NIK: Polacy nie są zadowoleni z usług Poczty Polskiej. Restrukturyzacja nie wyszła jej na dobre

Leszek Rudziński (AIP)
Sortownia Poczty Polskiej
Sortownia Poczty Polskiej Polska Press
Udostępnij:
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli restrukturyzacja Poczty Polskiej, polegająca m.in. na zamykaniu urzędów pocztowych i zmniejszeniu zatrudnienia, nie sprzyjała poprawie dostępu do powszechnych usług pocztowych. Z przeprowadzonej ankiety wynika, że klienci są niezadowoleni z szybkości obsługi w urzędach pocztowych, wysokości cen za usługi oraz pracy listonoszy.

Na początku 2013 r. rynek pocztowy został otwarty dla konkurencyjnych w stosunku do Poczty Polskiej, operatorów. Weszła w życie ustawa znosząca monopol Poczty Polskiej na dostarczenie najlżejszych przesyłek do 50 g., czyli m.in. listów i rachunków. Poczta Polska musiała zacząć działać na konkurencyjnym rynku, na którym w 2014 r. funkcjonowało już 165 innych firm zajmujących się usługami pocztowymi.

Badanie NIK dotyczyło dostępności usług pocztowych świadczonych przez Pocztę Polską w latach 2011-2014. Kontrolerzy sprawdzili, jak restrukturyzująca się spółka, wypełnia zadania operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych, tj. przede wszystkim przyjmowania i doręczania przesyłek listowych o wadze do 2 kg oraz paczek pocztowych o wadze do 10 kg i realizowania przekazów pocztowych.

Kontrolerzy NIK przeprowadzili badanie ankietowe w 141 placówkach pocztowych, w którym klienci ocenili jakość usług świadczonych przez Pocztę Polską. Ponadto na stronie internetowej NIK pod koniec 2014 r. udostępniono ankietę dotyczącą jakości usług świadczonych przez państwowego operatora. Wyniki badania wskazują, że korzystniejsze dla Poczty Polskiej były opinie respondentów wyrażane w placówkach pocztowych, niż oceny klientów wypełniających ankietę w Internecie.

Podczas gdy z ogólnego poziomu świadczenia usług pocztowych zadowolonych było 93,5 proc. klientów ankietowanych w placówkach, to wskaźnik ten w grupie internetowych respondentów był ponad dwukrotnie mniejszy i wynosił 42,2 proc. Wypełniający ankietę internetową najczęściej byli niezadowoleni z szybkości obsługi w urzędach pocztowych (66,4 proc.), natomiast wypełniający ankiety w kontrolowanych placówkach - z poziomu cen usług pocztowych (34,8 proc.).

Z raportu Izby wynika, że restrukturyzacja Poczty Polskiej polegała głównie na redukcji placówek pocztowych i zatrudnienia. W latach 2012-2014 Poczta Polska zmniejszyła liczbę urzędów o blisko 11 proc., a poziom zatrudnienia o 13 proc. Bezwzględnie zmniejszyło to dostępność powszechnych usług pocztowych. NIK wskazuje jednak, że są miasta, czy dzielnice, w których na jeden urząd pocztowy przypada o wiele więcej niż wyznaczone 6 tys. osób (zgodnie z nowymi przepisami w całym kraju jedna placówka pocztowa powinna przypadać na średnio 6 tys. mieszkańców).

Jak ustalili kontrolerzy NIK na 17 wybranych miast powyżej 200 tys. mieszkańców wskaźnik 6 tys. osób na jedną placówkę pocztową zachowany był tylko w sześciu. W pozostałych miastach, np. w Warszawie na jeden urząd przypadało średnio 7640 mieszkańców, w Gdyni - 7311, a w Toruniu - 7064. Jeszcze gorzej przedstawiały się te wskaźniki w poszczególnych dzielnicach, np. w dzielnicy Warszawa - Ursus na jeden urząd przypadało blisko 11 tys. mieszkańców.

W połowie 2015 r. w całej Polsce było 7476 placówek pocztowych. Liczba ta, zgodnie z przepisami, może się jeszcze zmniejszyć (do ok. 6800 placówek).

Zakupy róbmy racjonalnie a nie emocjonalnie KOMENTARZ

Wideo

Materiał oryginalny: NIK: Polacy nie są zadowoleni z usług Poczty Polskiej. Restrukturyzacja nie wyszła jej na dobre - Polska Times

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
z
POriBASA I POrtuGALLji.
p
poczta do kitu
ile razy place rachunki na poczcie to mnie szlag trafia. Niby 4 okienka, i kilka osob oczekujacych, a obsluzenie jednego klienta zaimuje 5-10 minut. To idiotyczne jest. Nie remontujcie, a usprawnijcie, bo inaczej zginiecie
E
Elżbieta
po drugie to kolejki na pocztach to ho ho
O
Ość
wyrzuciłeś awiza razem z plikiem reklam... Awizo, niewielka karteczka, wciśnięta między duże, kolorowe płachty rozlicznych reklam wpychanych często na siłę do niewielkich skrzynek pocztowych - a bywa ich kilkanaście czasami... łatwo przeoczyć, zatem trzeba bardzo uważnie je przeglądać przed wyrzuceniem. Ale o to nie do Poczty Polskiej pretensje, tylko do ustawodawców, którzy "uwolnili rynek" i prawnie udostępnili skrzynki pocztowe dla wszelkiego śmiecia...
O
Ość
z usług Poczty Polskiej. Jeszcze ANI RAZU mnie nie zawiodła. I NIE ZAMIERZAM zmieniać swojego usługodawcy pocztowego, zwłaszcza przy przesyłaniu tzw. oficjalnej korespondencji, wymagającej ewidencji. Są i inne przyczyny, o których tu rozpisywać się nie będę. Ale są i to istotne.
Co do łatwości i czasu poświęconego, aby załatwić nadanie czy odebranie przesyłki... owszem, swego czasu bywały z tym problemy, głównie przez za małą liczbę pracowników i kolejki, ale widzę BARDZO dużą poprawę... ostatnio moja wizyta w pobliskiej placówce Poczty Polskiej, obsługującej całkiem spore osiedle, trwała - CZTERY MINUTY... z zegarkiem w ręce. Być może tylko ta jedna taka wyjątkowa...
Coś mnie tu nie pasuje w tym raporcie NIK... zarzucają, że za mało punktów usługowych Poczty Polskiej jest, a w artykule w ostatnim akapicie, cytuję (podkreślenie moje): ""W połowie 2015 r. w całej Polsce było 7476 placówek pocztowych. Liczba ta, ZGODNIE Z PRZEPISAMI, może się jeszcze zmniejszyć (do ok. 6800 placówek)"".
ZGODNIE Z PRZEPISAMI... więc jaki to zarzut w stosunku do firmy, działającej zgodnie z przepisami?
a
a
a co maja powiedziec ci od pgp?
r
r14
Musi być jedna instytucja, której można zaufać. Dostarczanie przesyłek urzędowych powierzyć wielu firmom prywatnym? Wtedy szukaj wiatru w polu.
S
Starszy
Przenieś się do inpost a będziesz szukał swoich przesyłek przez ogłoszenia w gazetach lokalnych. Ja znajduję pisma sądowe w swojej skrzynce zaadresowane prawidłowo a jedyne co się w adresach zgadza to język polski. Miałem nieprzyjemność szukać tej firmy po całej Łodzi. Ciekawe że w komunie zwanej USA poczta jest urzędem federalnym? Niestety tam istnieje tajemnica korespondencji. Ale Rycho i Krzycho wolą swoich. Ciekawi mnie dlaczego nie dodają jako wkładki solonego śledzia.
777
KOLEJKI LIBEERleminGUSie ZACZEŁY SIE PO WOJNIE A sKOńczyłY w TUSKOLANDI PO OTWARCIU OGNIA DO ROBOLIZ KOPALNI I GŁODNYCH KILKUSET TYSIENCY DZIECI KTURYCH POLACKIE UJE NAZUWAJOM POtoLOGIOM I SIE Z ICH BIEDY SMIEYOM POgaRDZAYOM KPIOM I POniRZAJOM PO POLACKU JAK WARHOLE LAHUF ELYTY.POsPOlsTFA AF.I HIhohoŁUF.
i
iga
wolę IINPOST - szybko, bez kolejek, miło
50+
A później jeszcze atomówkę i zaorać. Właśnie wyjąłem ze skrzynki dość typowo drugie awizo, oczywiście pierwszego nigdy nie było. To jest właśnie dla mnie Poczta tzw. Polska. Albo nei ma pierwszego awiza, albo nie ma drugiego awiza, albo nie ma ani pierwszego ani drugiego i co nam Pan zrobisz, na pytanie sądu i tak odpowiemy, że były obydwa. Zero odpowiedzialności, idą w zaparte, czarne to dla nich białe, a białe to czarne. Ostatni prawdziwi listonosze zniknęli w latach 90-tych, mniej więcej wtedy gdy dyrekcje brały łapówki za zakupy telewizorów Bang&Olufsen.
d
dj
Fizjologu,dla przypomnienia komuny stań sobie wieczorem pod sklepem i czekaj tam do rana aż otworzą sklep i kup sobie kilogram salcesonu,chleb i masło-to ma Ci wystarczyć na 3 dni.
A
Ala
Cała restrukturyzacja poczty polega tylko i wyłącznie na zwalnianiu ludzi. To jest typowy plan PO zniszczyć i sprzedać za frajerskie pieniądze.
A
Ala
Przecież prezesi za darmo nie będą pracować.
d
dj
Ja też
Dodaj ogłoszenie