5/15
Podobnie jak Skoda Felicia, Wartburg 311, występował z...

Wartburg 311

Podobnie jak Skoda Felicia, Wartburg 311, występował z nadwoziem typu kabriolet, lecz skupianie się wyłącznie na tym typie byłoby niesprawiedliwe dla pozostałych odmian. Produkcję rozpoczęto w 1955 roku, kiedy jeszcze silna była wiara, że gospodarka sterowana centralnie ma szansę dorównać, a nawet przewyższyć kapitalistyczną. Stąd wiele odważnych projektów, do których można zaliczyć pierwszego Wartburga. Z dzisiejszego punktu widzenia silniki dwusuwowe to przeżytek, ale wówczas były one względnie popularne, dzieło enerdowskich inżynierów rozpoczęło więc karierę na tzw. „zgniłym” zachodzie, gdzie oferowano pełną gamę modelową. Mało tego. Wartburgi 311 dotarły nawet do USA! Kabriolet, coupe i Coupe Sport (313) z długą maską często były porównywane do Borgwarda Isabella i ze względu na swój charakter dostępne były głównie w RFN. Trzydrzwiowe kombi i pickup traktowane były jako wersje użytkowe, dla mas pracujących, oczywiście tych najbardziej zasłużonych, przewidziano limuzynę i turystyczne kombi o nazwie Camping. Boczne szyby na wysokości bagażnika zachodziły w niej na dach, który opcjonalnie mógł być otwierany.


"Artysta w kuchni" odc. 3 – Andrzej Wrona nadziewa pierś z kurczaka. Jak mu poszło?


6/15
Czechosłowackie Porsche, tym żartobliwym, nieco też...

Skoda 110R

Czechosłowackie Porsche, tym żartobliwym, nieco też obraźliwym określeniem ochrzczono dwudrzwiowe coupe Skody nazwane 110R. Mimo pięknego nadwozia z cudownie pochyloną tylną częścią dachu schodzącą aż do tylnej klapy trudno nazwać ją prawdziwym samochodem sportowym. Z tyłu umieszczono tę samą technologię w postaci niezbyt mocnego silnika, co w limuzynie Skoda 110. Dodatkowo odciążony przód sprawiał, że prowadzenie samochodu było dalekie od oczekiwań stawianych tego typu pojazdom.


"Artysta w kuchni" odc. 3 – Andrzej Wrona nadziewa pierś z kurczaka. Jak mu poszło?


7/15
Skodę 110R zaprezentowano w 1970 roku i prawdę powiedziawszy...

Skoda 110R

Skodę 110R zaprezentowano w 1970 roku i prawdę powiedziawszy już w momencie debiutu jej nadwozie nie zaliczało się do najnowszych trendów motoryzacyjnych, przynajmniej od strony stylistycznej. Mimo to w latach 70. była obiektem westchnień wielu kierowców. Bezramkowe szyby, czy dodatkowe wskaźniki na desce rozdzielczej dodawały jej unikalności. Produkcja była ograniczona ze względu na niski poziom automatyzacji zakładu w Kvasinach, ale przez 10 lat i tak powstało ich całkiem sporo, bo ponad 56 tys. sztuk. Dziś 110R jest pożądanym klasykiem poszukiwanym nie tylko w krajach o socjalistycznej przeszłości.

8/15
Kiedy w warszawskiej fabryce FSO produkcja Warszawy M20...

GAZ M21 Wołga

Kiedy w warszawskiej fabryce FSO produkcja Warszawy M20 osiągała sensowną wielkość uzasadnioną ekonomicznie, nasi bracia ze wschodu mieli już gotową nową konstrukcję zastępującą przestarzałą Pobiedę. Nowy samochód nazwano Wołga, od rzeki przepływającej przez Gorki (obecnie Niżny Nowogród), gdzie mieściła się fabryka, a także od nazwy obwodu. Od strony technicznej nowością była skrzynia automatyczna oferowana opcjonalnie.


"Artysta w kuchni" odc. 3 – Andrzej Wrona nadziewa pierś z kurczaka. Jak mu poszło?


Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Horoskop dzienny na czwartek. Sprawdź!

Horoskop dzienny na czwartek. Sprawdź!

Oto 32 finalistki konkursu Miss Polski 2024: piękne, długonogie i długowłose

Oto 32 finalistki konkursu Miss Polski 2024: piękne, długonogie i długowłose

Te szkolne sprawdziany to niemal gotowe MEMY

Te szkolne sprawdziany to niemal gotowe MEMY

Zobacz również

Pobiegnij w Rossmann Run z aplikacją i zdobądź atrakcyjny rabat na zakupy

Pobiegnij w Rossmann Run z aplikacją i zdobądź atrakcyjny rabat na zakupy

Oto 32 finalistki konkursu Miss Polski 2024: piękne, długonogie i długowłose

Oto 32 finalistki konkursu Miss Polski 2024: piękne, długonogie i długowłose