Objazdy na drodze Łódź - Zgierz. PKP PLK buduje nowe wiadukty i modernizuje linię kolejową Łódź Kaliska - Kutno

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
We wtorek koło południa wstrzymano ruch z Łodzi w kierunku Zgierza, kierując auta objazdem. Natychmiast utworzył się korek Fot. Grzegorz Gałasiński
Od poniedziałku 25 maja, na DK91, na wlocie do Zgierza od strony Łodzi (ul. Łódzka) wprowadzono nową organizację ruchu. Przejazd ze Zgierza w kierunku Łodzi odbywa się normalnie, ale dla samochodów jadących z Łodzi w kierunku Zgierza i dalej na północ obowiązują objazdy. Przyczyną jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Łódzką. Stary, już zdemontowany, był tak niski, że wciąż uderzały weń samochody ciężarowe, których kierowcy źle obliczyli wysokość.

Dla samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, objazd poprowadzi ulicami Chełmską i Łagiewnicką do Długiej (DK71). Ze względu na prace prowadzone przy przejeździe kolejowym na ulicy Okulickiego, objazd dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony wyznaczono ulicami Łodzi: od ronda Biłyka (Al.WłókniarzyDK91/LimanowskiegoDK72) Limanowskiego, Aleksandrowską
i Szczecińską, dalej w Zgierzu: Konstantynowską i Śniechowskiego do DK91. Taka organizacja ruchu ma obowiązywać do 9 czerwca, jak informuje inwestor, czyli PKP PLK. Zmiany nie dotyczą komunikacji zbiorowej.

Nad ul. Łódzką usunięto stary obiekt. Pociągi jeżdżą po tymczasowej konstrukcji. Wkrótce rozpocznie się wzmacnianie przyczółków i budowa nowego obiektu. Po zakończeniu przebudowy na ul. Łódzkiej prace przeniosą się na wiadukt nad ul. Długą w Zgierzu, co także będzie wiązało się ze zmianą organizacji ruchu drogowego, ale szczegóły zostaną podane później. Nowe wiadukty będą wyższe i szersze, co zapobiegnie m.in. utykaniu wyższych samochodów ciężarowych pod obiektami. Takie sytuacje dość często zdarzały się pod wiaduktem nad ul. Łódzką. Modernizacja obejmuje łącznie 5 przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Łódź Kaliska - Zgierz. Obecnie prace skupiają się na przejazdach na ul. Liściastej i ul. Okulickiego w Łodzi. Montowane są nowoczesne urządzenia przejazdowe.

Nowe perony w Łodzi Żabieńcu i Zgierzu

Budowa nowych wiaduktów między Łodzią a Zgierzem to część większego projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dotyczącego modernizacji linii kolejowej z Łodzi do Kutna na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Na stacji Łódź Żabieniec wybudowane będą dwa nowe, wyższe perony. Gotowa jest już zasadnicza konstrukcja peronu nr 1. Ustawiono słupy oświetleniowe. Wykonawca będzie układał nawierzchnię. Zamontowane zostaną ławki i wiaty. Zaplanowane jest nagłośnienie oraz czytelne oznakowanie i gabloty z rozkładami jazdy. Z pierwszego nowego peronu podróżni skorzystają w czerwcu. Przebudowywane jest również przejście podziemne. Prace zorganizowano tak, że odnawianie obiektu pozwala też na dojście do peronów. Przejście będzie wyposażone w dwie windy, które umożliwią dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji ułożono już nowy tor przy peronie nr 1. Szykowana jest nowa sieć trakcyjna.

Z kolei na stacji Zgierz PLK budują dodatkowy peron nr 3. Układane są już płyty peronowe. Powstaje nowe przejście podziemne w miejscu przejścia w poziomie szyn. Na żelbetowych ścianach budowany jest strop tunelu. W przejściu będą cztery windy, które zapewnią wygodny dostęp do peronów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. W zachodniej części stacji, w miejscu zdemontowanych torów i sieci trakcyjnej, układane są już nowe rozjazdy, które umożliwiają przejazd pociągów w kierunku stacji Łódź Widzew. Wykonawca przygotowuje teren i pracuje przy peronie nr 2.

Pociągi przyspieszą do 120 km/h

Między Łodzią Kaliską a Zgierzem wymieniane są tory i sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem. Pociągi jeżdżą jednym torem. Na szlaku Zgierz – Łódź Żabieniec ułożono już nowe podkłady. Rozpoczął się montaż szyn. Na szlaku Łódź Żabieniec – Łódź Kaliska przygotowano podłoże, układany jest tłuczeń, następnie montowany będzie nowy tor. Zmienia się most nad rzeką Bałutką. Jest już nowa betonowa konstrukcja, budowane są podpory. Pociągi jeżdżą po tymczasowej przeprawie.

Zadanie jest realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Wartość inwestycji to ponad 229 mln zł netto. Inwestycja planowana do 2022 roku jest finansowana ze środków budżetowych. Po jej ukończeniu pociągi pasażerskie między Łodzią Kaliską a Zgierzem przyspieszą ze 100 km/h do 120 km/h, natomiast pociągi towarowe będą mogły jeździć nie 60 km/h, ale do 100 km/h. Sprawniejszy przewóz towarów zapewni również przebudowany układ torowy na stacjach Łódź Żabieniec i Zgierz oraz nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie