MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obowiązek szkolny dla uczniów z Ukrainy. Od września rozpoczną naukę w polskich szkołach, ale czy szkoły są na to gotowe?

Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Obowiązek szkolny będzie dotyczył dzieci przybyłych z Ukrainy w wyniku działań wojennych już od 1 września 2024 r. Oznacza to, że każde dziecko znajdujące się wówczas w Polsce powinno rozpocząć naukę. Niepewności z tym związanych jest wiele. Wciąż nie wiemy, ilu uczniów dołączy do szkół każdego typu. Centrum Edukacji Obywatelskiej szacuje, że może być to nawet 150 tys. osób. Czy szkoły są na to przygotowane?

Spis treści

Dzieci z Ukrainy w Polsce

Od 1 września 2024 r. zostanie wprowadzony obowiązek szkolny dla dzieci przybyłych z Ukrainy do Polski w wyniku działań wojennych na Ukrainie. Wciąż nie wiemy, jak duża liczba dzieci trafi do polskich szkół.

Stan na kwiecień 2024 r.:

  • 298 tys. – tyle dzieci z Ukrainy posiada zarejestrowany nr PESEL.
  • Świadczenie 800 plus z ZUS-u pobierane jest w tej chwili na 155 tys. ukraińskich dzieci.
  • Dzieci i młodzieży-uchodźców z Ukrainy jest w tej chwili w polskich szkołach 134 tys.
  • Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy podaje, że w systemie ukraińskiej edukacji zdalnej uczy się 58 tys. dzieci przebywających na terenie Polski. Nie wiemy, ile spośród nich uczy się równocześnie w polskiej szkole.
  • W 12 tys., czyli w ponad połowie polskich szkół uczą się uczniowie-uchodźcy z Ukrainy.

W roku szkolnym 2023/24 w polskich szkołach uczyło się 5,2 miliona uczniów, z czego blisko 7 proc. stanowią uczniowie cudzoziemcy. Największą grupę wśród nich stanowią dzieci z Ukrainy, które liczą 290 tysięcy, co stanowi 5,5 proc. wszystkich uczniów w Polsce. Z tej grupy 180 tysięcy to uchodźcy, którzy przybyli po eskalacji wojny w Ukrainie 24 lutego 2022 roku.

– Niespójność danych pochodzących z różnych źródeł dotyczących liczby dzieci z Ukrainy przebywających w Polsce (rejestr PESEL, dane ZUS, dane SIO), powoduje, że w obliczu wprowadzania obowiązku szkolnego nie wiemy, na co się przygotowujemy. Nie wiemy, ile dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywa na terenie Polski i ile z nich powinno w nowym roku szkolnym dołączyć do polskiej szkoły. Przy takich rozbieżnościach bardzo trudne jest planowanie spójnego programu integracji edukacyjnej. Razem z nowym rokiem szkolnym usprawnienia wymaga system monitorowania sytuacji dzieci i młodzieży z Ukrainy w Polsce, w tym monitoringu realizacji obowiązku szkolnego – komentują dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej i Elżbieta Świdrowska, koordynatork aprojektu „Dzieci z Ukrainy w polskiej szkole”.

Najwięcej uczniów-uchodźców z Ukrainy uczy się w szkołach podstawowych.
Najwięcej uczniów-uchodźców z Ukrainy uczy się w szkołach podstawowych. zrzut ekranu CEO

Uczniowie-uchodźcy z Ukrainy uczą się w różnych typach szkół w Polsce. Najwięcej z nich znajduje się w szkołach podstawowych – 105,6 tysiąca, natomiast 28 tysięcy uczęszcza do szkół ponadpodstawowych. W liceach ogólnokształcących uczy się 9,1 tysiąca uczniów z Ukrainy, w technikach 13,4 tysiąca, a w branżowych szkołach I stopnia 5,5 tysiąca.

– Nadal w szkołach ponadpodstawowych, w trakcie kolejnych lat edukacji, wielu uczniów „wypada” z systemu – nie podejmuje nauki w kolejnych latach. Przyczyny tego zjawiska mogą być różne. Od trudności językowych, napięć w relacjach rówieśniczych i relacjach z kadrą pedagogiczną, wysokiego poziomu stresu, po czynniki bardziej indywidualne, jak decyzja o powrocie do Ukrainy. Pewną rolę może grać fakt kulturowy polegający na tym, że w Ukrainie szesnastolatkowie niejednokrotnie mają poczucie i są traktowani jak osoby dorosłe podejmujące samodzielne decyzje. Jest to bardzo niepokojąca tendencja. Niesie duże ryzyko tego, że rośnie grupa młodzieży, która może być nieprzystosowana do życia społecznego i wejścia na rynek pracy, zarówno polski, jak i ukraiński. Należy zwrócić szczególną uwagę na tę grupę uczniów i stworzyć warunki umożliwiające młodzieży ukończenie szkoły średnie – zwracają uwagę eksperci.

Coraz mniej oddziałów przygotowawczych

Jednym z głównych wyzwań jest liczba dzieci, które mimo statusu uchodźcy i otrzymywania świadczeń, nie są zapisane do polskich szkół. Ministerstwo Edukacji i Nauki Ukrainy podaje, że 58 tysięcy dzieci uczy się zdalnie w ukraińskim systemie edukacji, będąc jednocześnie na terenie Polski. Brakuje jednak dokładnych danych, ile z tych dzieci uczęszcza również do polskich szkół.

Niespójność danych pochodzących z różnych źródeł dotyczących liczby dzieci z Ukrainy przebywających w Polsce (rejestr PESEL, dane ZUS, dane SIO), powoduje, że w obliczu wprowadzania obowiązku szkolnego nie wiemy, na co się przygotowujemy. Nie wiemy, ile dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywa na terenie Polski i ile z nich powinno w nowym roku szkolnym dołączyć do polskiej szkoły. Przy takich rozbieżnościach bardzo trudne jest planowanie spójnego programu integracji edukacyjnej. Razem z nowym rokiem szkolnym usprawnienia wymaga system monitorowania sytuacji dzieci i młodzieży z Ukrainy w Polsce, w tym monitoringu realizacji obowiązku szkolnego – wyjaśnia Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Kolejnym problemem jest spadek liczby oddziałów przygotowawczych, które pomagają uczniom z Ukrainy w integracji i nauce języka polskiego. W ciągu dwóch lat liczba tych oddziałów zmniejszyła się o 80 proc. Obecnie tylko 3 proc. uczniów-uchodźców korzysta z oddziałów przygotowawczych, a reszta uczy się w regularnych klasach.

Oznacza to, że bardzo znikoma grupa dzieci z doświadczeniem uchodźstwa z Ukrainy ma możliwość przygotowania się do „wejścia” w polską szkołę i szkolną społeczność. Oddziały przygotowawcze powinny być miejscem, gdzie dzieci cudzoziemskie rozwijają kompetencje językowe, społeczne i poznają realia funkcjonowania w polskiej szkole. Brakuje ogólnokrajowych zasad funkcjonowania i spójnej koncepcji metodycznej oddziałów przygotowawczych.

Miejsce w klasie i podręczniki nie wystarczą

Spadek liczby oddziałów przygotowawczych o 80 proc. oznacza, że wielu uczniów-uchodźców nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia w nauce języka polskiego, co utrudnia im integrację i zrozumienie materiału szkolnego. Dobrze, że 60 proc. z nich uczęszcza na dodatkowe bezpłatne zajęcia z języka polskiego. Nie wiemy jednak, jak będzie się sprawa miała w nowym roku szkolnym. Brak płynnej znajomości języka polskiego może prowadzić do trudności w nauce, zrozumieniu nauczycieli i kontaktach z rówieśnikami. Problemy z integracją i barierami językowymi mogą prowadzić do poczucia izolacji i trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami.

Uczniowie-uchodźcy mogą napotkać problemy związane z różnicami programowymi między ukraińskim a polskim systemem edukacji. Może to prowadzić do trudności w nauce i konieczności nadrabiania materiału. Różnice te obejmują nie tylko treści programowe, ale także metody nauczania i oceniania.

Warto pamiętać o tym, że uczniowie przybyli z Ukrainy do Polski w wyniku działań wojennych. Decyzja o wyjeździe z ojczyzny nie była zaplanowanym działaniem. Te dzieci często są świadkami dramatycznych scen, wciąż żywe są w nich doświadczenia wojenne, to również może wpływać na ich zdrowie psychiczne i zdolność od nauki.

Przed nauczycielami ogromne wyzwanie. Pomocna może być książka „Dziewczynka, która miała oczy szeroko otwarte”.

Co możemy zrobić?

Centrum Edukacji Obywatelskiej mówi o siedmiu elementach, które trzeba jak najszybciej wprowadzić w życie, by sytuacja szkolna dzieci ukraińskich była jak najlepsza:

  1. Pilne uruchomienie kampanii informacyjnej dotyczącej wprowadzenia obowiązku szkolnego.
  2. Usystematyzowanie danych i rzetelny monitoring sytuacji dzieci z Ukrainy w polskiej szkole.
  3. Zagwarantowanie wsparcia kompetencyjnego dla nauczycieli i dyrektorów (nowy zestaw umiejętności).
  4. Wypracowanie rekomendacji i standardów wsparcia integracji edukacyjnej uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach.
  5. Określenie standardów powoływania i funkcjonowania oddziałów przygotowawczych (nowa koncepcja dydaktyczna).
  6. Podniesienie jakości nauczania języka polskiego jako obcego (podstawa programowa, kwalifikacje nauczycieli, doskonalenie, podręczniki, testy poziomujące).
  7. Objęcie szczególnym wsparciem szkoły ponadpodstawowe i młodzież kończącą nauczanie podstawowe.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki