Nowa reklama Polski, czyli afera z krzyżem na Giewoncie [WIDEO]

Paweł GzylZaktualizowano 
W wyobraźni małego Anglika słynna góra to śpiący olbrzym. Stąd brak krzyża w spocie
W wyobraźni małego Anglika słynna góra to śpiący olbrzym. Stąd brak krzyża w spocie Źródło: youtube
Ministerstwo Spraw Zagranicznych zaprezentowało spot reklamowy, który ma promować Polskę za granicą. Mimo że profesjonaliści ocenili go pozytywnie, nie obyło się bez kontrowersji.

Polska. Where the unbelievable happens (director's cut) from Platige Image on Vimeo.

Pomysł jest prosty: chłopiec z Anglii opowiada koledze o wakacjach nad Wisłą. Z jego słów wyłania się barwna wizja krainy, w której rzeczywistość miesza się z fantazją. Dziecko wyobraża sobie smoka wawelskiego w garniturze, średniowieczną bitwę rycerzy na ulicach Warszawy (gdzie wcześniej oglądał w muzeum "Bitwę pod Grunwaldem"), niewolników wyciągających wielki bursztyn z morza (chodzi o gdański stadion) i olbrzyma śpiącego w górach (czyli oczywiście Giewont).

Za produkcję spotu odpowiedzialne było studio Opus Film, które wygrało przetarg na ten projekt dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Firma Platige Image zajęło się postprodukcją. Reżyserem i autorem scenariusza był Paweł Borowski.

- To jeden z pierwszych spotów reklamowych w Polsce, który został w pełni profesjonalnie zrealizowany. Będzie on skuteczny pod względem marketingowym. Opiera się na ciekawym pomyśle - pokazaniu naszego kraju i jego historii przez pryzmat wyobraźni i fantazji dziecka. Jestem w stu procentach na tak - powiedział nam Mateusz Zmyślony, specjalista marketingu miejsc, dyrektor kreatywny agencji Eskadra.

Kilka godzin po premierze klipu widzowie zauważyli pewne nieścisłości. Najbardziej rzucił się w oczy brak krzyża na Giewoncie. Potem okazało się, że krzyż został również usunięty ze sztandaru widniejącego w sekwencji grunwaldzkiej bitwy. To natychmiast zelektryzowało prawicowych polityków i publicystów.

"Wymazywanie symboliki religijnej ze spotów promocyjnych wygląda na celowy zabieg. Spot Borowskiego wygląda, jakby czynił on wiele, by Polska nikomu z krzyżem się nie kojarzyła. Krzyż jednak przeszkadza?" - pytał internetowy portal wPolityce. "Przeszkadzał na Krakowskim Przedmieściu, teraz przeszkadza już na Giewoncie"- oburzył się na Twitterze poseł PiS Stanisław Pięta. A w TVN24 Paweł Lisicki, redaktor naczelny tygodnika "Do Rzeczy", oznajmił: "Brak krzyża na Giewoncie jest niepokojący."

Na dyskusję zareagowali twórcy filmu. "Spot promuje Polskę za pomocą skojarzeń i symboliki wpisującej się w wyobrażenia młodego chłopaka, który nie wie nic o krzyżu na Giewoncie, księciu Witoldzie, naszym polskim piekiełku przedwyborczym i powyborczym" - napisali na Facebooku. A Borowski tłumaczył, że trudno, aby chłopiec wyobrażał sobie śpiącego potwora z krzyżem w nosie. Twórcy zaznaczają też, że w końcowej sekwencji filmu widać prawdziwe zdjęcia wszystkich miejsc - i tam krzyż wraca na miejsce.

- Ja tu nie widzę problemu. Zamiast się cieszyć z tego, że mamy wreszcie dobry spot reklamujący Polskę, wszyscy zastanawiają się, do czego by się tu przyczepić - puentuje Zmyślony.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Materiał oryginalny: Nowa reklama Polski, czyli afera z krzyżem na Giewoncie [WIDEO] - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 88

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jag

opamiętajcie się. To, że kilku polityków w imię swoich partykularnych oraz partyjnych interesów podniosło larum nie oznacza walki z religią katolicką. 27-latek i inni hejterzy popisują się tutaj wpisami, które wiążą wszystko z wszystkim stając w obronie wiary. Oczywiście brońcie jej, ale tam gdzie jest rzeczywiście zagrożona. Moi drodzy - ten film reklamowy nie jest przeciwko wierze, wystarczy go obejrzeć uważnie. Zrobiliście to?

27-latek

Faktycznie, pomysł na reklamę chwyta, moim zdaniem nieźle promuje naszą Polskę. Ale walka z Krzyżem Chrystusowym jest godna pożałowania, potępienia. To zatracanie tożsamości. Nie obchodzą mnie opinie ludzi, którzy nie są za pan brat z Kościołem, z Bogiem. Idą prosto w czeluścia, to ich śmieszny wybór, droga na łatwiznę i zapatrzenie w dobra materialne. Nie weźmiesz tego wszystkiego ze sobą, ani Twoje dzieci, ani nikt z nas w drogę po śmierci. Zobacz żołnierzy w Iraku, Afganistanie... Zobacz ilu ich jest na Mszy Św., ilu z nich modli się gorliwie. Popatrzmy na naszą historię, każda bitwa w obliczu Krzyża, w zawierzeniu, w obronie godności ludzkiej, w obronie naszych Kobiet i Dzieci (Bitwy w Polsce, za granicami to już nasza ułańska fantazja, polot i odwaga :) - brawo Polacy!) Krzyż na Giewont powinien wrócić, Kochamy Jezusa! a ten Krzyż jest znakiem naszej wiary. Nie wiary pedziów i lesb, zboczeńców i odmieńców z kolorowymi włosami. Oni szukają szczęścia w doczesności, biada im. My jesteśmy dumni z Krzyża! Prepędźmy te śmieszne rządy! Osądźmy nie osądzonych. My młodzi, jest Nasz czas! To Nasz ukochany Kraj! Tu ma być lepiej niż w Anglii, Holandii i innych krajach, gdzie uciekamy. Mamy potencjał, byliśmy kiedyś potęgą! Na całym świecie Polak uczynił coś niesamowitego, zapierającego dech w piersi i pionierskiego.

n
nie bardzo

Jest.Gramatyki

j
jelly

Niema krzyża, straszne jak dla mnie typowa reklama, fajne zrobiona. Myślę że macie po prostu za mało problemów żeby tak przeżywać promocje polski..... Szacunek dla realizatorów i twórców reklamy. Dobra robota.

O
Obiektywna

Zamowil to chyba w ramach sabotazu, albo podczas tej slynnej rozmowy Tusk-Putin! Tragedia tzw. Polskich politykow z rozmowami przy kotlecie.

O
Obiektywna

Zamowil to chyba w ramach sabotazu, albo podczas tej slynnej rozmowy Tusk-Putin! Tragedia tzw. Polskich politykow z rozmowami przy kotlecie.

O
Obiektywny

Opowie jak wymazywal chrzescijanstwo w Europie i tak sie uratuje!

g
gość

Niedobrze się robi od waszych komentarzy... Spakujcie się i przeprowadźcie do Anglii, gdziekolwiek, byle by nie trzeb było tego słuchać... Mi się i Polska i jej reklama podoba!!!!

J
Jakub

To jest satyra polskiej rzeczywistosci. Pokazuje ono polske realia, po koleji:

1. Niewolnicy ciagna stadion --> Umowy smieciowe
2. Rycerze walcza demolujac ulice --> Kibole
3. Smok/potwor cos podpisuje a potem beka --> Nasz parlament

A
Agnieszka

zdecydowanie spot nie odnosi się do rzeczywistości. Jak można w taki beznadziejny sposób przedstawiać Polskę. I znów wywalone pieniądze w błoto - jest beznadziejna, ponura nie ciekawa, mało zachęcająca.
Smok w garniturze? stadion wyciągany z wody? Giewont bez krzyża, to jak Polska bez Orzełka i teraz sprężynę chcą nam wcisnąć... o nieee głupota goni głupotę- nie wieżę... i na dodatek najsłynniejsza bitwa na ulicy.... ludzie... po wariowaliście? Jak nas przedstawicie, tak nas będą postrzegać !!
A gdzie tu miejsce na kulturę, jadło, aktywny wypoczynek...
Wiecie co? opowiadała mi jedna kuzynka, która jest od kilku lat w Anglii, jak króregos dnia przywiozła właśnie figurkę Smoka, który ział ogniem i jej koleżanka z poważnie zaciekawioną minął zapytała," A wy tam w Polsce macie smoki?" moja kuzynka parsknęła śmiechem i odpowiedziała, że to tylko legenda i nie ma u nas w Polsce smoków. Słuchajcie, nie chodzi o to, że ludzie są tam tępi niewyuczeni, po prostu nie którzy Anglicy nie wiedzą nawet gdzie leży Polska, myślą, że na wschodzie to już rzeczywiście jakieś dziwny świat jest pełen stworów i magów- i powiem wam, że większość ludzi, z którymi pracowała moja kuzynka myślało, że my w Polsce naprawdę mamy tego smoka. I tu w tym spocie najlepszy tego dowód, że utrwala się taką właśnie fałszywą wizję naszego kraju. Ja się zgadzam, ze trzeba nasze ciekawe atrakcje przedstawiać jak najlepiej, ale w sposób wyważony zgodny z prawdą! a nie jakieś fałszywe bajki nam serwują

N
Normalny człowiek

Do tego spot nawiązuję bezpośrednio do poziomu cywilizacyjnego Polski ukazując niewolniczą pracę ludzi wyciągających stadion z dna morza ( ukryta analogia do cudu, pokroju tych z Jansego Góry ), stolicę Polski na poziomie średniowiecza, mityczne stwory pokroju smoków, a także krzyż na Giewoncie, wiadomo " Polak katolik " ...

G
Gość

Do tego spot nawiązuję bezpośrednio do poziomu cywilizacyjnego Polski ukazując niewolniczą pracę ludzi wyciągających stadion z dna morza ( ukryta analogia do cudu, pokroju tych z Jansego Góry ), stolicę Polski na poziomie średniowiecza, mityczne stwory pokroju smoków, a także krzyż na Giewoncie, wiadomo " Polak katolik " ...

m
mc

"POLSKA. Where unbelievable things happens" - zgadza się, w naszym kraju dzieją się rzeczy niebywałe, wystarczy spojrzeć na ilość otaczających nas absurdów, głupoty i nieudolności. Poza tym czym się właściwie chwalimy : stadion do kopania piłki, obraz Matejki i pomnik smoka. Turyści będą się zabijać żeby to zobaczyć.

mnie tam Giewont kojarzy się z goralenvolk

j
jurek

na allegro.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3