Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź wystawia na sprzedaż stare tramwaje. Remonty już nie pomogą...

Agnieszka Magnuszewska
MPK Łódź chce sprzedać m.in. cztery tramwaje typu 805 Na
MPK Łódź chce sprzedać m.in. cztery tramwaje typu 805 Na Grzegorz Gałasiński/archiwum Dziennika Łódzkiego
Łódzki przewoźnik pozbywa się kilku tramwajów w wieku 53, 35 i 26 lat, którym remonty już nie pomogą. Zainteresowanych jest nimi kilka osób

Sześć tramwajów, w tym najmłodszy 26-letni, chce sprzedać w tym miesiącu MPK. To o tyle niespotykane, że łódzki przewoźnik stawia na modernizację starych składów, fundując lifting nawet 30- i 50-latkom.

Dwa tramwaje typu 805 Na mają po 26 lat, a kolejne dwa są o 9 lat starsze. Natomiast wagony typu GT6 osiągnęły już wiek 52 i 53 lat. Model ten był wycofywany w Niemczech w latach 90. XX wieku, po czym kupili go przewoźnicy z Egiptu, Rumunii i Polski. Dlaczego MPK tych wagonów nie modernizuje, jeśli w 2014 roku wydało na lifting tramwajów 18 mln zł? W końcu po generalnej modernizacji tramwaje mogą służyć nawet kolejnych 20 lat.

- W naszym przedsiębiorstwie co jakiś czas wycofywane z eksploatacji są pojedyncze egzemplarze wagonów tramwajowych - mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. - Zgodnie z polityką remontową taboru tramwajowego wagony raz w ciągu eksploatacji poddawane są tzw. remontom kapitalnym, które wydłużają ich żywotność o 15 - 20 lat. Po tym czasie, kiedy zostaną wyeksploatowane, muszą być wycofane z ruchu.

Tak jest właśnie z wagonami 805Na z 1980 i 1989 roku. - Te z 1980 przeszły remont kapitalny w roku 1998, a te z 1989 w 2001. Aktualnie ich dalsza eksploatacja jest już niemożliwa - mówi Sebastian Grochala. - W przypadku wagonów GT6 z 1962 i 1963 roku nie przeprowadzaliśmy modernizacji. Po ich wyeksploatowaniu od razu zdecydowaliśmy się na wycofanie ich z ruchu i kasację.

Jeśli przez najbliższe dwa lata MPK nie kupi sporej liczby nowych tramwajów, to stanie przed dylematem, czy wagonów nie modernizować powtórnie. Wówczas jednak z wagonów można byłoby wykorzystać tylko napędy i system sterowania. Na razie MPK stawia na sprzedaż "emerytów". Parę osób jest zainteresowanych ich kupnem. Oferty zostaną otwarte we wtorek (13 stycznia).

Linowe bariery zamiast podwójnej ciągłej - bezpieczniej, ale wolniej

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki