Nowy Ford Focus – co kryje się za jego popularnością?

Materiał informacyjny
Ford należy do chlubnej grupy producentów samochodów, których produkty zwykle spełniają większość wymagań klientów węszących za nowym pojazdem. Amerykański gigant motoryzacyjny ma w swojej ofercie wiele różnych modeli dostawczych i użytkowych, które od ponad stu lat zdobywają serca milionów kierowców. Jednym z produktów, które zaskarbiły sobie szczególną wierność konsumentów z całego świata, jest Ford Focus. Co sprawia, że nie schodzi on z listy motoryzacyjnych przebojów?

Ford Focus zadebiutował w 1998 roku jako jedna z nowych gwiazd targów motoryzacyjnych w Genewie. Zadanie miał trudne, ponieważ jego producent wykreował go sobie jako następcę szalenie popularnego, wysoko ocenianego Forda Escorta. Ten starszy brat Focusa od 1967 roku uznawany był za niedościgniony wzór zwrotnego, ekonomicznego samochodu – w sam raz dla niezamożnej rodziny. Było to auto dla każdego – niedrogie, pakowne i ergonomiczne. Przyszły jednak nowe czasy i rynek zaczął domagać się nowego czterokołowego bohatera. Postawiono na Focusa i był to strzał w dziesiątkę. W 2019 roku, czyli 21 lat później, Focus doczekał się czwartej generacji, która również okazała się sukcesem. Co kryje się za tak wielką popularnością tego modelu?

Pierwsze wrażenie, czyli design

W 1998 New Edge Design, w którym utrzymany był Ford Focus, stanowił nie lada atrakcję. Styl ten opierał się na zastosowaniu licznych wielokątów i zdecydowanych, „ostrych" linii. Designerską nowością, która stała się jedną z charakterystycznych cech stylu, były przednie reflektory o trójkątnym kształcie. Nowe modele Focusa nie wyznaczają już nowych granic, skupiając się raczej na udoskonalaniu tego, co zagrało lub nie zagrało wcześniej. Linia czwartej generacji kompaktowego Focusa jest jak dobry kumpel, z którym możemy się czuć bezpiecznie. Wielu osobom kojarzy się nawet z sulwetką Forda Mondeo lub Fiesty. Zwolennicy designerskich odlotów mogą być nieco rozczarowani, natomiast klienci poszukujący miłego kompromisu, będą zadowoleni z tego wyboru.

Na nieco więcej szaleństwa pozwolono sobie, projektując wariant ST-Line Focusa (poza nim dostępne są jeszcze wersje: standardowa, Vignale oraz Active). Wersja sportowa różni się od podstawowej projektem zderzaków, grillem i wzorem 18-calowych kół. Nadal nie jest to rewolucja na miarę objawienia genewskiego, ale czy naprawdę potrzebujemy w tej kategorii wielkiego przełomu?

Wygoda, czyli to, co w środku

Singiel ma łatwiej. Będąc osobą samotną, wybór nowego samochodu nie sprawia większych problemów – nie zwracamy wtedy uwagi na wiele elementów, które zaczynają być ważne, kiedy w naszym życiu pojawia się kilkoro owych osób. Jednym z takich elementów jest komfort podróżowania i przestronność wnętrza, które dla singla zwykle nie mają zwykle aż tak wielkiego znaczenia. Kiedy skład osobowy domu się powiększa, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: jak przewieźć wózek, czy zmieścimy większe niż dotąd zakupy, czy uda nam się spakować na wakacyjny wyjazd, czy dzieciom jest wygodnie.

Czwarta generacja Focusa to również debiut wersji crossover tego modelu (wersja Active). Samochód ten przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które poszukują pojazdu zdolnego poruszać się po bardziej wymagającym terenie. Mieszkając za miastem, na wsi lub jeżdżąc często na dalekie wakacje, szukamy zwykle auta, które da nam pewność, że z powodzeniem dojedziemy tam, gdzie chcemy – dziś pozwala na to również Ford Focus. Dwutygodniowy rodzinny wypad, na który zabrać trzeba więcej bagaży i akcesoriów, a nawet rowerek dla dziecka lub deskę snowboardową, przestaje być aż takim problemem. Bagażnik o pojemności ponad 600 litrów daje nam tę możliwość.

Wnętrze czwartej generacji naszego czterokołowego bohatera jest jednocześnie eleganckie, wygodne i pakowne. Nowy Ford Focus kombi to samochód dłuższy niż jego poprzednie wersje. Zyskują na tym pasażerowie, którzy dostali więcej miejsca dla siebie i swoich bagaży. Jest naprawdę dobrze. Model kombi zyskuje pod kątem przestronności na tle innych dostępnych na rynku kompaktów. Co więcej, pojazd daje możliwość powiększenia przestrzeni wewnątrz! Tylna kanapa daje się łatwo złożyć, pozwalając na uzyskanie płaskiej podłogi. 608 litrów pojemności, które już robi wielkie wrażenie, powiększymy w ten sposób aż do 1653 litrów!

Recenzentom, a co najważniejsze klientom podoba się tylna klapa, która w Focusie czwartej generacji jest bardzo szeroka. Na pozytywną ocenę wpływa również niski próg załadunku umożliwiający bezproblemowe przewożenie przedmiotów o większym gabarycie i ciężarze. Specjalna „tunelowa” między bagażnikiem a wnętrzem Forda Focusa sprawia, że weekendowe wypady na narty czy snowboard z rodziną lub przyjaciółmi nie są już tak wielkim przedsięwzięciem. Zmieści się każdy długi przedmiot – i to bez składania tylnej kanapy!

Więcej na temat nowego Forda Focusa na stronie producenta: https://www.ford.pl/osobowe/focus.

Bezpieczeństwo, czyli to, co przede wszystkim

Design i komfort to jednak nie wszystko – nowoczesny samochód, który ma się poruszać po drogach pełnych innych pojazdów, powinien zapewniać kierowcy i pasażerom maksimum bezpieczeństwa. Ford wziął sobie za punkt honory, by czwarta generacja focusa była autem wyposażonym w jedne z najbardziej zaawansowanych technologii i najnowsze systemy bezpieczeństwa.

Wysiłek się opłacił do tego stopnia, że Euro NCAP, wiodący europejski organ ds. bezpieczeństwa motoryzacyjnego, przyznał Focusowi pięć gwiazdek. Specjaliści z NCAP podkreślali, jak dobrze bestseller Forda radził sobie podczas pierwszych testów oceniających bezpieczeństwo jazdy. Sekretarz generalny organu ds. Bezpieczeństwa, Michiel van Ratingen, powiedział nawet: „Ford Focus zapewnia wyważony pakiet technologii wspomagających kierowcę, które umożliwiają zwiększenie bezpieczeństwa podróży, a jednocześnie wspomagają czujność kierowcy i gotowość do podjęcia odpowiednich działań w razie nieoczekiwanych wydarzeń”.

Kluczowym wyzwaniem dla Forda było opracowanie skutecznych systemów informujących kierowcę o wszystkich zdarzeniach, dzięki czemu miałby on świadomość, że wszystko jest pod kontrolą. Dlatego nowy Focus wyposażony jest w „drugiego pilota”, który pilnuje bezpieczeństwa jazdy, ale nie odwraca uwagi od prowadzenia samochodu.

Przyjrzyjmy się liście funkcji, które sprawiają, że Focus jest w tej chwili w czołówce najbezpieczniejszych rodzinnych hatchbacków:

  • System Cross Traffic Alert z systemem aktywnego hamowania informujący kierowcę o samochodach nadjeżdżających z lewej i prawej strony.
  • Asystent przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych (System Active Park Assist).
  • Inteligentny tempomat z funkcją Stop & Go utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu.
  • Inteligentny asystent prędkości, który automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do obowiązujących ograniczeń.
  • System rozpoznawania znaków drogowych.
  • Inteligentny ogranicznik prędkości wykorzystujący dane z nawigacji do samodzielnego ograniczenia prędkości pojazdu.
  • System Blind Spot Information ostrzegający kierowcę o pojeździe znajdującym się w strefie martwego pola widzenia.

Ponadto nowy Ford Focus w różnych wariantach wyposażony jest w m.in.: kamerę z podziałem widoku, technologię centrowania pasa ruchu i adaptacyjny system oświetlenia przedniego.

Osiągi i cena – w ramach podsumowania

Nowy Ford Focus oferuje bogatą ofertę silników do wyboru. Dostępne są dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne, które zapewniają wydajność, ekonomię użytkowania i jazdę przyjazną środowisku. Osiągi nowego Focusa są całkiem niezłe a zużycie paliwa zaskakująco niskie. Samochód zapewnia niską emisję spalin, co jest obecnie rzeczą niezwykle mile widzianą.

Silniki EcoBoost wyposażone są w filtry cząstek stałych, co znacząco wpływa na obniżenie emisji szkodliwych elementów. Silniki czwartej generacji Focusa to: 1.0 EcoBoost dostępny w wariantach 85, 100 i 125 KM, 1.5 EcoBoost z osiągami 150 i 180 KM. Jednostka wysokoprężna 1.5 EcoBlue gwarantuje moc 95 i 120 KM, a wariant 2.0 - 150 KM. Nowym Focusem w wariancie Trend wyjedziemy z salonu, zainwestowawszy już ok. 88 tys. złotych, za kombi dopłacimy kolejne 4 tys. Pięciodrzwiowy wariant Active w swojej podstawowej wersji mieści się w przedziale od ok. 91 tys. do 115 tys. złotych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3