Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najlepsze zakupy na święta: 12.12.2021. Polecany model hybrydowy. Co kupować przez Internet, a co w sklepach stacjonarnych

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Trend hybrydowych zakupów spożywczych, napędzany przez potrzebę bezpieczeństwa, wygodę i wyznawane przez konsumentów wartości, dzięki pandemii zyskał szansę na dynamiczny rozwój. Według prognoz, prędko się to nie zmieni.
Trend hybrydowych zakupów spożywczych, napędzany przez potrzebę bezpieczeństwa, wygodę i wyznawane przez konsumentów wartości, dzięki pandemii zyskał szansę na dynamiczny rozwój. Według prognoz, prędko się to nie zmieni. Damian Kujawa/ Polska Press
Nie musimy szukać dalej niż na własnym podwórku, by dostrzec gwałtowny rozkwit popularności zakupów spożywczych online: dziś już 85% Polaków zamawia produkty spożywcze w sieci, a 41% planuje w ten sposób kupić żywność na Święta. Nie oznacza to jednak, że tradycyjne zakupy przechodzą kryzys - prognozy wskazują raczej na upowszechnienie się w przyszłości modelu hybrydowego, w którym kanał online płynnie łączy się ze stacjonarnym i go uzupełnia.

Aby zrozumieć, jak zmieniły się zwyczaje związane z zakupami spożywczymi, PayPal zlecił zbadanie tego zjawiska w 12 państwach Europy, w tym również w Polsce.

Oszczędność czasu (nie tylko) w święta – jak hybrydowe zakupy spożywcze błyskawicznie zdobywają popularność

Wyniki badania przeprowadzonego w połowie września dla PayPal przez Maru/Matchbox, pokazują, że zakupy żywności online wyraźnie zyskały na znaczeniu. Już ponad 8 na 10 polskich konsumentów twierdzi, że kupowało takie artykuły w internecie, a 27% korzystało przy tym z usług płatności internetowych, m.in. dostarczanych przez PayPal. Mimo to, jeśli chodzi o świeże produkty, konsumenci nadal przejawiają spory apetyt na zakupy w tradycyjnych sieciach stacjonarnych, chętnie widzą też opcję odbioru osobistego w sklepie.

Wygoda i oszczędność czasu - główne zalety zakupów online

Gdy mowa o zakupach spożywczych, wygoda i łatwość obsługi okazują się dla Polaków kluczowe. Potwierdza to 72% konsumentów, którzy przyznają, że główną motywacją do ich dokonywania w sieci jest oszczędność czasu. Dzisiejsze rosnące tempo życia powoduje, że miejsca na obowiązki domowe pozostaje coraz mniej. Opcja dostawy produktów pod drzwi jest w tej sytuacji bardzo wygodnym i efektywnym czasowo rozwiązaniem.

Oszczędność czasu to jeden z kluczowych powodów, dla których aż 4 na 10 polskich respondentów przynajmniej część artykułów żywnościowych na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia kupi w sieci. Przedświąteczne zakupy zawsze były jednym z najlepszych okresów sprzedażowych w sklepach stacjonarnych, a obecnie widzimy, że znaczna część tego ruchu przenosi się do świata wirtualnego, również w przypadku zakupów spożywczych. Coraz więcej konsumentów przyzwyczaja się do zakupów online i można przyjąć, że ten trend w nadchodzących latach będzie nadal się rozwijał - mówi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Hybryda nadciąga

Kanały online i offline w świecie handlu wzajemnie się uzupełniają. Z ostatniego badania PayPal wynika, że takie hybrydowe podejście jest szczególnie widoczne w przypadku kupowania produktów świeżych i nietrwałych. Potwierdzają to dane: choć liczba Polaków korzystających z zakupów spożywczych w sieci jest imponująca, tylko 7% z nich decydowało się nabyć tam świeże produkty. Co ciekawe, w Wielkiej Brytanii ponad cztery razy więcej respondentów (31%) kupowało owoce i warzywa online, co sugeruje, że obawy przed zamawianiem świeżej żywności są tam mniejsze.

Z drugiej strony, wielu polskich konsumentów dostrzega zalety zakupów w internecie, jeśli chodzi o szerszy dostęp do różnorodnych produktów z kategorii zdrowej żywności. 73% respondentów uważa, że kupowanie produktów spożywczych w sieci pozwala im wybierać ,,produkty zrównoważone i przyjazne dla środowiska’’, a 55% twierdzi, że daje im to możliwość szerszego wyboru żywności ekologicznej.

Nowa jakość bezpieczeństwa

Na zmiany zachowań konsumentów w kwestii wyboru między sklepami stacjonarnymi a online wpłynęła m.in. pandemia COVID-19. Wiązało się to z kwestią osobistego bezpieczeństwa kupujących, której postrzeganie bardzo się zmieniło od ubiegłego, „pandemicznego” roku.
Zeszłoroczne badanie KPMG ,,Nowa rzeczywistość. Konsument w dobie COVID-19’’ pokazało, że troska o bezpieczeństwo podczas zakupów nabrała w ostatnim czasie istotnego znaczenia – w Polsce wskazało ją o 58% konsumentów więcej, niż przed pandemią. Takie podejście widać również w wynikach badania PayPal. Dziś już 46% respondentów uważa, że także w przyszłości nie będzie się czuło komfortowo, robiąc zakupy w tłumie ludzi.

Przyszłość zakupów hybrydowych

Zmiana naszych zwyczajów zakupowych wydaje się trwała. Obecnie klienci płynnie przechodzą między opcjami zakupów w Internecie, w sklepie tradycyjnym czy usłudze ,,click-and-collect”. Trend hybrydowych zakupów spożywczych, napędzany przez potrzebę bezpieczeństwa, wygodę i wyznawane przez konsumentów wartości, dzięki pandemii zyskał szansę na dynamiczny rozwój. Według prognoz, prędko się to nie zmieni. W parze z nim idzie upowszechnienie nowoczesnych metod płatności. W Polsce po pandemii aż 59% badanych częściej korzystało z płatności online, takich jak PayPal, a 40% stwierdziło, że nie czuje się teraz komfortowo używając gotówki lub dotykając klawiatury w celu wpisania kodu PIN. To, co na początku wynikało z konieczności, dziś jest już pełnoprawną częścią codziennych nawyków zakupowych Polaków.

Hybrydowa przyszłość zakupów jest fascynującym zjawiskiem. Ten model oznacza, że kupujący mogą płacić za produkty i odbierać je w dowolny sposób, gdziekolwiek chcą - mówi Efi Dahan. I dodaje: Nasze ogólnoeuropejskie badanie pokazuje, jak zmieniło się nastawienie w ciągu ostatnich dwóch lat: konsumenci chcą robić zakupy w wielu formatach online, jak również w realu, a naszym celem jest zapewnienie im wygodnej, bezpiecznej i szybkiej metody płatności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Najlepsze zakupy na święta: 12.12.2021. Polecany model hybrydowy. Co kupować przez Internet, a co w sklepach stacjonarnych - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki