Nową linią kolejową Bełchatów-Wieluń ma pojechać węgiel ze Złoczewa do elektrowni

Grzegorz MaliszewskiZaktualizowano 
Elektrownia w Bełchatowie
Elektrownia w Bełchatowie Dariusz Śmigielski
Koncern PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna przygotuje wstępną koncepcję linii kolejowej Bełchatów - Wieluń.

Porozumienie podpisane przez koncern PGE GiEK (właściciel kopalni i elektrowni w Bełchatowie), zarząd woj. łódzkiego i PKP Polskie Linie Kolejowe to ważny krok w kierunku budowy linii kolejowej pomiędzy Bełchatowem i Wieluniem.

Bezpośrednim efektem porozumienia ma być opracowanie wstępnej koncepcji linii kolejowej, której wykonanie zadeklarowała PGE. Według planów linia ma mieć bocznicę, prowadzącą do złoża węgla brunatnego w Złoczewie.

Stanisław Żuk, wiceprezes do spraw wydobycia w PGE GiEK, przyznaje, że inwestycja ma dla koncernu strategiczne znaczenie z uwagi na planowane przygotowanie i rozpoczęcie eksploatacji nowego złoża Złoczew.

- Ma to zapewnić dalsze perspektywiczne funkcjonowanie elektrowni Bełchatów, z uwagi na stopniowe wyczerpywanie się zasobów węgla w obecnie eksploatowanych odkrywkach Bełchatów i Szczerców - tłumaczy Stanisław Żuk. - Z tego właśnie względu konieczne jest zabezpieczenie dostępu do zasobów węgla brunatnego, a plany inwestycyjne, dotyczące infrastruktury kolejowej, powinny współgrać z planami eksploatacji złoża w Złoczewie.

Koncern jest na etapie przygotowania wniosku o uzyskanie koncesji na wydobywanie węgla brunatnego z odkrywki w Złoczewie.

Spółka planuje, że na przełomie 2016 i 2017 roku uda się jej uzyskać koncesję. W 2018 roku ma się rozpocząć eksploatacja złoża, m.in. zdejmowanie nadkładu. Szacuje się, że zasoby węgla w Złoczewie wynoszą 535 mln ton. Rocznie planuje się wydobywać 20 mln ton.

Na razie nie wiadomo, czy wybudowana linia kolejowa będzie służyła także kursom pasażerskim.

- Studium wykonalności pozwoli określić techniczne możliwości budowy kolei - mówi Iwona Paziak, rzeczniczka PGE GiEK.

Dokumentacja będzie zawierać m.in. analizę społeczno-gospodarczą, analizę możliwości włączenia planowanej linii w krajowy system kolejowy, zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie i towarowe, a także analizę możliwych źródeł finansowania inwestycji.

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3