5/10
Najczęściej się po prostu zużywają, dlatego by nie przegapić...
fot. Canva

Klocki hamulcowe

Najczęściej się po prostu zużywają, dlatego by nie przegapić momentu, w którym konieczna jest wymiana klocków na nowe, kontroluj ich stan co 1000 km. Również w przypadku samochodu sprawdza się bowiem zasada: lepiej zapobiegać niż leczyć.
Jeśli przy hamowaniu słyszysz charakterystyczny dźwięk (przypominający szorowanie), to najwyższa pora na wymianę klocków hamulcowych. Zużycie klocków hamulcowych zasygnalizuje także kontrolka na desce rozdzielczej: ta sama, która informuje o zaciągnięciu hamulca ręcznego. Nie zwlekaj z wymianą klocków hamulcowych, ponieważ jeżdżąc ze zużytymi, możesz także zniszczyć tarcze hamulcowe. Poza tym chodzi o bezpieczeństwo.

6/10
To śmiertelnie niebezpieczne, a może się wbrew pozorom łatwo...
fot. Canva

Zagotowanie płynu hamulcowego

To śmiertelnie niebezpieczne, a może się wbrew pozorom łatwo zdarzyć. Łatwo też można temu zapobiec.
Zagotowanie płynu hamulcowego najczęściej zdarza się podczas długotrwałego hamowania, kiedy np. przez długi odcinek drogi zjeżdżamy z górki i kontrolujemy prędkość samochodu przez wciskanie hamulca. By temu zapobiec, należy hamować silnikiem.
Kiedy płyn hamulcowy się zagotuje, hamulce przestaną działać!
By zapobiec takiej sytuacji, należy także regularnie wymieniać płyn hamulcowy: przynajmniej co dwa lata lub po pokonaniu 40-60 tys. km.

7/10
Nie zawsze trudność z uruchomieniem zimnego silnika jest...
fot. Canva

Zużyte świece żarowe

Nie zawsze trudność z uruchomieniem zimnego silnika jest objawem kłopotów z akumulatorem. Jeśli mamy Diesla, a do kłopotów z rozruchem dochodzi do tego nierówna praca silnika na biegu jałowym, auto zaczęło spalać więcej paliwa, a dodatkowo po uruchomieniu go widzimy siwy dym, możemy być niemal pewni, że winne są świece żarowe, które uległy zużyciu.
Stan świec żarowych powinniśmy kontrolować co dwa lata – zrobi to warsztaty posiadający przeznaczony do tego tester. Nie ma reguły co do tego, kiedy powinny być wymienione – w niektórych autach wytrzymają ponad 100 tys. km, w innych mniej. Dłuższa żywotność jest w autach używanych często na długich trasach.
Jeśli już okaże się, że jedna ze świec żarowych nie działa poprawnie, wymienić trzeba wszystkie cztery. Niestety, nie będzie to tanie – pojedyncza świeca żarowa w starszych autach potrafi kosztować nawet 60 złotych, a w nowszych – nawet 200.

8/10
Nadmierny luz to najczęstszy objaw niesprawności układu...
fot. Canva

Luzy w kierownicy

Nadmierny luz to najczęstszy objaw niesprawności układu kierowniczego. Rozpoznasz go, kiedy w zawieszeniu pojawią się stuki, a autem będzie trudniej kierować. W każdej takiej sytuacji lepiej zgłoś się do warsztatu, by zweryfikować, co jest przyczyną takich objawów i usunąć ją.
Przyczyn bowiem może być kilka: zużycie przekładni kierowniczej czy luzy w przegubach drążków kierowniczych to tylko niektóre z możliwości. Najpewniej konieczna będzie wymiana zużytego elementu.

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Dwie oprawy kibiców Pogoni Szczecin na finale Pucharu Polski

Dwie oprawy kibiców Pogoni Szczecin na finale Pucharu Polski

Pierwsza oprawa kibiców Wisły Kraków na finale Pucharu Polski

Pierwsza oprawa kibiców Wisły Kraków na finale Pucharu Polski

Horoskop na weekend od piątku do niedzieli

Horoskop na weekend od piątku do niedzieli

Zobacz również

Kibice Pogoni i Wisły w drodze na finał Pucharu Polski. Dużo zdjęć

Kibice Pogoni i Wisły w drodze na finał Pucharu Polski. Dużo zdjęć

Rozpoczynamy Grand Tour, czas na Włochy. Etapy, faworyci, Polacy i historia!

Rozpoczynamy Grand Tour, czas na Włochy. Etapy, faworyci, Polacy i historia!