MPK Łódź wystawia na sprzedaż stare tramwaje. Remonty już nie pomogą...

Agnieszka MagnuszewskaZaktualizowano 
MPK Łódź chce sprzedać m.in. cztery tramwaje typu 805 Na
MPK Łódź chce sprzedać m.in. cztery tramwaje typu 805 Na Grzegorz Gałasiński/archiwum Dziennika Łódzkiego
Łódzki przewoźnik pozbywa się kilku tramwajów w wieku 53, 35 i 26 lat, którym remonty już nie pomogą. Zainteresowanych jest nimi kilka osób

Sześć tramwajów, w tym najmłodszy 26-letni, chce sprzedać w tym miesiącu MPK. To o tyle niespotykane, że łódzki przewoźnik stawia na modernizację starych składów, fundując lifting nawet 30- i 50-latkom.

Dwa tramwaje typu 805 Na mają po 26 lat, a kolejne dwa są o 9 lat starsze. Natomiast wagony typu GT6 osiągnęły już wiek 52 i 53 lat. Model ten był wycofywany w Niemczech w latach 90. XX wieku, po czym kupili go przewoźnicy z Egiptu, Rumunii i Polski. Dlaczego MPK tych wagonów nie modernizuje, jeśli w 2014 roku wydało na lifting tramwajów 18 mln zł? W końcu po generalnej modernizacji tramwaje mogą służyć nawet kolejnych 20 lat.

- W naszym przedsiębiorstwie co jakiś czas wycofywane z eksploatacji są pojedyncze egzemplarze wagonów tramwajowych - mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. - Zgodnie z polityką remontową taboru tramwajowego wagony raz w ciągu eksploatacji poddawane są tzw. remontom kapitalnym, które wydłużają ich żywotność o 15 - 20 lat. Po tym czasie, kiedy zostaną wyeksploatowane, muszą być wycofane z ruchu.

Tak jest właśnie z wagonami 805Na z 1980 i 1989 roku. - Te z 1980 przeszły remont kapitalny w roku 1998, a te z 1989 w 2001. Aktualnie ich dalsza eksploatacja jest już niemożliwa - mówi Sebastian Grochala. - W przypadku wagonów GT6 z 1962 i 1963 roku nie przeprowadzaliśmy modernizacji. Po ich wyeksploatowaniu od razu zdecydowaliśmy się na wycofanie ich z ruchu i kasację.

Jeśli przez najbliższe dwa lata MPK nie kupi sporej liczby nowych tramwajów, to stanie przed dylematem, czy wagonów nie modernizować powtórnie. Wówczas jednak z wagonów można byłoby wykorzystać tylko napędy i system sterowania. Na razie MPK stawia na sprzedaż "emerytów". Parę osób jest zainteresowanych ich kupnem. Oferty zostaną otwarte we wtorek (13 stycznia).

Linowe bariery zamiast podwójnej ciągłej - bezpieczniej, ale wolniej

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Trojan1000

To idz do MPK pracować i nie narzekaj.

t
tomgru

Czy wiesz, że: Komunikacja miejska jest dla ludzi. Nie dla miasta? Tak tylko pytam.. Chociaż może rodziny to faktycznie trochę przesada. Ale nie wiem czy są jakieś miasta co nie dopłacają srodze do komunikacji. Taka ich rola. Inaczej albo by to kursowało raz w życiu, albo bilety by były po 5 zł. I tak źle i tak nie dobrze

W
Wychowawca latorośli

Zabawki posprzątane, kolacja ładnie zjedzona, ząbki umyte?. No to pora do łóżeczka. Dobranoc.

L
Leming

Nie narzekać za PIS wojna będzie z Rosją i z Niemcami obowiązkowy podatek na Księży i zakaz wszystkiego co rozwiązłe ha ha ha ha ha ha :)

l
lennon2

N i 4N to tramwaje na rozstaw szyn kolejowy (1435 mm). 2N i 5N to tramwaje na rozstaw szyn taki jak u nas (1000 mm).

K
Kot789

zlikwidujmy wszystkie!

E
Ehe

Konstal 4N.
Zresztą to nieistotne.

j
jb

Rodziny pracowników MPK nie płacą za korzystanie z usług łódzkiego MPK !
Łodzianie ze swoich podatków fundują im ten wart wiele milionów rocznie przywilej !
Nawet 9 tys. osób może za darmo korzystać z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi. Takiej szczodrości nie wytrzymałaby żadna firma. Chyba że - jak MPK - co roku dostawałaby od miasta 316 mln zł

t
tramwaj

Chodziło Ci chyba o Konstale 5N/5ND

w
www.zyciowe.pl

Logować się, dodawać i lajkować:)

E
Ehe

Dawniej stare wozy typu 4N (czy jakoś podobnie) bywały używane jako altany na działkach. Tylko to były nieco inne konstrukcje, pudło łatwo było oddzielić od podwozia.
Zresztą dzisiaj za niewielkie pieniądza można kupić/zamówić drewnianą altanę i nie robić siary takim gruchotem.

G
Gröm

myśli że MPK to taka spółka z jakimś właścicielem... nie wiedząc że to oni są właśnie właścicielami.

Tak złom nadaje się na złom, a nowe trzeba kupić i za to zapłacić głównie z podatków czyli z tego co zapłacę Ja, bo myślę że TY nie jesteś Łodzianinem ale np Pabianiczaninem czy innym który głosuje w nie swojej sprawie. Jeśli jednak jesteś Łodzianinem to też powtarzaj że kasa nie rośnie na drzewach i uświadamiaj ludzi.

Tak pada deszcz.

m
malvo

Jak będę miał dzieci to będą już mogły jeździć nowoczesnymi niemieckimi eksponatami muzealnymi z 2000 roku :)

.

Po wuj komuś tramwaj?

W
Wojtek

1. Że MPK jest spółką miejską. Czyżby był ktoś to tego nie wiedział?
2. Że stary złom nadaje się na złom, a nowe trzeba kupić i zapłacić. Hmmm, znowu jakby mało odkrywcze...

Może napisz, że deszcz pada, albo takie tam...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3