Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nową linią kolejową Bełchatów-Wieluń ma pojechać węgiel ze Złoczewa do elektrowni

Grzegorz Maliszewski
Elektrownia w Bełchatowie
Elektrownia w Bełchatowie Dariusz Śmigielski
Koncern PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna przygotuje wstępną koncepcję linii kolejowej Bełchatów - Wieluń.

Porozumienie podpisane przez koncern PGE GiEK (właściciel kopalni i elektrowni w Bełchatowie), zarząd woj. łódzkiego i PKP Polskie Linie Kolejowe to ważny krok w kierunku budowy linii kolejowej pomiędzy Bełchatowem i Wieluniem.

Bezpośrednim efektem porozumienia ma być opracowanie wstępnej koncepcji linii kolejowej, której wykonanie zadeklarowała PGE. Według planów linia ma mieć bocznicę, prowadzącą do złoża węgla brunatnego w Złoczewie.

Stanisław Żuk, wiceprezes do spraw wydobycia w PGE GiEK, przyznaje, że inwestycja ma dla koncernu strategiczne znaczenie z uwagi na planowane przygotowanie i rozpoczęcie eksploatacji nowego złoża Złoczew.

- Ma to zapewnić dalsze perspektywiczne funkcjonowanie elektrowni Bełchatów, z uwagi na stopniowe wyczerpywanie się zasobów węgla w obecnie eksploatowanych odkrywkach Bełchatów i Szczerców - tłumaczy Stanisław Żuk. - Z tego właśnie względu konieczne jest zabezpieczenie dostępu do zasobów węgla brunatnego, a plany inwestycyjne, dotyczące infrastruktury kolejowej, powinny współgrać z planami eksploatacji złoża w Złoczewie.

Koncern jest na etapie przygotowania wniosku o uzyskanie koncesji na wydobywanie węgla brunatnego z odkrywki w Złoczewie.

Spółka planuje, że na przełomie 2016 i 2017 roku uda się jej uzyskać koncesję. W 2018 roku ma się rozpocząć eksploatacja złoża, m.in. zdejmowanie nadkładu. Szacuje się, że zasoby węgla w Złoczewie wynoszą 535 mln ton. Rocznie planuje się wydobywać 20 mln ton.

Na razie nie wiadomo, czy wybudowana linia kolejowa będzie służyła także kursom pasażerskim.

- Studium wykonalności pozwoli określić techniczne możliwości budowy kolei - mówi Iwona Paziak, rzeczniczka PGE GiEK.

Dokumentacja będzie zawierać m.in. analizę społeczno-gospodarczą, analizę możliwości włączenia planowanej linii w krajowy system kolejowy, zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie i towarowe, a także analizę możliwych źródeł finansowania inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki