Zasada działania polega na tym, że motorniczy jest wcześniej ostrzegany o ewentualnym zagrożeniu i może zacząć hamować, by uniknąć zderzenia z innym pojazdem lub potrąceniem pieszego lub przynajmniej ograniczyć skutki tych zdarzeń.
MPK w Łodzi. Kamera i radar nakazują: "hamuj"!
System jest zbudowany z wielofunkcyjnej kamery, czujnika radarowego i elektronicznej jednostki sterującej. Wielozadaniowa kamera rejestruje przebieg toru oraz pojazdy i osoby znajdujące się przed tramwajem. W czasie rzeczywistym przekazuje te informacje do czujnika radarowego. System analizuje obraz wideo i widmo fal radiowych. Na tej podstawie wykrywa przeszkody, które mogą wejść w tor jazdy.
- Systemy są bardzo podobne do tych działających w samochodach. Z tym, że system w aucie "widzi", którędy jedzie kierowca, w którą stronę chce skręcić. System zainstalowany w tramwaju musi rozpoznawać kierunek skrętu szyn, dlatego jest potrzebna kamera i to dość dobrze działająca. Gdy na torze prawdopodobnej jazdy, czyli tam gdzie biegnie torowisko, system wykryje przeszkodę - pieszego, tramwaj lub inny pojazd, włącza się sygnał dźwiękowy i zapala się lampka " "hamuj". Jeśli motorniczy nie zareaguje na taka informację, nie zacznie hamować, funkcja bezpieczeństwa automatycznie wyhamuje tramwaj aż do zatrzymania. Jeśli motorniczy uzna, że przeszkoda o której system informuje, nie stanowi zagrożenia, to prowadzący może użyć przycisku do kasowania działania systemu i tramwaj jedzie dalej - wyjaśnia Bartosz Szyller, wiceprezes firmy Enika. - Czas reakcji motorniczego zależy od prędkości z jaką jedzie tramwaj. System na bieżąco widząc odległość od potencjalnej przeszkody, analizuje ryzyko kolizji, bierze pod uwagę możliwość hamowania tramwaju.
MPK w Łodzi. Po cityrunnerach system dostaną pesy
- Oczywiście system nie zastępuje motorniczego. Nie przeszkadza mu, a wspomaga jego pracę i ją kontroluje - mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK. Zapowiedział, że teraz planuje wyposażyć w system bezpieczeństwa 34 tramwaje typu pesa.
System zapobiegania kolizji rozwinięty przez Bosch Engineering jest stosowany w pojazdach komunikacji miejskiej od 2017 roku. Korzysta z niego 24 operatorów w Europie, Australii i Stanach Zjednoczonych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?