"NIE dla likwidacji tramwaju linii 43" Łódź - Konstantynów - Lutomiersk. List do marszałka województwa i prezydent Łodzi

Marcin DardaZaktualizowano 
Od 3 marca mieszkańcy Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska na linii 43 skorzystają z autobusów zastępczych, zamiast tramwaju. Powód? Fatalny stan techniczny torowiska i sieci trakcyjnej. W tej sprawie list do marszałka województwa i prezydent Łodzi napisali członkowie ruchu miejskiego "Łódź Jest Nasza" i Stowarzyszenia na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim. Treść listu poniżej:

Szanowna Pani Prezydent, Szanowny Panie Marszałku!

Sprzeciwiamy się likwidacji tramwaju podmiejskiego linii 43 na trasie Łódź – Konstantynów Łódzki – Lutomiersk. Domagamy się zmodernizowania tej linii z funduszy krajowych i europejskich. Likwidacja tramwaju to więcej uciążliwości dla mieszkańców: więcej korków, hałasu i smogu. Przypominamy, że pod petycją w obronie łódzkich tramwajów podmiejskich podpisało się 2675 pasażerów.

W czasach, kiedy w Europie buduje się od zera systemy tramwajowe za miliony euro, w aglomeracji łódzkiej odchodzi w niepamięć najbardziej efektywny i ekologiczny środek miejskiego transportu zbiorowego. Działający od wieku system tramwajów aglomeracyjnych łączących Łódź z miastami tworzącymi aglomerację łódzką – Zgierzem, Ozorkowem, Pabianicami, Konstantynowem Łódzkim oraz Lutomierskiem (a w przeszłości również Tuszynem i Aleksandrowem Łódzkim) stanowi rdzeń transportu lokalnego w obrębie Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego. Niestety na skutek błędów władz miasta Łodzi i województwa łódzkiego, wieloletniego niedoinwestowania, a także wadliwych rozwiązań prawnych, luty może być ostatnim miesiącem funkcjonowania tramwajów linii 43A do Konstantynowa i 43B do Lutomierska.

Dlaczego w latach 2010-2015, kiedy Platforma Obywatelska rządziła w kraju, województwie i Łodzi, linia tramwajowa z Łodzi do Lutomierska nie uzyskała dofinansowania na modernizację z budżetu państwa? Dlaczego rząd Zjednoczonej Prawicy tyle dziś mówi o elektromobilności i wydawaniu miliardów na transport szynowy, a brakuje funduszy na uratowanie tramwaju linii 43, która w miastach Europy Zachodniej byłaby oczkiem w głowie decydentów?

Pasażerowie słyszą, że rozwiązaniem ma być komunikacja autobusowa. Niestety, wkrótce zniknie połączenie PKS z łódzkiego placu Niepodległości do Lutomierska i Szydłowa. Mieszkańcy gminy Lutomiersk oraz Konstantynowa zostaną z prywatnymi busami i komunikacją zastępczą. Konstantynów ma jeszcze „autobus-widmo” w postaci linii 94, która ma zaledwie kilka kursów dziennie. Mieszkańcy Konstantynowa i Lutomierska podzielą los mieszkańców Zgierza i Ozorkowa korzystających z tkwiących w korkach i spóźniających się po 20 minut autobusów zastępczych.

Wyrażamy nadzieję, że występując w roli strażników dobra wspólnego i kierując się potrzebą ochrony interesów mieszkańców aglomeracji łódzkiej Pani Prezydent i Pan Marszałek podejmą wspólne działania mające na celu niedopuszczenie do likwidacji tramwaju linii 43A do Konstantynowa i 43B do Lutomierska.

Z wyrazami szacunku

Rafał Górski – Instytut Spraw Obywatelskich

Bartosz Bechciński – ruch miejski Łódź Jest Nasza

Adam Rembak – Stowarzyszenie na Rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim

12 kwietnia 2015 r. na linii Konstantynów Łódzki - Lutomiersk, wykoleił się zabytkowy tramwaj z prezydentem Bronisławem Komorowskim na pokładzie. W galerii zdjęć zobacz fotografie z tego zdarzenia.

CZYTAJ WIĘCEJ: Tramwaj 43 zawieszony od 3 marca. To linia tramwajowa między Łodzią, Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem. Co w zastępstwie?

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: "NIE dla likwidacji tramwaju linii 43" Łódź - Konstantynów - Lutomiersk. List do marszałka województwa i prezydent Łodzi - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 51

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
A
Ala

To się przesiądz na

zgłoś
R
Russel

Tak bylo zawsze-i tak bedzie patrzac na to co sie w tym upadlym jak hanka miescie dzieje

zgłoś
R
Russel

Choc niePOwinien-za nieustanna antylodzka antypolska I antyrzadowa postawe

zgłoś
R
Russel

POwi jak zawsze niewinni-za to winni zawsze Kropa Pis I teraz tez gminy oscienne.wladze lodzkie-najgorsze w historii tego miasta I najgorsze obecnie w tym kraju

zgłoś
R
Russel

Lodzianie kochaja swa eko hanke!usmiechamy sie:)

zgłoś
g
gosc

Daj spokój, fanatyków nie przekonasz. Nie uwierzą, że 99% czynnych linii tramwajowych w USA to krótkie linie zabytkowe, często z taborem z przełomu XiX i XX wieku

zgłoś
G
Gość

Gofer, a może to Ty jesteś Prezydent Gliwic? Bo on też tak twierdzi, a dzisiaj w Gliwicach po likwidacji autobusy stoją w korkach, dublują się, a sąsiednie Zabrze na złość zabrało się za remont torowisk, i żeby wzbudzić zazdrość Prezydentowi Gliwic dali na zabrzańskie linie niskopodłogowe tramwaje.

zgłoś
G
Gość

Julka zobaczysz jak będziesz stała w korkach autobusem, żeby dostać się do Łodzi. Jak Ci sukienka się pogniecie, albo stringi od siedzenia w tyłek wejdą to Ci się odechce jeżdżenia autobusem i będziesz spowrotem chciała jeździć tramwajem.

zgłoś
G
Gość

Tu jesteś kretyn pajacu. Byłem w Niemczech nie raz i linie tramwajowe są notorycznie remontowane. Może pomyliłeś się z byłymi rspublikami ZSRR? Bo tam z powodu biedy i zaniedbania linie są likwidowane

zgłoś
P
Podwójne ech

Ech, wiesz co Ty jesteś przeżytek i masz mocno nawalone we łbie jeśli twierdzisz, że tramwaj powinien zastąpić autobus. W Gliwicach też tak jeden myślał, bo ma nierówno pod kopułą.

zgłoś
G
Gość

Ludzie Pani Prezydent Łodzi co ma sama gdzieś tramwaje wam pomoże? Tu Marszałek to za mało, trzeba pisać petycję do samego Prezydenta Andrzeja Dudy albo do Premiera Mateusza Morawieckiego. Niech przyjeżdżają i zobaczą jak ludzi od marca zostają skazani na brak transportu i jak w gminach Ozorków, Zgierz, Konstantynów Łódzki i Lutomiersk dba się o czyste powietrze, likwidując tramwaje na rzecz autobusów.

zgłoś
C
Co?

Przykład z USA: w San Francisco tramwaje jeżdżą wyłącznie dzięki aktywności wolontariuszy, zaś tabor to pościągane ZE ZLIKWIDOWANYCH LINII wozy z całego USA.
Taki to rozwój.

zgłoś
E
Ech

Tramwaj JEST przeżytkiem i na całym świecie występuje tendencja do jego ograniczania.
A wydzielonym "torowiskiem" można puścić autobusy. I nawet szyn nie trzeba układać.
A jak się jeden autobus zepsuje, to inny go może ominąć.

zgłoś
.

.

zgłoś
D
Dsa

Może troszkę wiedzy? We Francji w kilku miastach w tym w Paryżu jest odtwarzany tramwaj i ten typ komunikacji od roku 1990 przeżywa w kraju renesans! To samo w USA (wyjątek stanowi stan Teksas). Na wyspach Brytyjskich jest budowany nawet w miastach do 400 tys mieszkańców jak Edynburg

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3