Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obrazy Edwarda Dwurnika skonfrontowane ze sztuką dawną z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Grzegorz Gałasiński
Kameralną wystawę „Korowód. Edward Dwurnik i widma historii” otwarto w Muzeum Pałac Herbsta w Łodzi, oddziale Muzeum Sztuki w Łodzi. Ekspozycja konfrontuje prace malarza z polską sztuką dawną.

Znakomite, znane i mniej „opatrzone” dzieła Edwarda Dwurnika wzbogaciły kolekcję łódzkiej placówki dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego, emerytowanego wykładowcy Politechniki Łódzkiej.

- Uważam, że podarowałem Muzeum Sztuki najlepsze prace, w tym „Robotników”, z których emanuje niesamowity nastrój. Cieszę się, że teraz będą mogli je podziwiać miłośnicy sztuki zwiedzający pałac Herbsta - mówił podczas wernisażu wystawy profesor Roman Zarzycki, który osobiście znał Edwarda Dwurnika.

Wystawa prezentowana jest w Galerii Sztuki Dawnej, mieszczącej się w starej wozowni pałacu Herbsta. Goście muzeum mogą zobaczyć piętnaście obrazów, zestawiono tu ze sobą takie głośne prace, jak „Tiurma” Edwarda Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830 roku” Maksymiliana Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Wandalina Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Wojciecha Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Henryka Pillatiego. Widzowie ujrzą również obrazy „Czołgi, gaz i długie pałki” oraz „Działać z miłością” Edwarda Dwurnika, „Scenę batalistyczną” Januarego Suchodolskiego, „Zaduszki” Witolda Wojtkiewicza, „Scenę symboliczną” Jacka Malczewskiego czy „Wizję Napoleona” Jerzego Kossaka. Wszystkie obrazy pokazane obok dzieł Edwarda Dwurnika pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi.

- Motywy, które są na tych pracach, jak tiurma, mężczyźni ze skrzydłami czy plac miejski w Siedlcach zapełniony kosynierami, wymusiły stworzenie dialogu z malarstwem dawnym - wyjaśniała Katarzyna Kończal, kuratorka wystawy. - Dwurnik nawiązywał w swoich pracach do XIX-wiecznej narracyjności, ale odnosił się w krytyczny sposób do mitów, symboli, kulturowych klisz. W jego dziełach wybrzmiewają hasła i zrywy niepodległościowe, znane ze sztuki dawnej, ale artysta zrywa z patosem.

W Muzeum Pałac Herbsta to pierwsze otwarcie wystawy od 2019 roku. Ekspozycję „Korowód. Edward Dwurnik i widma historii” można oglądać do 31 sierpnia. Latem planowane są jednocześnie oprowadzania kuratorskie i warsztaty dla dzieci związane z malarstwem Edwarda Dwurnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki