Nie przepłacić za zakupy! Jak sprzedawcy oszukują na cenach? Uważaj na zakupach w sklepach, restauracjach, na stacjach paliw! 29.04.2021

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Jak sprzedawcy oszukują na cenach? Archiwum
Jak sprzedawcy oszukują na cenach? Podczas zakupów nie tylko w sklepach, ale i na stacjach, w restauracjach i w innych punktach warto zachować szczególną ostrożność przy płaceniu za towary lub usługi. Może się bowiem okazać, że zapłacimy więcej niż wynikało z cen umieszczonych przy produkcie, a w restauracji wydamy majątek za zjedzenie prostego i niewielkiego posiłku.

Cenom w sklepach, na stacjach, w knajpach i różnych punktach usługowych przyjrzeli się inspektorzy inspekcji handlowych, także z Łodzi i województwa łódzkiego. Kontrole nie wypadły dobrze.

- W 2020 roku przeprowadziliśmy 166 kontroli, oceniając niemal 17 tys. partii produktów - wylicza Krzysztof Stasiak, łódzki wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej w Łodzi. - Kontrolą objęte były różnego rodzaju placówki handlu detalicznego, zarówno małe sklepiki osiedlowe jak i sklepy wielkopowierzchniowe oraz punkty usługowe, w tym m.in. placówki gastronomiczne. Nieprawidłowości stwierdziliśmy w 71 placówkach, czyli w 43 proc. skontrolowanych, w odniesieniu do 1.573 partii towarów (9 proc. ocenianych).

Co było nie tak?

Okazuje się, że w 13 sklepach i punktach przy 278 towarach w ogóle nie było cen, a w 42 placówkach zabrakło cen jednostkowych, czyli np. za litr lub kilogram towaru. Są one istotne, gdyż produkty znajdują się w opakowaniach o różnej objętości i trudno zorientować się, który jest droższy a który tańszy. Dlatego sprzedawcy mają obowiązek podać cenę jednostkową, by ułatwić porównanie. W 20 sklepach i punktach usługowych nawet jeśli znalazła się informacja o cenie jednostkowej, to została ona źle wyliczona. Dotyczyło to 120 artykułów. W czterech sklepy ceny przy kasie okazały się wyższe od tych, które podano przy towarze na regale.

Kary dla przedsiębiorców

Niewiele lepiej było w jednej z restauracji w regionie. Brakowało bowiem informacji o ilości potrawy z cennika. Na przedsiębiorców posypały się kary.

- Ustalenia kontroli dały podstawę do wymierzenia kontrolowanym przedsiębiorcom 52 kar pieniężnych na łączną kwotę 52.890 zł - wyliczył Krzysztof Stasiak. - W trakcie kontroli nieprawidłowości zostały usunięte.

Błędy w całym kraju

Problem cen nie dotyczy tylko sklepów i różnych placówek w województwie łódzkim. Podobne kontrole trwają w całym kraju. W ubiegłym roku inspektorzy handlowi ze wszystkich województw sprawdzili ceny w ponad 2,2 tys. różnych sklepów i punktów usługowych. Okazało się, że co drugi z nich popełnia błędy. Inspektorzy sprawdzili oznaczenie ceną ponad 470 tys. partii produktów. Zastrzeżenia wzbudziło prawie 60 tys. partii, czyli 12,4 proc.

- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Konsument ma zatem prawo wiedzieć ile kosztuje dany produkt lub usługa. Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie. Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.

Prezes UOKiK zachęca do porównania, ile kosztują podobne produkty i przypomina, że ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, czy sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać.

Gdzie szukać pomocy?

Urzędnicy przypomina, że nie udało się znaleźć przy ceny produkcie lub przy kasie zapłaciło się więcej niż było wskazane na etykiecie należy poinformować właściwą miejscowo placówkę Inspekcji Handlowej lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Łodzi znajduje się przy ul. Gdańskiej 38, można się z nim skontaktować pod numerem telefonu 42 636 03 57. Inspektorat ma delegatury w Sieradzu, Piotrkowie i Skierniewicach.

Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Ram pam pam pam!

Dla Niemców patriotyzm gospodarczy to podstawa, dlatego do niemieckich sieci, najlepiej wybrać się z aplikacją Pola, która jest solą w oku dla naszych zachodnich sąsiadów:

https://www.glosgminny.pl/niemieckie-media-wysmiewaja-polski-patriotyzm-gospodarczy-i-aplikacje-pola-podaj-dalej/

s
stanisław

dlaczego nie nazywa się tego " po imieniu " , po prostu okradanie klientów , lecz nazywają to pomyłką

B
Bartek

W Biedronce to norma. Ostatni przykład wędliny w plastrach kup trzy trzecia gratis. Przy kasie okazuje się , że nic nie zostało odjęte. Kierownik i wyjaśnianie no to nie jego wina niech Pan dzwoni na infolinię. To ja oddaję wędliny i co i okazuje się że teraz już jest bonus trzecia gratis. Widzę że potrzebne jest im kolejne kilkadziesiąt milionów kary.

Dodaj ogłoszenie