Nowe riksze na Piotrkowskiej. Ostateczne wymagania magistratu poznamy jesienią [ZDJĘCIA]

Matylda Witkowska
Firma AT Instytut stworzyła pierwszą rikszę, która spełnia nowe wymagania magistratu. Ostateczne wytyczne będą znane jesienią.

Wraz z wprowadzeniem na ulicę Piotrkowską parku kulturowego miasto chce ujednolicić wygląd riksz. Każdy producent będzie mógł wystawić własny model pod warunkiem, że spełnia on wymagania miasta.

Miasto chce, by riksze nawiązywały kolorem do wystroju Piotrkowskiej - obowiązującego na ogródkowych parasolach koloru ecru oraz antracytu z mebli miejskich.

W projekcie regulaminu parku kulturowego zapisano, że rama roweru oraz siedzisko mają być ecru, a elementy konstrukcyjne rikszy oraz koła antracytowe. Regulamin rozprawił się też z wieszaniem na rikszach reklamówek nakazując montowanie koszy na rzeczy rikszarzy. Zalecił też przezroczysty daszek aby umożliwić pasażerom podziwianie zabytków Piotrkowskiej.

CZYTAJ TEŻ: Riksze w Łodzi mają być jednolite, a rikszarze ubrani w uniformy

Jednak podczas konsultacji społecznych właściciele firm rikszarskich poprosili o zmianę niektórych elementów, np. pokryć ecru na antracytowe.

- Jasne pokrycie bardzo szybko się brudzi. Wystarczy, że jakieś dziecko ma brudne rączki, jakiś pasażer wsiądzie z psem lub torbą, która wcześniej stała na ziemi - wylicza Aleksandra Tomczak, właścicielka firmy rikszarskiej AT Instytut.

Tomczak chce też, by zamiast koszyków pojawiły się zamknięte skrzynki, co będzie bardziej estetyczne.

AT Instytut wyprodukował już dwie riksze w nowych kolorach: jedną z białym siedzeniem, drugą w ecru.

- W ten sposób łatwiej ocenić ich wygląd niż na komputerowym projekcie - mówi Tomczak. Druga rikszarska firma, Frontex, ma przedstawić swój model w końcu sierpnia.

Piotr Kurzawa, menadżer ulicy Piotrkowskiej podkreśla, że riksze będą zbliżone do zaproponowanej wersji z siedzeniem w kolorze ecru.

- Będą jeszcze wprowadzone niewielkie poprawki - mówi Kurzawa. - Ostateczne wytyczne znajdą się w regulaminie parku kulturowego. Będzie też okres przejściowy na dostosowanie riksz - dodaje.

Każda riksza przed wpuszczeniem jej na Piotrkowską będzie musiała otrzymać certyfikat, którego numer będzie wymalowany na boku. Certyfikat będzie ważny rok.

- Jeżeli ktoś przemaluje tylko starą rikszę i nie zadba o jej estetykę, certyfikatu nie dostanie - podkreśla Kurzawa.

Raport z konsultacji społecznych wraz z opiniami o wyglądzie riksz ma być ogłoszony na początku sierpnia. Regulamin parku kulturowego może być przyjęty jeszcze jesienią.

To trzecie już podejście do poprawy estetyki riksz. Rok temu miasto ogłosiło konkurs na projekt pojazdu i strojów dla kierujących. Decydująca miała być estetyka. Zwycięzca miał zostać operatorem 40 riksz na Piotrkowskiej przez dziesięć lat. Konkursu nie udało się rozstrzygnąć bo jeden z uczestników zrezygnował, a druga oferta nie była ładna.

W marcu pojawił się pomysł, by operatorem riksz było... łódzkie MPK. Miało to podwyższyć standard usług i włączyć je w system komunikacji miejskiej. Jednak z tej koncepcji miasto się wycofało.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Może jakis konkurs na stylistyke rikszy by zorganizowac bo to co jest na zdjeciach to kiepsko sie prezentuje. Zamiast tej pleksy nad głową moze jakis fajny material. Te nity w konstrukcji mogły by byc w kolorze ram. A opony to sugerowałbym szosowe zamiast tych górskich chociaż na łódzkie ulice to moze lepiej terenowe :)
d
dot
.
l
lodzianka
Riksze powinny byc rowniez atrakcja dla turystow i promowac nasze miasto.Moze wiec przynajmniej pokryc te rusztowania brezentem z motywem lodzkich zabytkow, lub z "Ziemi obiecanej" a panow tez troche wystylizowac ( np. stylowe kamizelki (marynarki) i czapki z daszkiem w kratke)????
B
Baba Jaga
Ta riksza wygląda bardzo tandetnie. Jak wyciągnięta ze złomowiska kupa metalowych rurek. Już lepiej wyglądały te zabudowane , czerwone, byle nie były wyściełane różnego rodzaju kocykami w tygryski.
K
Karol
i po co to g.. i tak nikt nie będzie chciał jeździć.
J
Jakub Hubert
... moglyby miec nawet ograniczenie predkosci wbudowane... kazdy moglby sobie je wynajac i jezdzic tylko po piotrkowskiej, ładować wzdluz niej, i odstawiac w jednym z kilku wyznacoznych miejsc... byloby nowoczesnie i czysto, a nowe ryksze wygladaja tylko troche ładniej od poprzednich - ale wciaz jak relikt.
j
jb
a nie zajmujcie się wyglądem riksz. O tym czy riksza jest ok, zadecyduje klient a nie jakiś pasożyt na urzędowym stołku!

Z 10 lat temu, komuniści rządzący miastem chcieli powołać miejska firmę taksówkową, zmusić taksówkarzy, by przemalowali samochody na żółto, a od znajomego królika kupić Fiaty Multipla.
z
zenon
W takiej rykszy nie ma pasów bezpieczenstwa, Panowie ryszkarze wieżdżaja na skrzyzowania gdzie miasto wyłącza światłą i musza się sie przepychac z samochodami.
Wczesniej czy później będzie wypadek. Może kiedyś wjadą w ogródek? Kwestie ubezpieczenia i bezpieczenstwa są owite tajemnicą.

Co do wyglądu nowych ryksz moja opinia bardzo negatywna. Jednak najgorszym elementem estetycznym rykszy jest uzębienie kierowców ryksz. Ja bym się bał podejśc do takich typów.

Moim zdaniem po Piotrkowskiej powinny kursowac wozy stylizowane na wagony łódzkich 19w tramwajoów, co 3-5 minut jeden i za darmo. Wtedy ludzie będą mogli zaparkować w miejscu A i pójśc do restauracji kilometr dalej. Wtedy Piotrkowska stanie sie dostepna cała z jednego miejsca. (Kiedys to było ale co pół godziny i za pieniadze, tak to nie ma sensu)
d
dziamdziak jerzy
powinien po Piotrkowskiej kursować regularnie i często bus elektryczny za 1 zł za przejazd, wystylizowany na zabytkowy (podobny do tego , który jeździł kiedyś po Pietrynie, ale bardzo rzadko) - w lato mógłby mieć otwarty dach i to by było fajne. A riksze to obciach - zwłaszcza w połączeniu w z wyglądem ich operatorów.
k
krokodyl
przecież to generalnie badziew.
p
panna lodzia
i budowa wiaduktu nad torami kolejowymi...
N
Nat
Wystarczyło wyglądem nawiązać do witrażu na nowym dworcu przy centralu. A i ładnie by było, tak kolorowo, a i nowoczesnie, a i utrzymane w tym samym stylu... Ale nie, lepszy taki badziew za który zapłacą krocie firmie której prezesem jest szwagier kogoś z urzędu miasta.
mało tego, spełnić nowe wymagania będzie na tyle trudno , że menelki które teraz jeżdżą riksza i jakos sobie dorabiaja, odpusZcza biznes bo się nie będzie opłacać. Ot tak umrze instytucja riksz na piotrkowskiej. Dobranoc
a
aa
zimą przyprawimy płozy w kolorze grafitowym lub ecru. Będą jeszcze konsultacje społeczne, ale główny menager uważa, że lepsze będą grafitowe, bo są bardziej zbliżone kolorem do łódzkiego śniegu.
o
ops!
raczej łódzki syf , nie ma w mieście kogoś kto stworzy model nie przypominający robótki ręcznej z garazu szwagra ?
.
Jeśli p. Kurzawa (ew. inni decydenci) ma takie poczucie estetyki, to czarno widzę losy Piotrkowskiej. Co to za kolory ? I projekt też bez wyrazu ! To ma być nowa jakość wpisująca się w nową Piotrkowską ?
Dodaj ogłoszenie