Wariant obwodnicy Wielunia wybrany
Prace przygotowawcze do budowy drugiej obwodnicy Wielunia prowadzi katowicka firma Ivia na zlecenie łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wkrótce powinien zostać złożony wniosek o decyzję środowiskową, w którym należy wskazać preferowany wariant drogi. Jak już informowaliśmy, w wyniku analiz biuro projektowe w uzgodnieniu z inwestorem rekomenduje budowę obwodnicy po zachodniej stronie miasta. Na początku marca nad wybranym rozwiązaniem pochyliła się Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI).
- Teraz twa korygowanie dokumentacji zgodnie z uwagami zawartymi w protokole z posiedzenia KOPI – mówił na jednej z ostatnich sesji Rady Powiatu w Wieluniu Sławomir Mikołajczyk, zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Łodzi.
Poinformował, że planowana data złożenia wniosku o decyzję środowiskową to 30 czerwca 2023 r. - Aktualnie nie ma zagrożenia dla tego terminu – zapewnił.
ZOBACZ WIDEO - obwodnica Wielunia:
Koncepcja zgodna z polityką przestrzenną
Obwodnica wyprowadzi poza miasto mocno uciążliwy tranzyt kumulujący się na drogach krajowych 43 i 45. Droga w rekomendowanym przebiegu ma długość niespełna 11 km. Na mapkach jest oznaczona kolorem czerwonym. Na znacznej długości pokrywa się z wariantem różowym, czyli tym bardziej oddalonym od Gaszyna.
Umowę na wykonanie dokumentacji studialnej dla obwodnicy w ciągu drogi krajowej 45 podpisano pod koniec 2020 r. W pierwszym etapie przygotowania inwestycji analizowano dwie koncepcje przebiegu trasy po stronie zachodniej miasta i dwie po stronie wschodniej. Potem na stole zostały trzy warianty.
Należy podkreślić, że koncepcja obwodnicy na zachód od miasta wpisuje się w długoletnią politykę przestrzenną samorządu Wielunia, który w swoich dokumentach planistycznych uwzględniał taki korytarz. Za takim rozwiązaniem optował również wieluński poseł Paweł Rychlik, który zabiegał o to, aby inwestycja znalazła się w rządowym programie budowy 100 obwodnic do roku 2030.
- Jestem przede wszystkim zadowolony z tego, że prace przygotowawcze idą zgodnie z harmonogramem. Przy analizie wariantów należało sobie zadać podstawowe pytanie: czy my chcemy, żeby obwodnica została wybudowana, czy będziemy dyskutować nad wariantami, a wiemy, że pojawiły się jeszcze inne propozycje. Chodzi o to, żeby wykorzystać szansę, jaką stworzył nam Program budowy 100 obwodnicy – komentuje poseł Rychlik.
Decyzja środowiskowa ostatecznie usankcjonuje przebieg obwodnicy
Po wydaniu decyzji środowiskowej i jej uprawomocnieniu (co wg harmonogramu miałoby nastąpić do maja 2024 r.) można będzie mówić o tym, że wybrany wariant obwodnicy jest ostateczny. Wówczas będzie można przystąpić do przygotowania przetargu na wykonanie obwodnicy w formule zaprojektuj-wybuduj.
Jak dodaje parlamentarzysta z Wielunia, jest też szansa na przedłużenie obwodnicy do drogi wojewódzkiej 486 – kolejnej trasy o bardzo dużym natężeniu ruchu. Taka inwestycja znalazła się we wstępnym planie budowy obwodnic na drogach wojewódzkich.
Projektują też obejście Kadłuba
W przygotowaniach jest też inwestycja na drodze krajowej 45, która ma uwolnić od ciężarówek mieszkańców Kadłuba. W styczniu oddział GDDKiA w Łodzi podpisał umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. 19 czerwca w sali OSP w Kadłubie inwestor organizuje spotkanie informacyjne, na którym pokazane zostaną wstępne rozwiązania projektowe.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?