Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ogólnopolski Przegląd Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Dziatwa”. Teatr czekający na Efekt „Aha”

Łukasz Kaczyński
Łukasz Kaczyński
Rozpoczął się 37. Ogólnopolski Przegląd Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych „Dziatwa” w Łodzi

„O żeglarzach Dżamblach”, „Królewna Gburka” i „Napowietrzna podróż Frania próżniaka” - to kilka z piętnastu przedstawień z całego kraju, które od 19 maja pokazywane są podczas 37. „Dziatwy”, przeglądu teatralnego, w którym nie zawsze najważniejsza jest artystyczna wymowa spektakli. Najważniejszy jest w nich młody człowiek, który uruchamia swoją twórczą naturę i ekspresję, w kontakcie z instruktorem. Nie znaczy to, że na scenach trzech siedzib Bałuckiego Ośrodka Kultury brakuje teatralnych perełek. Dlatego choć jest to teatr bardzo młody, jest on również bardzo poważny.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: "Dziatwa" 2015 bada dynamikę przestrzeni sceny [ZDJĘCIA]
Motywem przewodnim tegorocznej „Dziatwy” jest muzyka w teatrze. Wpływa ona na jakość spektaklu i jego całościowy odbiór, angażuje całą osobowość widza w odczuwanie efektów wizualno-artystycznych. Nie znaczy to, że wokół muzyki grupowane są zaproszone spektakle (te powstają niezależnie od założeń programowych, a potem podlegają selekcji rady Przeglądu), ale będzie stanowiła oś wydarzeń przygotowanych dla instruktorów teatralnych. „Dziatwa” służy bowiem na równi prezentacji ich dorobku pedagogiczno-artystycznego, co podnoszeniu kwalifikacji i świadomości w pracy z młodymi twórcami.

Z programu warsztatowego dzieci, młodzież i instruktorzy mogą wybierać spośród m.in. „Bajki dramowo-muzycznej” Łódzkiej Akademii Dramy, „GłoskoGrier. Muzykowania na głoskach i sylabach” Justyny Sobieraj-Bednarek i „Emocjach w przestrzeni - work in progress” Kamila Kuligowskiego. Co zaś determinowało wybór konkretnych spektakli? Każdy z trzech członków komisji kwalifikacyjnej miał własne kryteria. Każdy obejrzał wszystkie zgłoszone spektakle i wytypował z nich piętnaście, a wybór następnie dyskutowano.

Dziatwa 2015. Barwny "Korowód" przemaszerował ulicą Piotrkow...

- Ponieważ wywodzę się z nurtu pedagogicznego, ważny dla mnie jest nie tylko efekt teatralny. Ważne jest czy jest tam prawdziwe dziecko, coś co jest jego spontanicznością i kreatywnością. Coś, co nie jest pozowaniem - mówi zasiadająca w komisji kwalifikacyjnej Hanna Jastrzębska-Gzella, edukator, pedagog dramy, prezes Koła Terenowego Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ, którego założycielką była żona Jana Machulskiego, Halina. - Główne interesujące mnie pytanie to: co z tego ma dziecko? Z mojego doświadczenia dramowego wynika, że o dobrym efekcie mówimy, gdy nauczyciel lub rodzic patrzy po zajęciach na dziecko i mówi, że dziś pierwszy raz odkrywam je na nowo. Dla dziecka tym czymś jest zaś uruchomiony „Efekt »aha«”, gdy zaczyna odkrywać na nowo otoczenie: „Aha, to ja taki jestem”, „Aha, to świat taki jest”. Idzie i myśli, że oto coś odkrył.

Podczas wczorajszego, pierwszego bloku przedstawień zaprezentowali się m.in. Teatr „Z jednej gliny” z Bolesławca z przedstawieniem „Kitty” i Teatr „Kameleon” z Kutna z „A niech to gęś kopnie”. Dziś przegląd zacznie się już o godz. 9.30 w BOK „Lutnia” (ul. Łanowa 14), a wystąpią m.in. Grupa Teatralna „Lustro” z Łodzi z „Historią pewnego przedmiotu”, Szkolny Teatr Lalki i Aktora z Turzego Pola z „O żeglarzach Dżamblach” i Teatr „Banalia” z Rzeszowa ze spektaklem „Szkoła. Nie tylko dla orłów”. Od godz. 14 w BOK „Na Żubardzkiej” (ul. Żubardzka 3) wystąpi m.in. Zespół Teatralny „W kratkę” z „Nudą”. Od godziny 16 zaczną się bloki warsztatowe. Każdy dzień kończy omówienie przedstawień.

Przeczytaj również: 35. "Dziatwa" już za nami. Było dużo uśmiechu i zabawy

Mocno we współorganizowanie 37. „Dziatwy” włączyła się Akademia Muzyczna w Łodzi. Jej wykładowcy (mający też kontakt z teatrem) przeprowadzą warsztaty z rytmiki, emisji głosu i interpretacji muzycznej, a do rady artystycznej Przeglądu weszła prof. Elżbieta Aleksandrowicz, prorektor AM ds. dydaktyki.

- Chcemy pokazać instruktorom możliwości pracy z muzyką współczesną, która jest mało wykorzystywanym obszarem w edukacji teatralnej - mówi Jastrzębska-Gzella. - Ważne jest pokazanie bogactwa wzajemnych inspiracji między teatrem, muzyką a ruchem.

37. „Dziatwa” potrwa do soboty 21 maja.

MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]

MATURA 2016|MATURA 2016 MATEMATYKA: poziom podstawowy [matematyka ODPOWIEDZI, ZADANIA, ARKUSZE CKE, ROZWIĄZANIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki