Przed świętami robotnicy zeszli z placu budowy 13-kilometrowej trasy na północ od Wielunia. Wykonawca obwodnicy wykorzystuje zimową przerwę, której nie wlicza się do 19-miesięcznego okresu, w jakim inwestycja ma zostać zrealizowana. Roboty rozpoczęły się w marcu. W ciągu dziewięciu miesięcy udało się wykonać 55 proc. wszystkich zaplanowanych robót.
- To oznacza, że wyprzedzamy harmonogram o 5 proc. Budowa idzie bardzo dobrze. Na 13 km trasy, pięć przykryliśmy już asfaltem - mówi Tomasz Matuszewski, dyrektor kontraktu z ramienia koncernu Strabag, głównego wykonawcy obwodnicy.
Obwodnica będzie mieć długość 13,2 km i trzy pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy - dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). Dostęp do trasy zapewnią trzy węzły - Biała, Raczyn i Jodłowiec.
Powstanie łącznie 20 obiektów mostowych, w tym sześć wiaduktów w ciągu obwodnicy i dwa nad nią, trzy mosty nad rzeką Pyszną, wiadukt pełniący funkcję przejścia dla zwierząt oraz dwa przejazdy gospodarcze pod trasą. Zaplanowano też m.in. budowę rond, zatok autobusowych i chodników przy węzłach oraz 11 km dróg dojazdowych.
Kontrakt na budowę północnej obwodnicy Wielunia opiewa na prawie 178 mln zł. Zgodnie z umową, droga powinna być gotowa najpóźniej w kwietniu 2017 r. Czy biorąc pod uwagę szybkie tempo prac, można się spodziewać, że inwestycja zakończy się wcześniej?
- Nie można tego wykluczyć, ale wolałbym niczego nie obiecywać. Nie wszystko zależy od nas. Bezpieczniej jest powiedzieć, że na ten moment termin wynikający z umowy nie jest zagrożony i mamy spore rezerwy czasowe - podkreśla Tomasz Matuszewski.
Przed rozpoczęciem budowy obwodnicy, mieszkańcy i samorządowcy obawiali się uciążliwości z tym związanych. Okazało się, że nie taki diabeł straszny.
- Współpraca układa się wzorowo. Gdy któryś z podwykonawców naruszał ustalenia, że ciężki sprzęt nie korzysta z dróg gminnych, reakcja generalnego wykonawcy była szybka - mówi Maciej Preś z Urzędu Miejskiego w Wieluniu. I dodaje, że problemy były sporadyczne i miały miejsce na początku budowy.
Zgodnie z założeniami inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy z dawnej ósemki (dziś DK 74) w Wieluniu. Niektórzy twierdzili, że problem rozwiąże droga ekspresowa S8, jednak po wprowadzeniu opłat viaTOLL w połowie tego roku, wielu kierowców ciężarówek wybiera drogę przez Wieluń.
Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w skrócie
21-27 grudnia 2015 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?