Na Niciarnianej powstanie tunel, a nie estakada

Marcin Bereszczyński
Jest decyzja: na Niciarnianej powstanie tunel drogowy, a nie wiadukt nad torami kolejowymi. W konsultacjach społecznych 216 osób wybrało tunel, a tylko dwie - wiadukt. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska poinformowała o tym inwestora, czyli PKP PLK, a ten zlecił wykonawcy, czyli firmie Trakcja PRKiI, zaprojektowanie tunelu.

Wybór wariantu bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z ul. Niciarnianą wzbudził ogromne emocje. Okoliczni mieszkańcy nie chcieli wiaduktu, który zasłoni im okna. Nie chcieli hałasu i spalin ani spadku wartości swoich mieszkań. Ich protesty doprowadziły do przeprowadzenia konsultacji społecznych, które zakończyły się zgodnie z ich oczekiwaniami.

Przypomnijmy, że pierwotnie ul. Niciarniana miała przebiegać po powierzchni gruntu, a pod nią, w tunelu, miały znajdować się tory kolejowe między Łodzią Fabryczną i Widzewem. Badania geologiczne wykazały, że taki wariant jest niemożliwy. Przyczyną była tzw. soczewka wodna, czyli podziemne jezioro. Zbudowanie tunelu kolejowego przez soczewkę opóźniłoby inwestycję o dwa lata i spowodowało wzrost kosztów o 200-250 mln zł. Na to nikt nie mógł sobie pozwolić. Pociągi muszą dojeżdżać na Fabryczny w 2015 r., aby inwestycja związana z budową Fabrycznego nie utraciła unijnego dofinansowania. Dlatego kolej znalazła sposób ominięcia soczewki. Tory kolejowe miały biec nad jeziorem, zaś nad torami miał powstać wiadukt o wysokości 8 metrów.

Gdy dowiedzieli się o tym mieszkańcy, zaczęły się liczne protesty. Pod pismem przeciwko budowie wiaduktu podpisało się 605 osób. Wymusili na władzach Łodzi przygotowanie alternatywnych rozwiązań. Magistrat zaprezentował pięć wariantów, ale żaden nie spotkał się z aprobatą łodzian. Dopiero szósty wariant, czyli tunel drogowy pod torami, zyskał akceptację.

Tunel drogowy jest możliwy do zrealizowania, w przeciwieństwie do tunelu kolejowego. Soczewka jest podłużna. Tory musiałyby przebić ją wzdłuż, natomiast tunel drogowy przebije soczewkę w poprzek.

Drogowy tunel ma mieć długość 210 metrów i zagłębiać się pod ziemię na 3,7 metra. Dlatego nie będą przejeżdżać nim tiry i wysokie ciężarówki. Ucieszyło to okolicznych mieszkańców, którzy mają nadzieję, że przejście przez Niciarnianą stanie się bezpieczniejsze. W tunelu znajdzie się również przejście dla pieszych i ścieżka rowerowa. Będą one umiejscowione wyżej niż trasa dla samochodów, aby nie dochodziło do kolizji.

Tunel ma jedną słabość. Nie będzie możliwości skrętu z ul. Niciarnianej w ul. Józefa i w Nowogrodzką. To oznacza, że część mieszkańców będzie musiała najpierw dojechać do al. Piłsudskiego, aby wjechać na Niciarnianą.

Budowa tunelu ma kosztować 50 mln zł. Tunel musi powstać do września 2015 roku.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
KT
Jako podatnik rozumiem, ze tunel sfinansuje w całości ta grupka 216 osób? Wychodzi po ok 230 tys zl na osobę. Z jakiej racji pozostała część łodzian ma do tego dopłacać???
j
joren
Wtedy wiedziano by o soczewce i można było te 200mln wpisać w kosztorys i wszytsko byłoby tak jak trzeba. Kto za to odpowiada???
g
gość 2
Skoro tunel będzie miał 3,7 m głębokości , to autobusy też się w nim nie zmieszczą chyba?
G
Gość
I pleć o podwajaniu kosztów.
g
gość
...
m
mozol
Proszę podać ile wykonawca zaoszczędził na wcześniejszym wyjściu z tunelu.
a
anty PIS
co z widzewska? co sie stanie jak bedzie straz pozarna bedzie jechac niciarniana i nagle sie okaze ze jest za nisko by przejechac? k..zwa sami sobie strzelaja ludzie w stope! jak cos sie stanie ze straz nie przejechała wtedy sie spytaja te 216 osob co począć...
h
hmm
budowy Dworca?
Co za paranoja i podwajanie kosztów całej inwestycji.
Gdyby nie wypietrzono ( wypłycono) torów kolejowych nie byłoby w ogóle tematu.
Prokuratura powinna zając sie tą sprawą, albo inne słuzby w tym rozpadajacym sie państwie.
/
poszli mieszkańcy i będa miec to co chcą proiste reszta nie ma nic do gadania bo tam nie mieszka
T
Trzeźwy
Gdyby ten tunel był o jakieś pół metra wyższy, to w razie czego mogły by tamtędy przejechać wszystkie pojazdy normatywne, np. w przypadku awaryjnego objazdu. Na codzień może tam stać znak zakazu. Tworzymy wąskie gardła, to się będzie mściło.
c
cva
Na dole w tunelu MUSZĄ być przystanki autobusowe z bezpośrednimi wejściami na peron kolejowy! Chodniki muszą więc być na poziomie jezdni!
c
cva
W tunelu MUSI być przystanek autobusowy w obu kierunkach, czyli chodniki muszą być na poziomie jezdni!!!
k
k
a nad wykopem jezdnia na poziomie zbliżonym do zero. tanio. łatwo. normalnie.
czy w Łodzi tak nie może być?! czy chodziło o to, żeby wydac kolejne 50 milionów?
3m
śmiech na sali ... po to utrzymujemy tabuny urzędników, prezydentów, zastępców, dyrektorów, zastępców dyrektorów i kilku pracowników, żeby decyzje musiał podjąć naród, siłą zbiorowej mądrości. 216 osób w 700 tys. mieście (0,03% mieszkańców) zdecydowało - TUNEL. Więc wydajemy na tunel. I nie mam w tym przypadku nic przeciwko tunelowi, ale taki styl sprawowania władzy jest zwyczajnie śmieszny i tragiczny jednocześnie. A później odpowiedzialność też sie zrzuci na te 0,03% mieszkańców jak z trasą WZ - przecież mieszkańcy wybrali. Więc proponuję rozgonić Radę Miasta, prezydentów i pochodnych, a w to miejsce postawić porządny system do głosowania przez internet. Decyzje szybkie, tanie jak w reality show.
ł
łowca błędów
zgoda, ale z Lipiec to wywieziono Jagnę, a nie Marysię
Dodaj ogłoszenie