W opracowaniu firmy badawczej Spectis pod tytułem "Rynek budowlany w Polsce 2020-2025 - analiza 16 województw" mowa jest o blisko tysiącu największych inwestycji w kraju, których łączna wartość to ponad 540 mld. zł. Chodzi o inwestycje, które albo już się rozpoczęły albo dopiero są planowane. Zestawienie dotyczy zarówno magazynów, biurowców i mieszkań jak i dróg i kolei.
- Liderami pod względem wartości projektów są województwa mazowieckie, pomorskie i śląskie - czytamy w raporcie. - Na Mazowszu najwięcej dużych inwestycji planowanych jest w segmentach: drogowym, kolejowym, mostowo-tunelowym oraz lotniskowym, a także biurowym i mieszkaniowym. Natomiast w regionach pomorskim i śląskim wiodącymi w przyszłości segmentami mogą być budownictwo energetyczne i hydrotechniczne, a także budownictwo kolejowe i drogowe.
W tych trzech województwach w najbliższych pięciu latach inwestycje mogą pochłonąć po 40 mld zł. Na kolejnych pozycjach, jeśli chodzi o łączną wartość projektów, znajdują się województwa małopolskie, wielkopolskie, dolnośląskie oraz zachodniopomorskie.
Województwo łódzkie jest jednym z tych, w których wartość inwestycji jest najniższa i wynosi mniej niż 20 mld zł.
- W województwie łódzkim w inwestycjach związanych z budynkami dominują projekty przemysłowo-magazynowe, a także budynki użyteczności publicznej i biurowce - mówi Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego z firmy Spectis. - Natomiast w segmencie inżynieryjnym dominują inwestycje drogowe i kolejowe.
Ekspert wymienia m.in. remontowane i rozbudowywane autostrady A1 oraz A2, a także drogę szybkiego ruchu S14 oraz drogi S74 i S12. Natomiast najważniejsze inwestycje kolejowe to natomiast budowa tunelu średnicowego, modernizacja linii kolejowych na między Łodzią Kaliską a Kutnem, Zduńską Wolą - Karsznicami.
Twórcy raportu są przekonani, że o ile pandemia koronawirusa miała wpływ na załamanie aktywności gospodarczej, to był on krótkotrwały, a potencjał polskiego rynku budowlanego do 2025 roku pozostaje znaczący.
Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zaznacza, że nie ma powodów do obaw o finansowanie dużych inwestycji drogowych i kolejowych, gdyż mają ratować wzrost gospodarczy. Pod koniec tego roku możemy otrzymać więcej pieniędzy z Unii Europejskiej na drogi i kolej.
- Inaczej wygląda sytuacja dotycząca inwestycji prywatnych - zauważa Adrian Furgalski. - Z powodu pandemii samorządy straciły od 10 do 15 proc. przychodów, będą więc ograniczać inwestycje infrastrukturalne. Nie mogą oszczędzać np. na edukacji czy zdrowiu, ale mogą odłożyć remont drogi nawet o kilka lat.
Adrian Furgalski zwraca też uwagę na łódzkie lotnisko. Uważa, że to dobry moment, by starać się o rozwój transportu towarowego, czyli cargo, co ma związek m.in. z centralnym położeniem Łodzi i regionu, liczba magazynów oraz fabryk.
Mniejszym optymistą jest natomiast prof. Stefan Krajewski, ekonomista z Łodzi, który zauważa, że dotychczasowa realizacja różnych projektów w Łodzi i regionie nie zawsze przebiegała pomyślnie.
- Nie wszystkie plany są możliwe do zrealizowania, mogą się pojawić duże problemy z pracownikami - mówi prof. Krajewski. - W pewnej perspektywie można się spodziewać odbicia gospodarki na Ukrainie, która obecnie charakteryzuje się dużym bezrobociem i niskimi wynagrodzeniami. Jeśli rozpocznie się budowa portu centralnego w Baranowie, to problem z brakiem pracowników tylko się nasili. Będą ściągani z innych województw do pracy tam.
Niewiadomą - zwraca uwagę prof. Krajewski - jest poziom PKP nie tylko Polski, ale i Europy i świata, co ma związek z pandemią koronawirusa. Trudno dziś o jednoznaczne przekonania i trendy.
Warto wiedzieć
Jak powstał raport?
Na potrzeby raportu eksperci firmy Spectis przeanalizowali prawie tysiąc inwestycji mających największy wpływ na przyszłą koniunkturę na lokalnych rynkach budowlanych. W każdym województwie analizie poddano 60 najważniejszych inwestycji (po 30 z segmentów budownictwa kubaturowego oraz inżynieryjnego). Łączna wartość flagowych projektów w fazie budowy to ponad 116 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 427 mld zł.
Średnio na jedną analizowaną inwestycję przypada kwota 566 mln zł, z czego dla budynków jest to 310 mln zł, a dla obiektów inżynieryjnych, czyli kolejowych i drogowych – aż 820 mln zł. Jeśli chodzi o segment inżynieryjny, na tak wysoką średnią wartość inwestycji wpływ ma kilka wielkich projektów, wartych dziesiątki miliardów złotych. W przypadku tych projektów - jak zwracają uwagę twórcy zestawienia - tradycyjnie istnieje duże ryzyko opóźnień oraz tego, że niektóre z nich w ogóle nie zostaną zrealizowane.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Active Czarny
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 3-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 Pro SM-R920 45mm Czarny
Waga: 46,5 gWymiary: 45,4 x 45,4 x 10,5 mmTyp (dam…
kup teraz

Amazfit GTS 3 Czarny
Amazfit GTS 3 Graphite Black Amazfit GTS 3 to potę…
kup teraz

Amazfit GTR 3 Pro Brązowy
Duży ekran Ultra HD Amoled. Zaprojektowany w klasy…
kup teraz

GARMIN Fenix 7 Srebrno-szary (100254001)
Jest 7 dni w tygodniu, a zegarki z serii fēnix 7 s…
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót