Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie chcą Nowotargowej [LIST]

(Ad.)
Nie chcą Nowotargowej. List w tej sprawie trafił do władz Łodzi.
Nie chcą Nowotargowej. List w tej sprawie trafił do władz Łodzi. Jarosław Kosmatka/archiwum
List do Hanny Zdanowskiej i radnych Rady Miejskiej w sprawie ulicy Nowotargowej skierował do nas Czytelnik, Wojciech Podstawka. Pod listem podpisało się 130 osób, skupionych w facebookowej grupie "Sprzeciwiamy się budowie Nowotargowej".

List do Pani Prezydent Hanny Zdanowskiej w sprawie ulicy Nowotargowej

Prezydent Miasta Łodzi Pani Hanna Zdanowska
Radni Miasta Łodzi

Pani Prezydent Hanna Zdanowska
Jesteśmy mieszkańcami Łodzi skupionymi w inicjatywie "Sprzeciwiamy się budowie Nowotargowej." W liście tym zwracamy się do Pani Prezydent z apelem o wstrzymanie projektowania i budowy ulicy Nowotargowej na odcinku od ulicy Tuwima w kierunku południowym oraz o wykonanie ponownej analizy uzasadniającej realizację tej inwestycji. Budowa ulicy Nowotargowej na tym odcinku oznacza duży i naszym zdaniem niepotrzebny wydatek dla miasta, zwłaszcza że inwestycja powstanie tylko z podatków płaconych przez mieszkańców, bez dofinansowania ze środków UE.

Realizacja inwestycji oznacza także wyburzenie wielu budynków. Każdy z rozważanych 3 wariantów wiąże się z niszczeniem istniejącej zabudowy. Wybrany przez ZDiT wariant I oznacza, że wyburzone zostaną fronty kamienic znajdujących się przy ul. Targowej, a pozostawione oficyny. W taki sam sposób zdewastowany został fragment Śródmieścia po wschodniej stronie ul. Zachodniej. Konsekwencje to kolejny, odstręczający, degradujący się i wyludniający fragment miasta. Fragment wymagający kolejnych środków publicznych na rewitalizację.

Budowa Nowotargowej na południe od ulicy Tuwima niesie ze sobą także negatywne skutki dla okolicznych mieszkańców. Obniży się wartość zlokalizowanych w okolicy nieruchomości, ponadto wprowadzenie ruchu tranzytowego oznacza hałas, zmniejszenie bezpieczeństwa i zanieczyszczenie środowiska. Wszystko to wpłynie na pogorszenie jakości
życia w tym rejonie miasta.

Istotny jest również fakt, że powstała ulica w południowej części przebiegać będzie bezpośrednio sąsiedztwie Parku Źródliska. Do parku przylega m.in. Muzeum Kinematografii, zaś w jego wschodniej części, mieści się łódzka Palmiarnia. Obszar ten jest atrakcyjnym miejscem wypoczynku dla zamieszkałych w okolicy łodzian. Z pewnością powstanie ruchliwej ulicy wpłynie niekorzystnie na jego walory estetyczne. Uważamy, że inwestycja w planowanym przez Zarząd Dróg i Transport kształcie nie ma uzasadnienia. Według ZDiT budowa ulicy jest konieczna do obsługi komunikacyjnej Dworca Łódź Fabryczna. Jednak przedstawione przez tę instytucję analizy ruchu, które mają być uzasadnieniem wydatku kilkudziesięciu milionów złotych, budzą poważne wątpliwości, szczególnie, że były sporządzane kilka lat temu i nie uwzględniają zaistniałych przez ten czas
zmian. Przede wszystkim szacunkowa liczba pasażerów korzystających ze Stacji Łódź-Fabryczna wydaje się być zawyżona, mimo, że została urealniona z 200 tys. do 100 tys. podróżnych na dobę. Dla porównania liczbą pasażerów obsługiwanych na stacji Warszawa Centralna wynosi ok. 65 tys. osób.

Sądzimy również, że analizując warunki zapewniające podróżnym dotarcie do Dworca Łódź Fabryczna przeszacowano znacznie udział ruchu samochodowego. Nie wzięto bowiem pod uwagę szeregu wymienionych poniżej czynników:

- Część podróżujących osób będzie korzystać ze stacji innych niż Łódź-Fabryczna. Do czasu budowy tunelu średnicowego (bez którego Łódź-Fabryczna pozostaje nadal stacją końcową z niezmienioną liczbą obsługiwanych pasażerów) pociągi z Łodzi
Fabrycznej zatrzymują się następnie na innych łódzkich stacjach ( np. Łódź Widzew). Po wybudowaniu tunelu pociągi jadące do Łodzi lub przejeżdżające przez Łódź będą również zatrzymywać się na dworcach takich jak Łódź Widzew, Łódź Fabryczna i
Łódź Kaliska lub Łódź Żabieniec.

- Wielu pasażerów, szczególnie tych którzy wyjeżdżają do innego miasta lub wracają z dłuższej podróży, nie korzysta z własnych środków transportu, ale z komunikacji miejskiej.

- Powstająca Łódzka Kolej Aglomeracyjna spowoduje, że pasażerowie z Łodzi i okolic będą mieli możliwość wygodnego dojazdu do dworca pociągiem, a nie samochodem.

- Analizy ZDiT nie biorą pod uwagę ruchu pieszego, który należałoby uwzględnić, szczególnie, że jak wspomniano, istnieje możliwość wyboru przez pasażerów stacji innej niż Łódź Fabryczna.

- W ciągu kilku lat zmieniła się sytuację gospodarcza i demograficzna- należy zapewne zredukować oczekiwania co do ilości inwestycji komercyjnych i publicznych w Nowym Centrum Łodzi, a co za tym idzie potrzeb komunikacyjnych.

- Zmieniła się koncepcja rozbudowy sieci ulic w mieście - nie powstanie ulica Nowosterlinga i nie będzie poszerzona ulica Kilińskiego, które miały być przedłużeniem Nowotargowej i być dla niej źródłem ruchu. Powstała ulica biegłaby więc od ul. Uniwersyteckiej i kończyła się albo na Al. Piłsudskiego albo na Kilińskiego przy ul. Orla, gdzie pozostaje ulica z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z torowiskiem tramwajowym w jezdni.

- Trwająca obecnie budowa tunelu kolejowego umożliwi połączenie w spójną sieć ulic biegnących w kierunku północ-południe. Ulice te pozostawały dotychczas rozcięte torami kolejowymi (Uniwersytecka-Targowa, Lindleya-Wodna, Wierzbowa-Przędzalniana). Należy zauważyć, że łączny przekrój ulic dochodzących od północy do ul. Tuwima będzie równy łącznemu przekrojowi ulic już istniejących po południowej stronie ul. Tuwima (łącznie z ul. Dowborczyków i ul. Nową). Uważamy,
że z tych względów istniejąca sieć ulic z niewielkimi uzupełnieniami polepszającymi komunikację wewnątrz kwartałów położonych na południe od ul. Tuwima, jest wystarczająca dla zapewnienia dojazdu przez ten obszar do NCŁ.

Sprzeciwiamy się sposobowi planowania i prowadzenia inwestycji drogowych, jakiego przykładem jest ul. Nowotargowa. Po raz kolejny planuje się budowę drogi bez uwzględnienia jej uwarunkowań urbanistycznych oraz nie biorąc pod uwagę opinii
mieszkańców. Zamiast opracowania planu zagospodarowania przestrzennego dla danego fragmentu miasta i uwzględnienia uwag oraz opinii mieszkańców, podejmowane są decyzje, które mają, jak sądzimy, negatywne skutki dla otaczającej przestrzeni i warunków życia ludzi.

Po raz kolejny podejmowana jest duża inwestycja drogowa w sytuacji, gdy w perspektywie roku ma powstać Studium Transportowe dla miasta, dokument który może podważyć zasadność jej wprowadzenia w zamierzonej formie.

Dlatego zwracamy się do Pani z następującymi postulatami:

1. Wstrzymania projektowania i budowy ulicy Nowotargowej na odcinku od ul. Tuwima w kierunku południowym do czasu opracowania powtórnej analizy konieczności realizacji tej inwestycji oraz powstania Studium Transportowego Miasta i
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sąsiadującego obszaru.

2. Przeprowadzenia analizy potrzeby powstania ulicy Nowotargowej na tym odcinku w kontekście obsługi komunikacyjnej Nowego Centrum Łodzi i przeprowadzenie konsultacji społecznych tego dokumentu.

3. Wykonania planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru miasta pomiędzy ulicami Tuwima, Piłsudskiego, Kilińskiego i Rydza - Śmigłego.

Z poważaniem:
Wojciech Podstawka

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Nie chcą Nowotargowej [LIST] - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki