Objawy niedoboru jodu w organizmie łatwo pomylić z przemęczeniem lub niewyspaniem. Podpowiadamy, jakie dolegliwości powinny zaniepokoić

Agata Siemiaszko
Agata Siemiaszko
Jod jest ważnym pierwiastkiem. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego niedobór może wywołać wiele niepożądanych objawów.  Sprawdź, jakie dolegliwości mogą towarzyszyć niedoborom jodu. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.
Jod jest ważnym pierwiastkiem. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego niedobór może wywołać wiele niepożądanych objawów. Sprawdź, jakie dolegliwości mogą towarzyszyć niedoborom jodu. Przesuwaj zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. fot. Getty Images
Udostępnij:
Jod jest jednym z najważniejszych pierwiastków wpływających na prawidłową pracę tarczycy. Jego odpowiednie stężenie w organizmie wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, termoregulację oraz metabolizm. Zapotrzebowanie na jod zależy od wieku, płci oraz stanu fizjologicznego. Sprawdź, które objawy mogą świadczyć o niedoborze jodu.

Spis treści

Funkcje jodu w organizmie. Takie są objawy niedoboru jodu

Jod uznawany jest za ważny pierwiastek wspierający prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego zawartość wynosi ok. 20-50 µg, a ponad 70 proc. znajduje się w komórkach tarczycy.

Ten pierwiastek jest niezbędny do prawidłowej pracy tarczycy oraz produkowania przez nią hormonów: trójjodotyroniny (T3) oraz tyroksyny (T4). Ważną informacją jest to, że ich odpowiednie stężenie reguluje pracę ważnych narządów, w tym mięśni, serca, nerek oraz przysadki mózgowej.

Te objawy mogą świadczyć o niedoborze jodu

Jod w organizmie pełni również wiele ważnych funkcji, w tym:

  • wspomaga pracę tarczycy,
  • wpływa na prawidłową strukturę skóry,
  • odpowiada za pracę układu nerwowego,
  • utrzymuje metabolizm energetyczny na odpowiednim poziomie,
  • ułatwia koncentrację i zapamiętywanie,
  • wspomaga termoregulację organizmu.

Zapotrzebowanie na jod

Zapotrzebowanie na ten pierwiastek zależy od wieku, płci oraz aktualnego stanu fizjologicznego. Eksperci z Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego zalecają, aby dzienne spożycie jodu wynosiło:

  • dzieci do 5. miesiąca życia – 110 μg,
  • dzieci od 5. do 12. miesiąca życia– 130 μg,
  • dzieci 1-6 lat – 90 μg,
  • dzieci 7-9 lat – 100 μg,
  • młodzież 10-12 lat – 120 μg,
  • młodzież 13-18 lat – 150 μg,
  • dorośli – 150 μg,
  • kobiety w ciąży – 220 μg,
  • kobiety podczas laktacji – 290 μg.

Ze względu na możliwe szkodliwe skutki wynikające z przedawkowania jodem, ustalono również maksymalne dzienne dopuszczalne dawki jodu, które wynoszą

  • dzieci 1-3 lata – 200 μg,
  • dzieci 4-6 lat – 250 μg,
  • dzieci 7-10 lat – 300 μg,
  • młodzież 11–14 lat – 450 μg,
  • młodzież 15–17 lat – 500 μg,
  • dorośli – 600 μg,
  • kobiety w ciąży – 600 μg.

Warto zatem zadbać o prawidłową dietę, bogatą w produkty pochodzenia morskiego, głównie ryby słonowodne. Do najzasobniejszych źródeł jodu należy sól jodowana, która jest źródłem 2293 μg/100 g, jednak nie jest ona polecana osobom zmagającym się z nadciśnieniem tętniczym oraz obrzękami.

Do innych źródeł jodu można także zaliczyć:

  • dorsza – 135 μg/100 g,
  • tuńczyka – 50 μg/100 g,
  • łososia – 44 μg/100 g,
  • płatki owsiane – 31 μg/100 g,
  • śledzia – 30 μg/100 g,
  • ser żółty – 30 μg/100 g,
  • brokuły –15 μg/100 g,
  • szpinak – 12 μg/100 g.

Źródłem jodu jest również woda jodowana, która może dostarczyć nawet 150 μg/1l. Warto dodać, że pierwiastek ten obecny jest również w nadmorskim powietrzu.

Polska jest krajem europejskim, który należy do obszarów łagodnego i umiarkowanego niedoboru jodu.

Dobrym pomysłem na uniknięcie niedoboru tego pierwiastka jest spędzanie wolnego czasu na terenie tężni solankowych, ponieważ stanowią one jego źródło. W wielu badaniach zaobserwowano, że inhalacje z jodem powodują rozrzedzanie śluzu, co jest wskazane dla osób z chorobami górnego układu oddechowego.

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Zdrowia
Warszawa, ul. Miodowa 15
Autopromocja

Bądź zawsze w formie

miejsce #1

Now Foods

Now Foods Witamina K2 Mk-7 100Mcg 120 Kaps

142,88 zł48,99 zł-66%
miejsce #2

Angelini

Magvit B6 48 mg+5 mg, 50 tabletek dojelitowych

19,53 zł8,27 zł-58%
miejsce #3

Nutropharma

Nutropharma Miovelia Pro 30Kaps. + 30 Saszetek

129,70 zł112,09 zł-14%
Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Duże śniadanie nie pomaga schudnąć

Materiał oryginalny: Objawy niedoboru jodu w organizmie łatwo pomylić z przemęczeniem lub niewyspaniem. Podpowiadamy, jakie dolegliwości powinny zaniepokoić - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie