Nowe przepisy od 1 lipca! Pierwszeństwo dla pieszych, będzie łatwiej stracić prawo jazdy. Sprawdź najważniejsze zmiany w przepisach 14.06.20

Wiesław Pierzchała
Wiesław Pierzchała
1 lipca w życie wchodzą nowe przepisy ruchu drogowego, które mają sprawić, że na naszych drogach będzie bezpieczniej. Wkrótce mogą pojawić się także nowości w taryfikatorze mandatów. Zobacz jakie zmiany czekają kierowców.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE
1 lipca w życie wchodzą nowe przepisy ruchu drogowego, które mają sprawić, że na naszych drogach będzie bezpieczniej. Wkrótce mogą pojawić się także nowości w taryfikatorze mandatów. Zobacz jakie zmiany czekają kierowców.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE archiwum Polska Press
Udostępnij:
1 lipca w życie wchodzą nowe przepisy ruchu drogowego, które mają sprawić, że na naszych drogach będzie bezpieczniej. Wkrótce mogą pojawić się także nowości w taryfikatorze mandatów. Zobacz jakie zmiany czekają kierowców.

NOWE PRZEPISY OD 1 LIPCA

Według policji dotychczasowe przepisy nie sprawiały, że kierowcy zdejmowali nogę z gazu. Rekordziści pędzą nawet o 100 km/godz. za szybko. O tym, jak poważny jest to problem, najlepiej świadczy fakt, że w tym roku policjanci zatrzymali już 1640 kierowców w woj. łódzkim i ponad 550 w Łodzi, którzy w miejscu zabudowanym o ponad 50 km/godz. przekroczyli dozwoloną prędkość. Jak się tłumaczą?

- Wymyślają mnóstwo powodów - mówi Kamil Witkowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi. - Mówią, że śpieszą się do pracy lub na ważne spotkanie, na które są spóźnieni z powodu korków. Niektórzy mówią o chorobie lub śmierci w rodzinie, zwykle blefują. Wśród sprawców regularnie spotykamy przedstawicieli handlowych pędzących swoimi służbowymi samochodami. Niektórzy są za to bardzo szczerzy i mówią wprost, że lubią szybką jazdę - dodaje policjant Kamil Witkowski

W Łodzi policja zatrzymuje piratów drogowych najczęściej na:

  1. trasie Górnej,
  2. al. Włókniarzy,
  3. al. Jana Pawła II,
  4. al. Piłsudskiego
  5. ul. Rokicińskiej

Od lipca łatwiej stracić prawo jazdy

Od 1 lipca wchodzą nowe przepisy o ruchu drogowym, które sprawią, że kierowcy mogą jeszcze szybciej stracić prawo jazdy. Wprowadzenie zmian 1 lipca ma związek z rozpoczynającymi się wakacjami.

- Poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym zależy od wielu czynników. Decydującym jednak czynnikiem sprawczym jest człowiek - podkreśla Rafał Weber, sekretarz stanu w resorcie infrastruktury. I dodaje, że wprowadzenie nowych rozwiązań ma uspokoić ruch i ograniczyć liczbę wypadków.

NOWE PRZEPISY DROGOWE - LIPIEC 2020

Oto najważniejsze zmiany, które wkrótce wchodzą w życie:

  • Od początku lipca, niezależnie od godziny, limit prędkości w terenie zabudowanym będzie wynosił 50 km/godz. Według obecnie obowiązującego prawa w godz. 23 - 5 rano w terenie zabudowanym można jechać z prędkością 60 km/godz.
  • Kolejna zmiana dotyczy zatrzymywania prawa jazdy na trzy miesiące po przekroczeniu o ponad 50 km/godz. dopuszczalnej prędkości także poza obszarem zabudowanym. To właśnie ta zmian może przynieść olbrzymi wzrost liczby zatrzymywanych uprawnień.
  • Dodatkowo kierowca po przekroczeniu o ponad 50 km/godz. dopuszczalnej prędkości zostanie ukarany mandatem w wysokości 500 zł i 10 pkt. karnymi.
  • Kolejna zmiana dotyczy pieszych. Od 1 lipca będą mieć pierwszeństwo jeszcze przed „zebrą”. Kierowca będzie musiał umożliwić bezpieczne przejście pieszym, którzy znajdują się na „zebrze”, stoją przed nią, a także tym, którzy dopiero się do niej zbliżają.

Wkrótce mogą pojawić się także nowości w taryfikatorze mandatów.

Ma to - jak podaje „Rzeczpospolita” - związek z planowaną zmianą kodeksu wykroczeń wynikającą z sytuacji epidemicznej.

Mowa jest tu o karze grzywny do 1,5 tys. zł dla przewoźników, którzy nie utrzymują środka transportu we właściwym stanie sanitarnym.

„Chodzi przede wszystkim o dezynfekcję miejsc, których często dotykają pasażerowie” - podała „Rzeczpospolita”. Dotyczy to tylko przewoźników, m.in. taksówkarzy i kierowców busów.

Wszyscy kierowcy po zmianie przepisów będą musieli zadbać o środek do odkażania, maseczkę oraz rękawiczki na wypadek, kiedy będą musieli opuścić samochód, np. podczas tankowania lub w myjni.

Oto obecnie obowiązujące limity mandatów

  • do 10 km/h - mandat 50 zł,
  • 11–20 km/h - mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne,
  • 21–30 km/h - mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne,
  • 31–40 km/h - mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych,
  • 41–50 km/h - mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych,
  • ponad 51 km/h - mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych i utrata prawa jazdy na trzy miesiące

Piraci drogowi są wszędzie

Problem przekraczania prędkości dotyczy kierowców w całym kraju.
- System fotoradarowy CANARD zarejestrował w tym roku ponad 400 tys. naruszeń drogowych - informuje Rafał Weber, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury. - W czasie epidemii, tylko od 14 marca do 24 kwietnia, zarejestrowano ponad 171 tys. przypadków przekroczenia prędkości i wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Liczba ta jest mniejsza w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego okresu o blisko 32 proc. Wzrosła natomiast liczba rażących przekroczeń prędkości. Od 14 marca do 24 kwietnia 1 tys. kierujących w obszarze zabudowanym przekroczyło dozwoloną prędkość o ponad 50 km/godz. To więcej o blisko 70 przypadków niż rok wcześniej.

Zdaniem ekspertów skłonność polskich kierowców do szarżowania wynika przede wszystkim ze społecznego przyzwolenia na łamanie ograniczeń prędkości.

- Rzadko ktoś zadzwoni na policję, widząc kierowcę tak drastycznie przekraczającego prędkość - mówi Witold Rogowski z sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.

Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika z kolei, że średnia prędkość w miastach w Polsce wynosi 65 km/godz., a w mniejszych miejscowościach nawet 76 km/godz.

Dla przypomnienia limity prędkości w Polsce dla motocykli i aut o masie całkowitej do 3,5 tony):

  • na autostradzie - 140 km/h,
  • na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h,
  • na drodze ekspresowej jednojezdniowej - 100 km/h,
  • na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu - 100 km/h,
  • na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej - 90 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
carter

niech pod koniec roku to podsumują - i jeśli się okaże że wiecej osob zgineło przez ten przepis to powinni pociągnąć do odpowiedzialności tego [wulgaryzm]a co to wymyślił.

K
Kierowca bez mandatów

W zmiany uwierzę jak policjantom zamontują rejestratory prędkości i GPS.

Bo NIEMAL ZAWSZE kiedy obserwuję jadący radiowóz, to przekracza on limity.

Do tego kilkakrotnie widziałem jak na dwupasmowej jezdni kierowca zatrzymał się przed przejściem, a jadący drugim pasem radiowóz pojechał.

N
NN

Kolejny lewicowo-liberalny eksperyment dotyczący pieszych w ruchu drogowym. Niestety prawa fizyki mają sobie za nic lewicowe lobby i jego postulaty. Nawet dziecko wie, że pojazd ważący 1,5 tony zatrzyma się później niż pieszy ważący 80 kg.

Nieostrożne wejście przed jadący pojazd to najczęstsza przyczyna śmierci pieszych (341 zabitych w 2010 r.). Poniżej inna statystyka.

https://n-4-6.dcs.redcdn.pl/file/o2/tvn/web-content/m/p1/i/ff7d0f525b3be596a51fb919492c099c/8cd92e4f-6b2b-40bb-b0cf-7ef8d0819757.png

Skoro wtargnięcie pod koła, będzie rozpatrywane na korzyść pieszych, polecam wszystkim kierowcom zaopatrzyć się jednak w kamerę, a pieszym stosować na własny użytek zasadę jeszcze z ZSRR - "pieszy wchodzi na jezdnię na własną odpowiedzialność".

Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie