Najbardziej wartościowe marki: iPhone pokonał Coca-Colę i...

    Najbardziej wartościowe marki: iPhone pokonał Coca-Colę i nie ma w tym przypadku [RANKING]

    Marcus Leroux

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Najbardziej wartościowe marki według rankingu Best Global Brands --->
    Najbardziej wartościowe marki według rankingu Best Global Brands --->
    1/12

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    Przez blisko sto lat była symbolem Ameryki i wolności dla jednych, a imperializmu i konsumpcyjnego stylu życia dla innych. Dziś marka Coca-Cola została zdetronizowana przez iPhone'a.
    Słynne logo napoju coca-cola powstało pod koniec XIX w. Kiedy w XX w. drink podbił najpierw gusta Amerykanów, a potem reszty świata, stała się nie tylko jednym z symboli Ameryki, ale może nawet jej najbardziej rozpoznawalnym znakiem. Wciskała się za żelazną kurtynę i za chiński mur. Chętnie popijają ją terroryści, którzy Amerykę uznają za śmiertelnego wroga. Dzisiaj jednak przestała być symbolem globalnego konsumpcjonizmu, zdetronizował ją iPhone. Dowód? Firma Apple po raz pierwszy w historii została uznana za najcenniejszą markę na świecie, odbierając pozycję lidera koncernowi Coca-Cola. Rynki już okrzyknęły to epokową zmianą.

    Coca-Cola, marka, która odniosła tak wielki sukces, że stała się symbolem konsumpcyjnego stylu życia, straciła wiodącą pozycję na świecie na rzecz Apple i Google w cieszącym się ogromnym zainteresowaniem dorocznym rankingu Best Global Brands, przygotowywanym przez firmę consultingową Interbrand.

    Zdaniem analityków zwycięski marsz firm technologicznych świadczy o tym, że gospodarki wysokorozwinięte stają się coraz "lżejsze" i potwierdza błyskawiczny wzrost na rynku smartfonów, takich jak iPhone czy urządzenia oparte na systemie Android Google. Dzisiaj to smartfon firmy Apple trafił niemal do każdego zakamarka świata od Ameryki po Azję i Afrykę i to on stał się synonimem konsumpcjonizmu.

    Dla marketerów to ważna informacja, a najbardziej cieszą się z niej oczywiście w Kalifornii. Spektakularny sukces Apple, napędzany gigantyczną popularnością smartfonów iPhone, znacząco zwiększył wartość marki z 6,6 mld dol. w 2000 r. do 98 mld dol., wynika z obliczeń Interbrand. W 2000 r. firma Apple zajmowała 36. pozycję w rankingu - 12 miejsc poniżej Kodaka, którego kilka lat później pomogła doprowadzić do bankructwa, a to za sprawą swojego udziału w rozwoju fotografii cyfrowej.

    Szefowie Apple'a nie mogą jednak spocząć na laurach. Historia i to ta najnowsza, dowodzi, że marki równie szybko, jak rozkwitają, mogą upaść. W 2006 r., na rok przed pojawieniem się pierwszego modelu iPhone'a, Nokia była szóstą najcenniejszą marką na świecie i zdecydowanie wyprzedzała Apple, która zajmowała zaledwie 39. pozycję w rankingu. Fiński producent telefonów komórkowych, który na początku września ogłosił, że sprzedaje większość swojego biznesu amerykańskiemu Microsoftowi za marne 5,2 mld euro, w ub.r. stracił na wartości o aż 65 proc. i spadł z 19 na 57 miejsce - to największy spadek wartości marki w 13-letniej historii rankingu Interbrand.Urok firmy Apple budują w dużej mierze lśniące sklepy w najlepszych lokalizacjach

    - Technologia to najszybciej rozwijający się sektor, należy do niego siedem z 10 najcenniejszych marek na świecie. Cztery marki z pierwszej piątki to firmy technologiczne - mówi Graham Hales, prezes Interbrand. - Wyraźnie widać, że technologia odgrywa dziś fundamentalną rolę w życiu konsumentów, a szanse na zysk w tym sektorze są naprawdę spore.

    Co ciekawe, firma Apple wygrywa w globalnym rankingu, mimo że od lat uparcie trzyma się najwyższej półki. Niedawno Apple poinformowała, że zamierza wypuścić nieco tańszy model smartfona, iPhone 5c, który ma kosztować od 469 funtów.

    Po śmierci jej współzałożyciela Steve'a Jobsa dwa lata temu przez pewien czas obawiano się, czy firma utrzyma się na globalnym prowadzeniu i zdoła dostosować się do zmian. W zeszłym roku cena akcji Apple znacząco spadła, a marka straciła około 25 proc. swojej wartości. Mimo strat Apple nadal pozostaje najcenniejszą marką w USA - obecnie jej wartość rynkowa wynosi około 438 mld dol.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (2)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Renomowane marki.

    Mikołaj Lech | Znaki Towarowe Blog (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Ja bym tutaj jeszcze dodał taką ciekawostkę, że marka która została uznana za renomowaną korzysta z silniejszej ochrony prawnej. Jeżeli chciałbym wprowadzić na rynek samochody marki Coca Cola to...rozwiń całość

    Ja bym tutaj jeszcze dodał taką ciekawostkę, że marka która została uznana za renomowaną korzysta z silniejszej ochrony prawnej. Jeżeli chciałbym wprowadzić na rynek samochody marki Coca Cola to złamałbym prawo choć Coca Cola formalnie samochodów nie produkuje :) Więcej na ten temat można poczytać tutaj: http://znakitowarowe-blog.pl/renomowane-znaki-towarowe/zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Renomowane marki.

    Mikołaj Lech | Znaki Towarowe Blog (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Ja bym tutaj jeszcze dodał taką ciekawostkę, że marka która została uznana za renomowaną korzysta z silniejszej ochrony prawnej. Jeżeli chciałbym wprowadzić na rynek samochody marki Coca Cola to...rozwiń całość

    Ja bym tutaj jeszcze dodał taką ciekawostkę, że marka która została uznana za renomowaną korzysta z silniejszej ochrony prawnej. Jeżeli chciałbym wprowadzić na rynek samochody marki Coca Cola to złamałbym prawo choć Coca Cola formalnie samochodów nie produkuje :) Więcej na ten temat można poczytać tutaj: http://znakitowarowe-blog.pl/renomowane-znaki-towarowe/zwiń

    Polecamy

    Menadżer Roku 2018

    Menadżer Roku 2018

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Smartfon pod choinkę? Okazje w świątecznej ofercie Orange

    Smartfon pod choinkę? Okazje w świątecznej ofercie Orange

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny