MPK Łódź zamierza kupić 17 autobusów elektrycznych za 65 mln zł. Zaczną jeździć po mieście pod koniec 2020 roku

Marcin BereszczynskiZaktualizowano 
Autobus elektryczny solaris urbino 12 electric Maciej Gapinski
Spółka MPK Łódź złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu 17 autobusów elektrycznych. Koszt to 65 mln zł. Spółka wnioskuje o 45 mln zł dofinansowania. Podpisanie umowy o dofinansowanie powinno nastąpić do końca roku. Później będzie można rozpocząć procedurę przetargową. Autobusy elektryczne powinny jeździć po Łodzi pod koniec 2020 roku, a najpóźniej na początku 2021 roku. Najpierw musi zakończyć się przebudowa zajezdni przy Limanowskiego, gdzie będzie główna stacja ładowania pojazdów oraz miejsce ich serwisowania.

Po zakupach autobusów niskoemisyjnych, ale jednak spalinowych, przyszedł czas na kupienie autobusów elektrycznych. Na początek MPK Łódź chce kupić 17 pojazdów o długości 12 metrów. Zbudowana zostanie również duża stacja ładowania pojazdów. Zbudowanych zostanie też 6 stacji szybkiego ładowania na krańcówkach, gdzie autobusy będą ładowały się przez pantograf, a nie przez wtyczkę, jak w głównej stacji ładowania, która powstanie na zajezdni przy Limanowskiego.

- Przyglądaliśmy się rozwojowi autobusów elektrycznych i jak sprawdzały się w innych miastach. Nie chcieliśmy popełnić ich błędów, żeby nie było problemów z autobusami. Zebraliśmy doświadczenie i możemy przystąpić do zakupu autobusów elektrycznych - powiedział Zbigniew Papierski, prezes MPK Łódź.

Autobusy elektryczne mają baterie, które wystarczają na 120 km. MPK Łódź potrzebuje autobusów, które pokonają 300 km. Dlatego oprócz głównej stacji ładowania pojazdów przy zajezdni, powstaną też punkty ładowania przy krańcówkach. Znajdą się one przy Wydawniczej, Szczecińskiej, Kusocińskiego, na Janowie, Retkini i przy dworcu Łódź Fabryczna. Autobus przez noc będzie ładowany na zajezdni, a w ciągu dnia między kursami ma doładowywać się na krańcówkach.

- Naładowany autobus musi jeździć od 16 do 20 godzin na dobę - mówi Zbigniew Papierski - Dlatego nie kupujemy samych autobusów, tylko tabor z całą infrastrukturą niezbędną do utrzymania autobusów elektrycznych.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
z
zzzzzzzzzzzzzzz

Bo nie ma odpowiedniej ilości tboru (będzie wymiana 1 za 1),
bo nie ma odpowiedniej ilości kierowców, bo nie ma w budżecie kasy na wozokilometry.
Wolę na wymienionych liniach krótki co 6 min, niż przeguba co 1w min. ale to w Łodzi nierealne i puszczą krótkie co 12 min.

P
Pan to Graf

Kasa za tramwaj regionalny wciąż zablokowana, a miasto i Papierski nie robi nic, aby ją odzyskać.Ba, nawet to utrudnia. Był kiedyś w MPK prezes Wąsowicz, który został niesłusznie oskarżony o wzięcie łapówki. I wypłata dofinansowania została wstrzymana. Wąsowicza uniewinniono prawomocnym wyrokiem, ale kasa nadal wstrzymana bo pan Wąsowicz podał MPK zarządzane przez Papierskiego do sądu pracy. Sytuacja wygląda bowiem tak, że po uniewinnieniu pan Wąsowicz musiał stawić się do pracy w MPK, skąd Papierski go zwolnił. Zgłosił się, ale nie został dopuszczony do pracy i dlatego poszedł do sądu. Jest też w sądzie sprawa o niesłuszne aresztowanie Wasowicza. A MPK nie zabiega "swoimi" kanałami, aby sprawy zakończyć, bo po co całe błoto ma spłynąć na nich. Niech tym martwią się już następcy Papierskiego i innych.

G
Gość

a w takim elektrycznym cudzie to będzie tak cicho że bąkać się nie da hahahahahahaha !

B
BUSOMAT PL

Autobusy elektryczne to przyszłość

k
kot

Zwłaszcza, że w 2020 Zielona będzie zamknięta (budowa tunelu) i więcej ludzi będzie próbowało się przerzucić na te linie. No ale nie wymagajmy za wiele - to przecież tylko geniusze z MPK.

z
zzzzzzzzzzzzzzz

Sądząc po układzie krańcówek i jeździe po centrum tych autobusów możemy spodziewać się na 80, 83, 86.
Wszystkie wcześniej wymienione linie są obecnie obsługiwane taborem przegubowym (18 metrowym).
Powinni poprawić projekt i zmienić długość taboru bo inaczej pasażerowie będą jeździć w tłoku.

g
gość

Kasy zabrakło dla kolesiostwa PO z MPK czy może smrud się robi i trzeba znaleźć na biegu kasę na dokończenie starych inwestycji?
Gdzie jest kasa z tramwaju regionalnego?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3