1/7
Nowe magazyny, budowa i przebudowa dróg, tunel średnicowy i...
fot. Grzegorz Gałasiński

Nowe magazyny, budowa i przebudowa dróg, tunel średnicowy i remonty tras kolejowych to największe inwestycje w województwie łódzkim, które mają być realizowane w najbliższych pięciu latach. Wskazuje je firma Spectis w raporcie dotyczącym rynku budowlanego w kraju i regionach. Prace mają być prowadzone mimo pandemii koronawirusa.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

2/7
W opracowaniu firmy badawczej Spectis pod tytułem "Rynek...

W opracowaniu firmy badawczej Spectis pod tytułem "Rynek budowlany w Polsce 2020-2025 - analiza 16 województw" mowa jest o blisko tysiącu największych inwestycji w kraju, których łączna wartość to ponad 540 mld. zł. Chodzi o inwestycje, które albo już się rozpoczęły albo dopiero są planowane. Zestawienie dotyczy zarówno magazynów, biurowców i mieszkań jak i dróg i kolei.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

3/7
- Liderami pod względem wartości projektów są województwa...

- Liderami pod względem wartości projektów są województwa mazowieckie, pomorskie i śląskie - czytamy w raporcie. - Na Mazowszu najwięcej dużych inwestycji planowanych jest w segmentach: drogowym, kolejowym, mostowo-tunelowym oraz lotniskowym, a także biurowym i mieszkaniowym. Natomiast w regionach pomorskim i śląskim wiodącymi w przyszłości segmentami mogą być budownictwo energetyczne i hydrotechniczne, a także budownictwo kolejowe i drogowe.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

4/7
W tych trzech województwach w najbliższych pięciu latach...

W tych trzech województwach w najbliższych pięciu latach inwestycje mogą pochłonąć po 40 mld zł. Na kolejnych pozycjach, jeśli chodzi o łączną wartość projektów, znajdują się województwa małopolskie, wielkopolskie, dolnośląskie oraz zachodniopomorskie.

Województwo łódzkie jest jednym z tych, w których wartość inwestycji jest najniższa i wynosi mniej niż 20 mld zł.

- W województwie łódzkim w inwestycjach związanych z budynkami dominują projekty przemysłowo-magazynowe, a także budynki użyteczności publicznej i biurowce - mówi Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego z firmy Spectis. - Natomiast w segmencie inżynieryjnym dominują inwestycje drogowe i kolejowe.

Ekspert wymienia m.in. remontowane i rozbudowywane autostrady A1 oraz A2, a także drogę szybkiego ruchu S14 oraz drogi S74 i S12. Natomiast najważniejsze inwestycje kolejowe to natomiast budowa tunelu średnicowego, modernizacja linii kolejowych na między Łodzią Kaliską a Kutnem, Zduńską Wolą - Karsznicami.

Twórcy raportu są przekonani, że o ile pandemia koronawirusa miała wpływ na załamanie aktywności gospodarczej, to był on krótkotrwały, a potencjał polskiego rynku budowlanego do 2025 roku pozostaje znaczący.

Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zaznacza, że nie ma powodów do obaw o finansowanie dużych inwestycji drogowych i kolejowych, gdyż mają ratować wzrost gospodarczy. Pod koniec tego roku możemy otrzymać więcej pieniędzy z Unii Europejskiej na drogi i kolej.

- Inaczej wygląda sytuacja dotycząca inwestycji prywatnych - zauważa Adrian Furgalski. - Z powodu pandemii samorządy straciły od 10 do 15 proc. przychodów, będą więc ograniczać inwestycje infrastrukturalne. Nie mogą oszczędzać np. na edukacji czy zdrowiu, ale mogą odłożyć remont drogi nawet o kilka lat.

Adrian Furgalski zwraca też uwagę na łódzkie lotnisko. Uważa, że to dobry moment, by starać się o rozwój transportu towarowego, czyli cargo, co ma związek m.in. z centralnym położeniem Łodzi i regionu, liczba magazynów oraz fabryk.

Mniejszym optymistą jest natomiast prof. Stefan Krajewski, ekonomista z Łodzi, który zauważa, że dotychczasowa realizacja różnych projektów w Łodzi i regionie nie zawsze przebiegała pomyślnie.

- Nie wszystkie plany są możliwe do zrealizowania, mogą się pojawić duże problemy z pracownikami - mówi prof. Krajewski. - W pewnej perspektywie można się spodziewać odbicia gospodarki na Ukrainie, która obecnie charakteryzuje się dużym bezrobociem i niskimi wynagrodzeniami. Jeśli rozpocznie się budowa portu centralnego w Baranowie, to problem z brakiem pracowników tylko się nasili. Będą ściągani z innych województw do pracy tam.

Niewiadomą - zwraca uwagę prof. Krajewski - jest poziom PKP nie tylko Polski, ale i Europy i świata, co ma związek z pandemią koronawirusa. Trudno dziś o jednoznaczne przekonania i trendy.

[sc]Warto wiedzieć[/sc]
Jak powstał raport?
Na potrzeby raportu eksperci firmy Spectis przeanalizowali prawie tysiąc inwestycji mających największy wpływ na przyszłą koniunkturę na lokalnych rynkach budowlanych. W każdym województwie analizie poddano 60 najważniejszych inwestycji (po 30 z segmentów budownictwa kubaturowego oraz inżynieryjnego). Łączna wartość flagowych projektów w fazie budowy to ponad 116 mld zł, a projektów na etapie przetargu, planowania bądź wstępnej koncepcji – 427 mld zł.

Średnio na jedną analizowaną inwestycję przypada kwota 566 mln zł, z czego dla budynków jest to 310 mln zł, a dla obiektów inżynieryjnych, czyli kolejowych i drogowych – aż 820 mln zł. Jeśli chodzi o segment inżynieryjny, na tak wysoką średnią wartość inwestycji wpływ ma kilka wielkich projektów, wartych dziesiątki miliardów złotych. W przypadku tych projektów - jak zwracają uwagę twórcy zestawienia - tradycyjnie istnieje duże ryzyko opóźnień oraz tego, że niektóre z nich w ogóle nie zostaną zrealizowane.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

13 zachwycających atrakcji Mazur na majówkę. Idealne miejsca na zabawę i relaks

13 zachwycających atrakcji Mazur na majówkę. Idealne miejsca na zabawę i relaks

DOZ Maraton Łódź. Ford za zwycięstwo i rekord Polski, walka o tytuł mistrza i minimum

DOZ Maraton Łódź. Ford za zwycięstwo i rekord Polski, walka o tytuł mistrza i minimum

Wystartowała wielka komunikacyjna rewolucja na Retkini

Wystartowała wielka komunikacyjna rewolucja na Retkini

Zobacz również

Zegarek patrona Stadionu ŁKS na targach. Omegę wypożyczył Tomasz Salski

Zegarek patrona Stadionu ŁKS na targach. Omegę wypożyczył Tomasz Salski

DOZ Maraton Łódź. Ford za zwycięstwo i rekord Polski, walka o tytuł mistrza i minimum

DOZ Maraton Łódź. Ford za zwycięstwo i rekord Polski, walka o tytuł mistrza i minimum