Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK tłumaczy się z planów zakupu starych tramwajów

Andrzej Boratyński
Helmuty można zobaczyć na podmiejskiej linii nr 46
Helmuty można zobaczyć na podmiejskiej linii nr 46 Paweł Łacheta/polskapresse
Łódzkie MPK ogłosiło przetarg na zakup 40 używanych tramwajów, które mają zastąpić obecne wagony typu 805Na. Jednak wielu mieszkańcom nie podoba się, że Łódź zamiast nowych, kupuje wysłużone tramwaje. MPK wystosowało specjalny komunikat, w którym tłumaczy się z planów zakupu starych pojazdów.

Jak informuje Sebastian Grochala, rzecznik MPK Łódź, tabor tramwajowy eksploatowany przez MPK składa się głównie z wyprodukowanych w latach 1977-1990 wagonów typu 805Na. Choć długość okresu ich użytkowania wynosi 18 lat, to dzięki modernizacjom w warsztatach MPK, udało się go wydłużyć do 30-35 lat.

- Niestety, nawet wydłużony czas eksploatacji dla wielu tramwajów dobiega już końca, a na wymianę taboru na nowoczesne wagony niskopodłogowe nie ma środków ani przewoźnik, ani miasto Łódź - informuje Grochala.

Kupno jednego nowego tramwaju to koszt od 7 do 10 milionów złotych, czyli osiem razy więcej, niż cena niskopodłogowego autobusu. - Rozwiązaniem problemów okazał się import używanych wagonów tramwajowych, głównie z Niemiec i Austrii. Mimo trzydziestoletniego okresu eksploatacji wagony te są na ogół w niezłym stanie technicznym, dzięki mniejszym niż w Polsce obciążeniom i lepszemu stanowi technicznemu infrastruktury - twierdzi rzecznik MPK.

W Łodzi konieczne jest jak najszybsze uzupełnienie stanu liczebnego tramwajów, odsyłając jednocześnie wysłużone wagony 805Na na emeryturę. Powinny je zastąpić wagony z Niemiec, które jak twierdzą specjaliści z MPK, mają wiele zalet. Charakteryzują się one m.in:

  • Jednoprzestrzennością - wagon ma trzy człony połączone przegubami, dzięki czemu pasażerowie czują się pewniej i bezpieczniej, niż w drugim wagonie typowego pociągu 805Na
  • Dwukierunkowością i dwustronnością - każdy wagon ma drzwi po obu stronach i kabiny motorniczego na obu końcach. Umożliwia to eksploatację w warunkach awaryjnych, bez pętli końcowych, np. na odcinkach remontowanych tras tramwajowych
  • Zastosowaniem energoelektronicznego napędu trakcyjnego, który zapewnia płynną jazdę i hamowanie oraz zmniejsza zużycie energii elektrycznej
  • Mimo, że wagony są wysokopodłogowe, wejście do nich będzie łatwiejsze dzięki wysuwanym stopniom; schodki te są niższe, niż w tramwaju 805Na (cztery zamiast trzech)

- Zakup 40 takich wagonów, zależy przede wszystkim od dostępności tramwajów u ich aktualnych właścicieli. Dlatego zamówienie podzielono na zadania i rozłożono w czasie na cały rok 2013. Miejmy nadzieję, że już za kilka miesięcy na ulice naszego miasta wyjadą nowe-stare tramwaje, które na pewno spodobają się łodzianom - zapewnia Sebastian Grochala.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki