MPK Łódź zamierza kupić 17 autobusów elektrycznych za 65 mln zł. Zaczną jeździć po mieście pod koniec 2020 roku

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Autobus elektryczny solaris urbino 12 electric
Autobus elektryczny solaris urbino 12 electric Maciej Gapinski
Spółka MPK Łódź złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu 17 autobusów elektrycznych. Koszt to 65 mln zł. Spółka wnioskuje o 45 mln zł dofinansowania. Podpisanie umowy o dofinansowanie powinno nastąpić do końca roku. Później będzie można rozpocząć procedurę przetargową. Autobusy elektryczne powinny jeździć po Łodzi pod koniec 2020 roku, a najpóźniej na początku 2021 roku. Najpierw musi zakończyć się przebudowa zajezdni przy Limanowskiego, gdzie będzie główna stacja ładowania pojazdów oraz miejsce ich serwisowania.

Po zakupach autobusów niskoemisyjnych, ale jednak spalinowych, przyszedł czas na kupienie autobusów elektrycznych. Na początek MPK Łódź chce kupić 17 pojazdów o długości 12 metrów. Zbudowana zostanie również duża stacja ładowania pojazdów. Zbudowanych zostanie też 6 stacji szybkiego ładowania na krańcówkach, gdzie autobusy będą ładowały się przez pantograf, a nie przez wtyczkę, jak w głównej stacji ładowania, która powstanie na zajezdni przy Limanowskiego.

- Przyglądaliśmy się rozwojowi autobusów elektrycznych i jak sprawdzały się w innych miastach. Nie chcieliśmy popełnić ich błędów, żeby nie było problemów z autobusami. Zebraliśmy doświadczenie i możemy przystąpić do zakupu autobusów elektrycznych - powiedział Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.

Autobusy elektryczne mają baterie, które wystarczają na 120 km. MPK Łódź potrzebuje autobusów, które pokonają 300 km. Dlatego oprócz głównej stacji ładowania pojazdów przy zajezdni, powstaną też punkty ładowania przy krańcówkach. Znajdą się one przy Wydawniczej, Szczecińskiej, Kusocińskiego, na Janowie, Retkini i przy dworcu Łódź Fabryczna. Autobus przez noc będzie ładowany na zajezdni, a w ciągu dnia między kursami ma doładowywać się na krańcówkach.

- Naładowany autobus musi jeździć od 16 do 20 godzin na dobę - mówi Zbigniew Papierski - Dlatego nie kupujemy samych autobusów, tylko tabor z całą infrastrukturą niezbędną do utrzymania autobusów elektrycznych.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zzzzzzzzzzzzzzz
Bo nie ma odpowiedniej ilości tboru (będzie wymiana 1 za 1),
bo nie ma odpowiedniej ilości kierowców, bo nie ma w budżecie kasy na wozokilometry.
Wolę na wymienionych liniach krótki co 6 min, niż przeguba co 1w min. ale to w Łodzi nierealne i puszczą krótkie co 12 min.
P
Pan to Graf
Kasa za tramwaj regionalny wciąż zablokowana, a miasto i Papierski nie robi nic, aby ją odzyskać.Ba, nawet to utrudnia. Był kiedyś w MPK prezes Wąsowicz, który został niesłusznie oskarżony o wzięcie łapówki. I wypłata dofinansowania została wstrzymana. Wąsowicza uniewinniono prawomocnym wyrokiem, ale kasa nadal wstrzymana bo pan Wąsowicz podał MPK zarządzane przez Papierskiego do sądu pracy. Sytuacja wygląda bowiem tak, że po uniewinnieniu pan Wąsowicz musiał stawić się do pracy w MPK, skąd Papierski go zwolnił. Zgłosił się, ale nie został dopuszczony do pracy i dlatego poszedł do sądu. Jest też w sądzie sprawa o niesłuszne aresztowanie Wasowicza. A MPK nie zabiega "swoimi" kanałami, aby sprawy zakończyć, bo po co całe błoto ma spłynąć na nich. Niech tym martwią się już następcy Papierskiego i innych.
G
Gość
a w takim elektrycznym cudzie to będzie tak cicho że bąkać się nie da hahahahahahaha !
B
BUSOMAT PL
Autobusy elektryczne to przyszłość
k
kot
Zwłaszcza, że w 2020 Zielona będzie zamknięta (budowa tunelu) i więcej ludzi będzie próbowało się przerzucić na te linie. No ale nie wymagajmy za wiele - to przecież tylko geniusze z MPK.
z
zzzzzzzzzzzzzzz
Sądząc po układzie krańcówek i jeździe po centrum tych autobusów możemy spodziewać się na 80, 83, 86.
Wszystkie wcześniej wymienione linie są obecnie obsługiwane taborem przegubowym (18 metrowym).
Powinni poprawić projekt i zmienić długość taboru bo inaczej pasażerowie będą jeździć w tłoku.
g
gość
Kasy zabrakło dla kolesiostwa PO z MPK czy może smrud się robi i trzeba znaleźć na biegu kasę na dokończenie starych inwestycji?
Gdzie jest kasa z tramwaju regionalnego?
Dodaj ogłoszenie