Co zrobić gdy lot jest opóźniony?
Kilkudziesięciu turystów, w tym także z Łódzkiego, wracających z Kenii utknęło na lotnisku w Hurghadzie, bo ich samolot zderzył się z ptakiem. Ostatecznie dolecieli do Katowic ponad 15 godzin po planowanym czasie. Linie lotnicze w ramach przeprosin zaoferowały im rekompensatę w wysokości 100 euro od pasażera.
Takich sytuacji jest coraz więcej, bo mieszkańcy Łódzkiego coraz częściej latają, a opóźnienia lotów się zdarzają. Wioletta Gnacikowska, rzeczniczka prasowa łódzkiego lotniska ocenia, że pasażerowie coraz lepiej znają swoje prawa.
- Pasażer kupując bilet zawiera umowę z przewoźnikiem i w przypadku niewykonania usługi lub dużego opóźnienia lotu musi kontaktować się bezpośrednio z nim – informuje.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Prawa pasażera w przypadku odwołania lotu regulują przepisy. Pasażer ma prawo do zwrotu kosztów bądź oferty innego połączenia, bezpłatnych posiłków i napojów w czasie oczekiwania, a jeśli jest ono długie – także do noclegu w hotelu z transportem na lotnisko. Prawa do opieki pasażerowie zyskują już po dwóch godzinach opóźnienia, jeśli lot miał do 1,5 tys. km, jeśli dalszy to po 3-4 godzinach od opóźnienia. Jeśli dotarli na miejsce ponad trzy godziny po czasie mają też prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że zaszły nadzwyczajne okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o opóźnieniu dwa tygodnie wcześniej.
Łódzki adwokat Maciej Migus podkreśla, że jeśli klient kupił bilet bezpośrednio u przewoźnika zazwyczaj nie ma problemu z odszkodowaniem, bo linie lotnicze zwykle je wypłacają.
- Klienci częściej mają problemy z uzyskaniem odszkodowania od biur podróży – wyjaśnia adwokat.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?