Nieoczekiwane skutki inflacji: większość rodziców planuje zaoszczędzić na zakupie świątecznych prezentów dla swoich dzieci [8.12.2022]

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Spora grupa rodziców nie chce wydawać zbyt dużo pieniędzy na podarki. Jednak prawie 30% ankietowanych nie zamierza oszczędzać na prezentach dla swoich pociech.
Spora grupa rodziców nie chce wydawać zbyt dużo pieniędzy na podarki. Jednak prawie 30% ankietowanych nie zamierza oszczędzać na prezentach dla swoich pociech. Szymon Starnawski /Polska Press
Oszczędzanie na dzieciach – tego jeszcze nie było! Wszechobecna drożyzna nie omija też portfeli rodziców, którzy czasami są zmuszeni mniej wydać na prezenty dla swoich pociech. Tak wynika z raportu Grupy SkipWish. Na szczęście większość działań, które mają do tego prowadzić, polega na kupowaniu prezentów tylko z promocji. Inflacja sprawiła, że wzrasta także liczba osób, które z kupowania prezentów zrezygnują w ogóle.

Spis treści

Ci, którzy chcą zapewnić prezenty dzieciom mniejszym kosztem, wskazują jednocześnie kilka rozwiązań. Najczęściej liczą na skorzystanie z promocji – 54,4 proc. Do tego niecała połowa badanych przeznaczy na ww. cel niższą kwotę niż rok temu – 42,6 proc. Ponadto jedna trzecia respondentów poszuka prezentów w tańszych kategoriach produktowych – 34 proc.

Prezenty dla dzieci na Mikołaja i pod choinkę 2022: jakie plany mają rodzice?

Z powodu wysokiej inflacji i pogarszającej się sytuacji gospodarczej:

  • aż 61,4% Polaków zamierza w tym roku zaoszczędzić na prezentach świątecznych dla swoich dzieci,
  • 28,7% nie ma tego w planach,
  • 7,1% ankietowanych nie potrafi się określić,
  • a 2,8% nie przewiduje żadnych upominków.

Zakup prezentów przeważnie będzie finansowany wyłącznie z własnych oszczędności lub z bieżących dochodów. Łącznie tylko niespełna 12% uczestników sondażu pożyczy na ten cel pieniądze od rodziny, znajomych, banku bądź parabanku.

Sondaż, przeprowadzony przez UCE RESEARCH dla Grupy SkipWish nie zaskoczył badaczy. Nie dziwi ich postawa większości respondentów, ponieważ zarobki Polaków nie rosną adekwatnie do podwyżek cen i opłat. Na rynku widać wyhamowanie konsumpcji, szczególnie w zakresie towarów tzw. drugiej potrzeby.

– Jednak prawie 30% ankietowanych nie zamierza oszczędzać na prezentach dla swoich pociech. Można to wyjaśnić na trzy sposoby. Po pierwsze, wciąż panuje w społeczeństwie przekonanie, że na dzieciach się nie oszczędza, nawet jak jest ciężko. Tym bardziej nie wypada tego robić przed Świętami Bożego Narodzenia, które są tylko raz do roku. Po drugie, część rodziców nadal ma zasobne portfele. Po trzecie, w Polsce wciąż funkcjonuje zasada „zastaw się, a postaw się” – mówi Maciej Tygielski, współautor badania z Grupy SkipWish.

- Szczególnie przed Gwiazdką niektórzy robią zakupy ponad stan, żeby nie wystawić się na złą ocenę rodziny bądź znajomych. Biorąc pod uwagę naszą polską mentalność, ostrożnie szacuję, że takich osób w społeczeństwie jest nawet ok. 10-15% – dodaje Maciej Tygielski.

Kto chce najwięcej zaoszczędzić na prezentach dla dzieci?

Badanie wykazało również, że częściej zamierzają oszczędzać kobiety niż mężczyźni (64,6% vs 57,8%). Ponadto o oszczędzaniu mówią głównie osoby w wieku 23-35 lat (64,1%), z dochodami miesięcznymi netto poniżej 1000 zł (69,2%), a także z wykształceniem zasadniczym zawodowym (68,2%). Przeważnie są to mieszkańcy wsi i miejscowości liczących do 5 tys. ludności (64,2%).

– Z moich obserwacji wynika, że matki zazwyczaj są dużo oszczędniejsze od ojców. One często zarządzają całym budżetem domowym, w tym także świątecznym. Potrafią robić zakupy w bardziej przemyślany sposób niż ich partnerzy. Z kolei konsumenci w wieku 23-35 lat z reguły są na życiowym dorobku i z tego może wynikać fakt, że zamierzają częściej niż inne grupy wiekowe oszczędzać na prezentach dla swoich dzieci – zauważa Maciej Tygielski.

- Natomiast osoby zarabiające poniżej 1 tys. zł netto miesięcznie poniekąd są do tego zmuszone, bo ich dochody w dzisiejszych czasach praktycznie wykluczają ich z tego typu aktywności – dodaje ekspert.

Jeśli prezenty dla dzieci, to głównie te, na które będą promocje

Z badania wiadomo też, w jaki sposób Polacy zamierzają oszczędzać na prezentach świątecznych dla swoich dzieci. Respondenci mogli wskazać kilka rozwiązań. Z zebranych odpowiedzi wynika, że 54,5% badanych kupi prezenty głównie w promocjach.

– W czasach wysokiej inflacji fakt, że konsumenci chcą kupować upominki w promocjach, nie powinien specjalnie nikogo dziwić. Na podobnie postawione pytanie rok i dwa lata temu niecałe 30% Polaków odpowiadało, że kupi bożonarodzeniowe czy mikołajkowe prezenty w promocjach. Porównując obecne i wcześniejsze dane, widać różnicę. Analizując bieżące możliwości retailerów, trzeba przypomnieć, że promocje są napędem handlu. Jednak sklepy, podobnie jak konsumenci, odczuwają wysoką inflację i muszą z pewnych kwestii rezygnować. Jednak mogę Polaków uspokoić, że kto będzie chciał kupić prezenty po obniżkach, na pewno to zrobi, tylko z nieco większym wysiłkiem niż rok czy dwa lata temu. Prawdziwe okazje będą szybko znikały, bo klientów polujących na nie będzie na rynku więcej – zaznacza ekspert z Grupy SkipWish.

Jak informują autorzy badania:

  • 42,6% respondentów zaoszczędzi na prezentach dla swoich dzieci, przeznaczając na nie mniejszą kwotę pieniędzy niż rok temu.
  • 34% rodziców poszuka podarunków w tańszych kategoriach produktowych,
  • 26,8% zmniejszy liczbę upominków,
  • 11,9% respondentów spróbuje coś zrobić we własnym zakresie (np. wykonać prezent własnoręcznie),
  • 8,5% ankietowanych kupi lub zdobędzie używane produkty,
  • 5,1% uczestników sondażu jeszcze nie wie, jak sobie z tym poradzi,
  • 3% zrobi to inaczej, niż wskazali autorzy badania.

– To jest dla mnie oczywiste, że w obecnej sytuacji Polacy będą chcieli wydać mniej pieniędzy niż np. rok temu, chociaż identyczne towary mocno zdrożały. Odpowiedzią na to będzie pewnie poszukiwanie prezentów w tańszych kategoriach. Dla przykładu kiedyś ktoś kupował zabawki, a teraz podaruje słodycze – komentuje Maciej Tygielski.

Zakup prezentów dla dzieci: z oszczędności lub z bieżących dochodów

Wiadomo też, z czego Polacy zamierzają sfinansować zakup tegorocznych prezentów dla swoich dzieci. Zdecydowanie najczęściej deklarowane są wyłącznie własne oszczędności – 50,2%. Na bieżące dochody wskazuje 47,2%. Na trzecim miejscu w tym zestawieniu są środki pochodzące z programów socjalnych (np. 500 plus) – 9,8%.

Część Polaków zamierza skorzystać z pieniędzy pożyczonych od rodziny lub znajomych – 6,2%. Niektórzy chcą zaciągnąć pożyczkę w banku bądź chwilówkę – 5,5%. Inni jeszcze nie wiedzą, skąd wezmą pieniądze na zakup upominków – 4,3%. Pozostali biorą pod uwagę wyżej niewskazane możliwości – 3,8%. Do tego należy zaznaczyć, że respondenci mogli podać kilka rozwiązań.

– Powyższe wyniki świadczą o tym, że bieżące dochody wystarczają na coraz mniej wydatków. Jednak widać też, że Polacy coraz rozsądniej podchodzą do zakupu prezentów i starają się nie zapożyczać lub nie zaciągać dodatkowych zobowiązań – podkreśla Maciej Tygielski.

- Tylko niecałe 12% badanych wskazało na potrzebę pożyczenia środków na ww. okoliczność. W tym miejscu warto też dodać, że jeszcze kilka lat temu ten wynik oscylował nawet wokół 20-30%. Według mnie to akurat bardzo dobra wiadomość, bo w celu zakupu podarunków dla dzieci nie powinniśmy być zmuszeni do pożyczania pieniędzy od rodziny, a tym bardziej – w bankach bądź parabankach – podsumowuje ekspert.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 25-27 listopada 2022 roku przez UCE RESEARCH dla Grupy SkipWish.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup teraz

ONLYBIO

Maska do włosów niskoporowatych 400 ml

Poprzednia najniższa cena: 24,99 zł24,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Maska do laminacji włosów 200ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł

kup teraz

ONLYBIO

Wcierka odżywcza 100ml

Poprzednia najniższa cena: 22,99 zł22,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Strefa Biznesu - sytuacja pracownika na rynku pracy

Materiał oryginalny: Nieoczekiwane skutki inflacji: większość rodziców planuje zaoszczędzić na zakupie świątecznych prezentów dla swoich dzieci [8.12.2022] - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie