Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Nadajmy tej dacie nowe znaczenie". Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Co nas czeka na miejscu? [HARMONOGRAM]

Kamil Kusier
Kamil Kusier
"Nadajmy tej dacie nowe znaczenie". Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną już dzisiaj! 17.09.2022
"Nadajmy tej dacie nowe znaczenie". Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną już dzisiaj! 17.09.2022 Przemyslaw Swiderski
Punktualnie o godzinie 12:00 w Kapitanacie Portu Nowy Świat uroczyście zostanie oddany do użytku Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. W obecności prezydenta Andrzeja Dudy swoją działalność zainauguruje nowa droga wodna, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. 17 września, choć dzień symboliczny i ważny, to od 2022 roku stanie się również dniem triumfu, dając tym samym szansę rozwoju kolejnym polskim portom, zwłaszcza po zakończeniu pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - Kapitanat Portu Nowy Świat

Początki planowanego kanału sięgają 7 kwietnia 2016 roku, to wtedy zaprezentowano wizualizację inwestycji, a także potwierdzono wybór lokalizacji. Nowy Świat pomiędzy Przebrnem a Skowronkami. Niespełna rok później specustawę w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej podpisał Prezydent RP Andrzej Duda.

Sześć lat po zaprezentowaniu wizualizacji, kanał łączący Zalew Wiślany i Zatokę Gdańską stał się faktem. Otwarcie inwestycji jest krokiem milowym w ujęciu budowy całej drogi wodnej, która poprowadzi statki wprost do Elbląga. Łączna długość inwestycji wyniesie 22,88 kilometrów.

Budowa drogi wodnej składa się na trzy odcinki:

  • Na rzece Elbląg - 10,38 kilometrów.
  • Na Zalewie Wiślanym - 10,18 kilometrów.
  • W obrębie Mierzei Wiślanej - 2,32 kilometrów.

W ramach inwestycji wykonane zostały lub wykonane zostaną: port osłonowy, układ drogowy w rejonie mierzei wraz z mostami obrotowymi, kanał żeglugowy ze śluzą, sztuczna wyspa, obiekty kubaturowe, budynek kapitanatu, tor wodny na rzece Elbląg, droga powiatowa, most obrotowy w Nowakowie oraz tor wodny na Zalewie Wiślanym.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - historia o przeprawie na Zalew Wiślany

O pomyśle przekopania Mierzei Wiślanej po raz pierwszy według dokumentacji mówiono już w 1577 roku za panowania króla Stefana Batorego. W związku z buntem Gdańska, wraz z Hetmanem Wielkim Koronnym Janem Zamoyskim król wyszedł z pomysłem przekopu. Mimo zaangażowania w pomysł kasztelana wiślickiego Mikołaja Firleja, pomysł porzucono. Powód? Porozumienie z Gdańskiem. 200 lat później z podobnym pomysłem wyszedł król Prus Fryderyk II Wielki. Jego pomysł stworzenia silnej alternatywny dla Gdańska również nie został zrealizowany.

Tuż po wojnie z podobną inicjatywą wyszedł Eugeniusz Kwiatkowski. Wicepremier, a także budowniczy gdyńskiego portu i miasta Gdynia miał ambitne plany związane z budową kanału, których również nie udało się zrealizować. Pomysł ten wracał przez wiele lat, to jednak ostatecznie żaden rząd nie decydował się ostatecznie na rozpoczęcie inwestycji, uzależniając żeglugę po Zalewie Wiślanym od porozumienia z Rosją.

10 listopada 2006 roku premier Jarosław Kaczyński ogłosił w Elblągu decyzję o podjęciu działań zmierzających do budowy przeprawy przez Mierzeję Wiślaną. Kolejne lata to dyplomacja z Rosją, której kaprysy w Cieśninie Piławskiej dosyć mocno odcisnęły piętno na żegludze śródlądowej. Dopiero w 2009 roku zawarto stosowną umowę, która regulowała możliwość przepływu polskich statków przez granicę.

22 lutego 2016 roku minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk zapowiedział inwestycję. W maju tego samego roku rząd podjął uchwałę pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Dwa lata później budowa wystartowała.

Kluczową datą dla rozpoczęcia procesu budowy był 15 lutego 2019 roku, wówczas to wojewoda pomorski wydał pozwolenie na budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną, co umożliwiło wycinkę drzew, która potrwała 5 dni. Budowę przekopu powierzono konsorcjum spółek NDI i Besix.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - niezależność gospodarcza i poprawa bezpieczeństwa Polski

6 kwietnia 2022 roku na łamach kanału Stosunki Międzynarodowe AMW pojawiła się rozmowa z kmdr prof. AMW dr hab. Dariuszem Bugajskim. Profesor Akademii Marynarki Wojennej tłumaczył, jak istotna z punktu widzenia Polski jest niezależna droga wodna, która da Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Morza Bałtyckiego.

- W przypadku Cieśniny Piławskiej żegluga międzynarodowa w cieśninie nie ma większego znaczenia dla Rosji - zaznaczył kmdr dr hab. Dariusz Bugajski. - Natomiast problem żeglugi nierozwiązany ma znaczenie, bo do niego można wracać powielokroć i za każdym razem coś nowego od Polaków wymusić. (...) Jedyne rozwiązanie to budowa kanału, niezależnej drogi wodnej. Nie rezygnujemy bowiem wówczas z praw do żeglugi Cieśniną Piławską, ale dzięki przekopowi przez Mierzeję Wiślaną nie jesteśmy uzależnieni od Rosji, zaś Ministerstwo Spraw Zagranicznych może nadal tę sprawę prowadzić.

4 lata od rozpoczęcia budowy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest gotowy. Nie sposób się nie zgodzić ze słowami komandora Dariusza Bugajskiego, który zwrócił uwagę na fakt, że połączenie Zatoki Gdańskiej z Zalewem Wiślanym nie zamyka Polsce drogi przez Cieśninę Piławską, a wręcz przeciwnie stawia w końcu Polskę jako silnego gracza w drodze negocjacji w przyszłości.

Równolegle do otwarcia kanału na torze wodnym do Elbląga trwa jego pogłębianie, co w 2023 roku pozwoli na efektywne jego wykorzystanie, a także na zaktywizowanie portu i rozwój całej infrastruktury.

Otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną to ważne wydarzenie, o wielu aspektach - gospodarczych, inwestycyjnych, związanych z bezpieczeństwem. Pisał o tym m.in. Artur Kiełbasiński, redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego", który zwrócił również uwagę na fakt, że inwestycja pomoże "odciążyć" trójmiejskie porty.

- Około 10 procent statków obsługiwanych w porcie w Gdańsku ma parametry techniczne pozwalające docelowo wpływać do Elbląga - pisał Artur Kiełbasiński. - Zanurzenie do 4,5 m (docelowo większe) pozwala obsługiwać bardzo wiele statków. Decydenci w Gdańsku nie ukrywają, że to kusząca perspektywa, pozwalająca przyjmować w Gdańsku statki większe zamiast mniejszych, a tym samym optymalizować efektywność przeładunków, przyjmując przy gdańskich nabrzeżach jednostki większe.

O innym spojrzeniu na przekop Mierzei Wiślanej mówił w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" kontradmirał Tomasz Szubrycht, jeden z kluczowych ekspertów w zakresie bezpieczeństwa morskiego w Polsce.

- W przypadku budowy przekopu Mierzei Wiślanej, dziwi mnie, że niewiele osób podkreśla aspekt zdobycia kompetencji przez Grupę NDI, która realizuje te inwestycję - dodał kadm. prof. Tomasz Szubrycht. - Kompetencja, co już podkreślałem, to kluczowy element w zakresie tej budowy. Inny, równie ważny, to uatrakcyjnienie pod względem gospodarczym tego regionu. Czy z punktu widzenia ekonomicznego inwestycja okaże się słuszna? Czas pokaże, ale przy budowie Portu Gdynia, również pojawiały się głosy, że w związku z bliskością Portu Gdańsk oraz niewielką długością polskiej linii brzegowej inwestycja nie będzie efektywna ekonomicznie. Historia pokazała, że było inaczej.

Dlaczego jednak na datę otwarcia przekopu wybrano właśnie 17 września 2022 roku?

- Ta data kojarzy się ze wszystkim, co najgorsze. Myślę, że dostarczenie radości w postaci zakończenia tej inwestycji będzie swoistym odwróceniem tej historii i nadaniem nowego znaczenia 17 września. Wpłyniemy na Zalew Wiślanypowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. - W kontekście tego co dzieje się na Ukrainie, w kontekście agresji Rosji i w tych wszystkich działań wymierzonych w tę inwestycję odwraca historię. Jednostki, które będą tu wpływały, otworzą nową drogę, która tyle lat była zamknięta i sterowana przez stronę rosyjską. Było to ostatnie miejsce w Polsce, które podlegało ingerencji i interwencji rosyjskiej. Myślę, że dostarczenie radości w postaci zakończenia tej inwestycji nada nowego znaczenia tej dacie i 17 września płyniemy na Zalew Wiślany.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarty zostanie już dziś, 17 września 2022 roku. Jaki program uroczystości przygotowali organizatorzy?

Ministerstwo Infrastruktury

W związku z dużym zainteresowaniem organizatorzy przewidzieli liczne parkingi, jak również darmowy transport publiczny, który na teren Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną będzie dowoził wszystkich chętnych ze Stegny oraz z Krynicy Morskiej.
Harmonogram odjazdu autobusów:

  • Od godziny 10:00 (wyjazd pierwszych autobusów z dworców w Stegnie i Krynicy Morskiej).
  • Do godziny 23:59 (wyjazd ostatnich autobusów z Portu Nowy Świat do dworców w Krynicy Morskiej i Stegnie).

Trasy przejazdów autobusów:

Stegna - Kapitanat Portu Nowy Świat:

  • Stegna Dworzec.
  • Stegna Mierzeja.
  • Sztutowo Muzeum.
  • Sztutowo.
  • Sztutowo Skrzyżowanie.
  • Kąty Rybackie Brzozowa.
  • Kąty Rybackie.
  • Kąty Rybackie Port.
  • Kąty Rybackie Górnik.
  • Kąty Rybackie Panorama.
  • Kąty Rybackie Skowronki.
  • Przystanek Tymczasowy Kanał Żeglugowy od strony zachodniej.

Krynica Morska - Kapitanat Portu Nowy Świat:

  • Krynica Morska Dworzec.
  • Krynica Morska Straż Pożarna.
  • Krynica Morska Stacja Paliw.
  • Krynica Morska Przedmieście.
  • Krynica Morska Oczyszczalnia.
  • Krynica Morska Siekierki.
  • Krynica Morska Przebrno/Kolonia.
  • Krynica Morska Przebrno.
  • Krynica Morska Przebrno Leśniczówka.
  • Przystanek Tymczasowy Kanał Żeglugowy od strony wschodniej.

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - gdzie zaparkować samochód?

Ministerstwo Infrastruktury

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną - mapa wydarzeń

Ministerstwo Infrastruktury
"Nadajmy tej dacie nowe znaczenie". Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną już dzisiaj! 17.09.2022

"Nadajmy tej dacie nowe znaczenie". Otwarcie Kanału Żeglugow...

CZYTAJ NA DZIENNIKBALTYCKI.PL

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki