reklama

Nowoczesne silniki. Nie takie straszne, jak je malują

Motofakty.pl; Cykl powstał we współpracy z marką SkodaZaktualizowano 
Skoda
Downsizing, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie czy system start-stop to rozwiązania, które na dobre zadomowiły się we współczesnych samochodach. Czy nowoczesne silniki faktycznie zdają egzamin? Sprawdźmy na przykładzie oferowanych przez Skodę jednostek benzynowych z rodziny TSI.

Samochody stale ewoluują. Na lepsze zmieniają się nie tylko nadwozia, wnętrza czy elektroniczne gadżety. Inżynierowie udoskonalają również podzespoły, których nie widać. W ostatnich latach skokowo wręcz ewoluowały silniki.

Najnowocześniejsze jednostki napędowe o pojemności 1,2 litra potrafią zapewnić osiągi porównywalne lub nawet lepsze niż motor 1.6 sprzed kilku lat. Żeby nie być gołosłownym, wspomnijmy o Fabii trzeciej generacji. Jednym z przygotowanych dla niej silników benzynowych jest 1.2 TSI, które rozwija 90 KM przy 4400–5400 obr./min oraz 160 Nm w zakresie 1400–3500 obr./min. Do 2010 roku salony sprzedaży Skody oferowały Fabię drugiej generacji z wolnossącym silnikiem 1.6 16V. Motor o klasycznej konstrukcji generował 105 KM przy 5600 obr./min oraz 153 Nm przy 3800 obr./min.

Na tym właśnie polega downsizing – zachowaniu mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnej redukcji pojemności skokowej oraz zmniejszeniu zużycia paliwa, które w przypadku wspomnianych samochodów i silników udało się obniżyć z 6,9 do 4,7 l/100km. Na ograniczenie zużycia paliwa pracuje też „inteligentny” alternator, który rozpoczyna proces intensywnego ładowania akumulatora podczas hamowania, jak również system Start-Stop, odpowiadający za wygaszanie silnika, gdy jego praca nie jest potrzebna – np. po zatrzymaniu samochodu czy dotaczania się do skrzyżowania z minimalną prędkością.

Aby cieszyć się zużyciem paliwa nawet o 20% niższym w stosunku do klasycznych silników wolnossących, kierowca musi świadomie korzystać z walorów nowoczesnych jednostek. W szczególności z ich momentu obrotowego, który decyduje o dynamice auta. Zgodnie z II zasadą dynamiki Newtona to właśnie moment obrotowy, oznaczany symbolem Nm (niutonometr ), przekłada się na przyspieszenie. Z kolei moc (KM) determinuje przede wszystkim prędkość maksymalną auta. Wyposażone w turbodoładowanie silniki TSI dysponują wysokim momentem obrotowym dostępnym szybko i w bardzo szerokim zakresie obrotów. Sprawia to, że podczas jazdy jednostka napędowa nie musi być wkręcana na wysokie obroty. Podczas codziennej eksploatacji można z powodzeniem utrzymywać wskazówkę obrotomierza w zakresie 1500-2500 obr./min, ciesząc się niskim poziomem hałasu w kabinie oraz niewielkim zużyciem paliwa.

Technologia TSI zakłada połączenie turbodoładowania z bezpośrednim wtryskiem benzyny do cylindrów, który precyzyjnie dawkując paliwo, gwarantuje szybką reakcję na zmianę położenia pedału gazu. Ułatwia to przeprowadzenie manewru wyprzedzania i może się przydać w sytuacjach awaryjnych. Debiutująca przeszło dekadę temu technologia TSI była innowacją na skalę światową. Skoda od początku uczestniczyła w procesie ich rozwijania i należy do producentów o najbogatszym doświadczeniu w produkcji wysokosprawnych jednostek benzynowych – na drogi wyjechały już prawie dwa miliony samochodów czeskiej marki z silnikami TSI.

W produkowanych obecnie modelach montowane są silniki TSI już drugiej generacji. Oczywiście nawet ich zoptymalizowana konstrukcja nie zwalnia kierowcy z konieczności dbania o samochód. Niezwykle ważne, szczególnie dla turbosprężarki, są regularne kontrole poziomu oleju, jego terminowe wymiany oraz odpowiednie traktowanie zimnego silnika – nie należy rozgrzewać go na postoju, dodawać gazu podczas uruchamiania ani korzystać z wysokich obrotów przed rozgrzaniem oleju przynajmniej do 70°C

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Materiał oryginalny: Nowoczesne silniki. Nie takie straszne, jak je malują - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zosia

FRANEK  ma racie.

f
franek

Artykuł sponsorowany,to spalanie i trwałość tych silników to tylko na papierze.

 Silnik wykonany z mysla żeby wykluczyć kolejnych właścicieli auta i zniszczyć wroga motoryzacji czyli rynek wtorny.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3