Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Nowe Centrum Łodzi przez 15 lat trzeba wydać 1,3 mld zł

Marcin Bereszczyński
Krzysztof Szymczak
Komisja finansów pozytywnie zaopiniowała Program Nowego Centrum Łodzi. To dokument wyznaczający strategię rozwoju NCŁ do 2030 roku.

Na projekty związane z Nowym Centrum Łodzi miasto wydało do 2015 roku 350 mln zł. Udało się pozyskać 200 mln dofinansowania z UE, a 900 mln zł wydali inni inwestorzy. Głównie były to spółki kolejowe, budujące dworzec Łódź Fabryczna i linię kolejową między nim i Łodzią Widzewem.

Do 2030 roku na projekty związane z Nowym Centrum Łodzi trzeba będzie wydać 1,3 mld zł. Szacuje się, że z kasy miasta trzeba będzie wydać 600 mln zł. Drugie tyle ma pochodzić z UE, zaś reszta od prywatnych inwestorów.

Spośród 600 mln zł, jakie miasto będzie musiało wydać na NCŁ, aż 424 mln zł są już ujęte w wieloletniej prognozie finansowej uchwalonej przez Radę Miejską w Łodzi. Kolejne 124 mln zł to projekty, które znajdują się na listach rezerwowych i mają szansę na realizację lub są to projekty oczekujące na konkurs na dofinansowanie. Pozostałe 52 mln zł to wydatki na nowe inicjatywy, związane z NCŁ. To tzw. projekty miękkie, które mogą zadecydować o sukcesie przedsięwzięcia.

ZOBACZ TEŻ: Nowe Centrum Łodzi. Piętnaście lat na realizację 50 projektów [ZDJĘCIA]

Wśród projektów realizowanych w NCŁ jest 13 kluczowych. To m.in.: budowa węzła multimodalnego i układu dróg wokół niego, rewitalizacja EC1 i jej wyposażenie, budowa rynku Kobro i podziemnej drogi dojazdowej, łączącej ulicę Kilińskiego z Nowotargową, rewitalizacja dwóch obszarów, przebudowa ulicy Moniuszki, wprowadzenie monitoringu i wiele innych. Na te projekty uruchomiono lub wkrótce zostanie uruchomionych 1,44 mln zł.

Takie dane zostały przekazane we wtorek radnym z komisji finansów przez zarząd Nowego Centrum Łodzi i przedstawicieli firmy Deloitte, która przygotowywała Program NCŁ.

Radni pozytywnie zaopiniowali ten program, chociaż dyskusja o nim trwała kilka godzin. Opozycja negowała założenia programu, co jej zdaniem doprowadziło do zmniejszenia funkcji kulturalnych w NCŁ, choć założeniem programu w 2007 roku było właśnie postawienie na kulturę, a dominują funkcje komercyjne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki