Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa Klasyka Europy - "Gwałt na Lukrecji"

łk
Keith Pattison
Drugą edycję festiwalu "Nowa Klasyka Europy" w łódzkim Teatrze im. Stefana Jaracza zainauguruje spektakl zrealizowany przez renomowany The Royal Shakespeare Company. "Gwałt na Lukrecji", rzadko wystawiany w teatrze poemat Williama Szekspira, obejrzymy w "Jaraczu" 14 i 15 listopada.

"Gwałt na Lukrecji" ("The Rape of Lucrece"), piękny choć stosunkowo rzadko wystawiany poemat Szekspira, napisany został w 1594 roku i dedykowany hrabiemu Southampton. Opowiada on historię rozgrywająca się w ogarniętym wojennym chaosem Rzymie, w którym nie obowiązują już żadne wartości moralne.

Lukrecja, żona jednego z wodzów wiecznego miasta, jako jedyna pozostaje wierna mężowi. Kobieta zostaje zgwałcona przez etruskiego wodza Tarkwiniusza. Tak upada ostatnia ostoja moralności w Imperium...

Camille O'Sullivan, gwiazda irlandzkiej sceny muzycznej, wciela się zarówno w postać Lukrecji, jak i Tarkwiniusza. Hipnotyzuje grą i śpiewem, ukazując cały wachlarz emocji odczuwanych przez bohaterów. Spektakl The Royal Shakespeare Company jest swoistą kroniką polityczną, jak i erotycznym thrillerem.

- Poemat Szekspira został tu przekształcony w dramat muzyczny, czy wręcz recital - przyznaje Roman Pawłowski, kurator artystyczny programu "Nowej Klasyki Europy". - Będzie to bardzo ciekawy eksperyment, bowiem O'Sullivan na co dzień wykonuje utwory Toma Waitsa, Nicka Cave'a czy songi Bertolda Brechta. Tutaj bazą do nich będzie poezja elżbietańska. Zobaczymy zatem, czy Szekspir sprawdzi się jako autor piosenek z tekstem.

Autorami aranżacji tekstu są Feargal Murray i Camille O'Sullivan. Scenografię zaprojektowała Lily Arnold. "Gwałt na Lukrecji" miał swoją premierę 30 marca 2011 roku. Spektakl trwa 1 godz. 20 min (bez przerwy).

Spektakl wyreżyserowała Elizabeth Freestone, absolwentka reżyserii w Rose Bruford College i National Theatre Studio. Freestone pracowała jako konsultant literacki w Soho Theatre. Była także asystentem reżysera w National Theatre, Royal Court i Hampstead, a także w Open University.

Obecnie Elizabeth Freestone reżyseruje w najbardziej znanych i prestiżowych brytyjskich teatrach, między innymi w Royal Shakespeare Company (gdzie z powodzeniem zrealizowała także "Tragedię Tomasa Hobbes'a", "Komedię omyłek", "Wierz, w co chcesz"), w Royal Welsh College of Music and Drama, Sherman Theater Cardiff (przygotowała "Trzy siostry" Antoniego Czechowa), w londyńskim Theatre 503 ("Wodne żniwo" Chrisa Lee), Central School of Speech and Drama ("Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora" Luigiego Pirandella).

The Royal Shakespeare Company (RSC) jest jedną z największych brytyjskich kompanii teatralnych, która bogato czerpie z tradycji teatru XIX-wiecznego. Utworzony został w 1961 roku początkowo jako Shakespeare Memorial Theatre Company. Jego powołaniu przyświecała idea kontynuowania tradycji corocznych letnich festiwali Szekspirowskich (pierwszy został zorganizowany w 1879 roku), dobywających się cyklicznie w Stratfordzie nad Avonem.

Obecnie The Royal Shakespeare Company zarządza dwoma stałymi teatrami - Royal Shakespeare Theatre, który po przebudowie z 2010 roku może pomieścić ponad 1000 widzów, a także odbudowanym według elżbietańskich wzorów w 1986 roku Swan Theatre. Druga z tych scen dysponuje widownią na 340 miejsc.

Wysoki poziom zespołu zapewnione jest przez nieustanną edukację działających w nim twórców, które odbywa się między innymi w utworzonym przy teatrze studiu. Nie bez znaczenia jest tu współpraca z wielkimi indywidualnościami reżyserskimi, takimi jak Peter Brook, czy sir Trevor Nunn.

Realizacje utworów Szekspira to tylko jeden z filarów działalności RSC. Zespół ten zajmuje się bowiem również dramaturgią współczesną. I to zarówno rodzimą, jak i obcą. Zamawia sztuki u autorów i lansuje nowych pisarzy. W RSC odbyły się niemal wszystkie prapremiery sztuk Harolda Pintera ("Kolekcja" w 1962, "Powrót do domu" w 1965, "Dawne czasy" w 1971), wiele angielskich prapremier dramatu obcego, jak choćby "Marat-Sade" P. Weissa (1964), "Tango" S. Mrożka (1966). W RSC pracowali tacy twórcy jak Ingmar Bergman czy Franco Zeffirelli.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki