Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy model transportowy w Łodzi: autobusy na osiedla, ulice nie dla aut, tramwaje częściej

Agnieszka Magnuszewska
W grudniu mają się rozpocząć konsultacje nowego modelu transportowego ze specjalistami, w styczniu będą mogli zabrać głos łodzianie

Osiem odcinków ulic w ścisłym centrum Łodzi, po których nie będą mogły się przemieszczać auta poza dojazdami celowymi oraz 12 odcinków, po których będzie kursował tylko tramwaj to tylko niewielka część propozycji zawarta w nowym modelu transportowym, który władze miasta chcą wprowadzać w najbliższych latach.

Czym różni się od tak bardzo skrytykowanego modelu, który na początku roku opracowała na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu firma z Krakowa? Tym, że nowy model opracowano z tymi, którzy najbardziej krytykowali krakowski model, czyli łódzką Inicjatywą na rzecz Przyjaznego Transportu. Poza tym na nowe opracowanie nie wydano już 500 tys. zł, bo przygotowali go urzędnicy.

Nie zmieniło się natomiast to, że władze miasta chcą łodzianom zafundować dodatkowe, przymusowe przesiadki.

Jeśli te plany wejdą w życie, nie będzie można już dojeżdżać z jednego końca miasta na drugi tym samym autobusem. W efekcie łodzian mogą czekać kłopoty takie jak ostatnio na trasie W-Z, skąd wycofano autobusy linii 98. Przez ostatnie trzy dni na trasie W-Z pasażerowie często musieli czekać w stojących tramwajach (w sieci nie było prądu), bo nie mogli tak jak przed remontem trasy W-Z przesiąść się do autobusu.

Autorzy koncepcji tłumaczą, że dzięki temu, iż linie tramwajowe nie będą się dublowały z autobusowymi, więcej pojazdów MPK będzie mogło obsługiwać osiedla.

- Dokument, który opracowaliśmy, będzie budził duże emocje, bo dla jednych propozycje w nim zawarte są za daleko idące, a dla innych za mało - mówi Wojciech Rosicki, dyrektor Departamentu Prezydenta Łodzi i członek zespołu tworzącego nowy model transportowy, nad którym pracowano od lipca do września. - W grudniu chcemy projekt skonsultować z fachowcami, czyli urbanistami, architektami i specjalistami od transportu. Natomiast od stycznia omawiać go na poszczególnych osiedlach i rozmawiać z ich mieszkańcami o konkretnej siatce połączeń na następne lata.

Maciej Sobieraj z Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu zapewnia, że nowa siatka połączeń jest na razie w zarysie i może zostać przemodelowana przez łodzian.

- Chcemy zapytać też kierowców, czy są w stanie przesiąść się do komunikacji miejskiej i jakie warunki musi ona spełniać. Wiadomo, że musi być on szybka i z dużą często-tliwością - mówi Sobieraj. - Nie może być takiej sytuacji, jak w ostatni weekend, że tramwaje kursują trasą W-Z co 20 minut. Zresztą, żeby proponowany system przesiadek funkcjonował poprawnie, też potrzebna jest wysoka częstotliwość pojazdów. W planie są dla niej różne propozycje, np. często-tliwość tramwaju co 7,5 minuty i związane z nimi koszty. Dużo będzie zależało od presji społecznej - dodaje.

Częstotliwość co 7,5 minuty jest przewidziana dopiero po 2025 r. Ci, którzy opracowali nowy model, proponują, by na próbę zwiększyć częstotliwość do 10 minut w najbliższe wakacje. Termin dosyć zaskakujący, bo ze względu na okres urlopowy, częstotliwość kursów wówczas się zmniejsza.

Mniej nowatorskim pomysłem jest wyłączenie kilku ulic z ruchu kołowego i zachęcenie łodzian do zostawiania aut na parkingach Park&Ride. Za każdym razem, gdy pomysł ten prezentowano, spotykał się głównie z poparciem tzw. społeczników ze środowisk rowerowych i zrównoważonego transportu.

Znacznie bardziej może przypaść łodzianom go gustu pomysł szybkiego tramwaju, który dzięki „zielonej fali” ma się zatrzymywać tylko na przystankach.

Nowości

Proponowana rozbudowa linii tramwajowych

- Rzgowska do szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki
- Wróblewskiego/ Czerwona: Politechniki - Piotrkowska
- Broniewskiego: Rzgowska - -Kilińskiego
- Pomorska:Konstytucyjna - Centrum Kliniczno-Dydaktyczne
- Strykowska: wydłużenie torowiska do Inflanckiej
- Nowowęglowa

Odcinki bez autobusów, tylko z tramwajami

- Aleksandrowska : Rydzowa- -Traktorowa
- Zgierska/Zachodnia: Pojezierska - Limanowskiego
-Zachodnia/Kościuszki: Struga - -Więckowskiego
- Konstantynowska: al. Unii - -Krzemieniecka
- Żeromskiego: Mickiewicza - -Radwańska
- Mickiewicza/ Piłsudskiego: Włókniarzy - Sienkiewicza
- Piłsudskiego: Kilińskiego - Przędzalniana
- Rokicińska: Augustów - Hetmańska
- Przybyszewskiego: Niciarniana - -Tatrzańska
- Dąbrowskiego: Rzgowska - -Kilińskiego
- Kilińskiego: Dąbrowskiego - Broniewskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki