Opera „Człowiek z Manufaktury” będzie miała swą prapremierę 2 lutego w Teatrze Wielkim w Łodzi

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Grzegorz Gałasiński
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Na 2 lutego w Teatrze Wielkim w Łodzi zaplanowana jest prapremiera napisanej specjalnie dla tej sceny opery „Człowiek z Manufaktury”. Jej autorem jest Rafał Janiak.

Zbliżająca się premiera jest konsekwencją konkursu kompozytorskiego na operę o historii Łodzi, ogłoszonego w maju 2016 roku przez Teatr Wielki (wówczas pod dyrekcją Pawła Gabary) i Manufakturę . - Początkowo podejrzewano mnie niemal o szaleństwo, teraz łódzka opera staje się faktem - podkreśla pomysłodawca przedsięwzięcia Krzysztof Korwin-Piotrowski, dziennikarz i reżyser.

Zwycięzcą konkursu został 32-letni Rafał Janiak, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Kompozytor został także kierownikiem muzycznym spektaklu. - Kompozytor znika, gdy postawi ostatnią kropkę w partyturze - mówi. - Jednak z kompozytorem, który jest zarazem dyrygentem i kierownikiem muzycznym przedstawienia, można pertraktować. I nie ukrywam, że pod wpływem pojawiających się podczas pracy nad spektaklem pomysłów reżysera zmieniam pewne rozwiązania. Bo spektakl operowy to platforma spotkania różnych artystów, którzy muszą się porozumieć.

Reżyserem widowiska i autorem scenografii jest Waldemar Zawodziński. - Zaciekawił mnie temat tej opery - wyjaśnia. - Historia Łodzi jest fascynująca, ale też bardzo przejmująca. Wieloznaczną, znakomitą postacią do opery jest przy tym Izrael Poznański. Łódź to wyjątkowe, szczere miasto. Zasługuje na spektakl o sobie.

Kostiumy projektuje Maria Balcerek, a choreografię przygotowuje Janina Niesobska. Partie Poznańskiego/Dyrektora zaśpiewają Stanisław Kierner i Przemysław Rezner, a w rolę Zofii wcielą się Agnieszka Makówka i Małgorzata Walewska. Jako Przybysz/Prokurator wystąpią Michał Barczak i Wojciech Pszoniak. W obsadzie znaleźli się również m.in. Jan Jakub Monowid, Michał Sławecki, Grzegorz Szostak, Robert Ulatowski, Arkadiusz Jakus, Rafał Pikała, Aleksandra Borkiewicz, Aldona Orzeł-Sztabińska, Przemysław Cierzniewski, Adam Józef Węgliński.

- Zofia to osoba nie do końca rzeczywista ulegająca rzeczywistym wypadkom - opowiada Małgorzata Walewska. - Dzieło jest szalenie aktualne, porusza tematy obecne w życiu politycznym i społecznym: wołanie o tolerancję, walkę o prawa kobiet. Sama jestem bardzo ciekawa, jak ta opera zostanie przyjęta i jakie będą jej losy.

- Bardzo lubię operę współczesną, a „Człowiek z Manufaktury” to różnorodna muzyka, która mam nadzieję przyciągnie także młodych ludzi - zauważa Agnieszka Makówka.

Autorką libretta jest dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk. - Na początku byłam, na szczęście, nieodpowiedzialna, bo gdybym wiedziała, na co się porywam, pewnie bym się nie zdecydowała - twierdzi. - Potraktowałam „Człowieka z Manufaktury” jako kolejne dzieło operowe. Tymczasem okazało się, że Łódź to miasto, które żyje historiami i jest ono równoprawnym ludziom bohaterem tej opery, każdy łodzianin może się do niej odnieść. Dzieło będzie żyło wiele lat, w przyszłości może także trafić w świat, gdzie odbiorcy będą się zastanawiać: co to za miasto ta Łódź i jaka jest jej historia.

Opera zostanie również zaprezentowana na rynku Manufaktury w wersji plenerowej 18 maja.

Izrael Poznański bohaterem opery

Pierwszy akt przedstawia epizody z życia XIX-wiecznego fabrykanta Izraela Poznańskiego, nazywanego królem bawełny, oraz przywołuje strajk powszechny robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku. Poznajemy też Zofię walczącą o prawa robotników i kobiet oraz rewolucjonistę Ignacego Przybysza, przygotowującego zamach na Poznańskiego. Akcja II aktu toczy się około stu lat później. Przedstawia działania dyrektora Zakładów Przemysłu Bawełnianego „Poltex” po upadku PRL, proces związany z li-kwidacją fabryki i ówczesną wizję przyszłości tego miejsca. Dyrektora zakładu, o chciwość i łapówkarstwo, oskarża Prokurator o nazwisku Przybysz.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Teatroman
No właśnie. Dyrektor Gabara ten konkurs wymyślił i ogłosił. Czemu nie ma go w Teatrze Wielkim?
Dodaj ogłoszenie