Opłata za parkowanie w centrum miast może wzrosnąć trzykrotnie. Zbliża się podwyżka stawek za parkowanie. Czy Łódź podniesie opłaty?

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Sejm chce umożliwić samorządom dużych miast wprowadzenie wyższych opłat za parkowanie w śródmieściu. W Łodzi na razie nie ma planów podniesienia stawek.
Sejm chce umożliwić samorządom dużych miast wprowadzenie wyższych opłat za parkowanie w śródmieściu. W Łodzi na razie nie ma planów podniesienia stawek. Krzysztof Szymczak
Udostępnij:
Sejm zgodził się na podwyżki stawek za parkowanie w centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Opłata za godzinę postoju to obecnie 3 zł, a może wzrosnąć do 9,99 zł. Łódź na razie nie zamierza podwyższać opłat.

Ustawa zmierzająca do wprowadzenia podwyżek opłat za parkowanie w śródmieściu dużych miast powinna wejść w życie we wrześniu, a samorządy będą miały jeszcze rok na uchwalenie swoich stawek. O możliwość podniesienia opłat wnioskowały samorządy, które narzekały, że opłaty za parkowanie są niższe od cen biletów komunikacji miejskiej, więc trudno zachęcić kierowców do przesiadki do transportu zbiorowego. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poparło tę inicjatywę, a następnie przygotowało projekt ustawy, którą zaaprobował sejm. Zyski miast z wyższych opłat za parkowanie miałyby trafić do puli przeznaczonej na transport publiczny, drogi rowerowe lub rozwiązania związane z walką ze smogiem w centrum.

Maksymalna opłata za parkowanie w centrum to obecnie 3 zł za pierwszą godzinę. Nowelizacja ustawy nie wprowadza konkretnych stawek, ale uzależnia je od minimalnego wynagrodzenia. W zwykłej strefie płatnego parkowania opłata nie będzie mogła przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia.

W 2019 roku najniższa pensja ma wynieść 2220 zł, więc maksymalna stawka za parkowanie wzrosłaby niewiele, bo do 3,33 zł za pierwszą godzinę. Ustawa daje samorządom drugą formę pobierania opłat, czyli wprowadzenie strefy śródmiejskiej, gdzie maksymalna opłata za godzinę postoju nie może przekroczyć 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.

W przyszłym roku byłaby to kwota 9,99 zł za pierwszą godzinę postoju. Wzrosnąć ma również stawki za brak opłaty parkingowej. Obecnie to 50 zł, co nie wszystkich zniechęca do korzystania z parkomatów. Sejm chce, aby kara wynosiła maksymalnie 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli 220 zł. Po wejściu w życie ustawy, wysokość stawek za parkowanie w strefie śródmiejskiej muszą ustalić rady miejskie. W Łodzi na razie nikt nie bierze pod uwagę przygotowania dla radnych projektu uchwały zwiększającej opłaty za parkowanie.

- Nie planujemy wprowadzania podwyżek opłat za parkowanie w śródmieściu - mówi Piotr Wasiak z Zarządu Inwestycji Miejskich. - W centrum realizujemy ogromny projekt rewitalizacyjny, który wiąże się z wieloma utrudnieniami dla kierowców. Nie chcemy, aby łodzian dotknęły dodatkowe komplikacje. Co będzie po zakończeniu rewitalizacji? To tak odległy czas, że obecnie nie warto wybiegać tak daleko w przyszłość.

Zobacz też: Pięć lat darmowego transportu publicznego w Tallinie. Estonia skutecznie walczy ze smogiem i zarabia

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Naipierw niech wszystkie urzędy przeniosą ze ścisłego centrum.
p
pedalot
to przybędzie skurwysynów parkujących szroty na trawnikach i chodnikach. Cholerne łódzkie burasy samochodowe.
s
szofer
A nie maja kasy? Na zapłatę za parking nie mają? Ale na piwsko mają? Co?
k
kierowca
Za niewłaściwe parkowanie, szczególnie na chodnikach i trawie, powinny być znacznie większe mandaty, a nawet wywozy bryki lawetą poza miasto.
K
Kierowca
Srodmiescie Lodzi zdycha od smrody samochodow, chodniki zastawione, ludzie uciekaja ze Srodmiescia przez to, a Pan Wasiak mowi tylko o kierowcach i ich problemach. To jeszcze jakies watpliwosci, ze Zdanowska mowi o powrocie ludzi do mieszkania w centrum a w rzeczywistosci robi wszystko by nikt w centrum nie mieszkal?
j
ja bym poszedł dalej
zlikwidować poprzez sprzedaż cala flotę samochodową należąca do UMŁ łącznie z limuzyna prezydencki. dochód przeznaczyć na cele chatytatywne.A lurzaday i Hanka niech zapier....ja z buta empekien albo rowerami
T
Trollo
Oraz cofnąć pozwolenia na parkowanie dla urzędasów wszelkiej maści zwłaszcza dla kastowców. Niech budżetówka da przykład i jeździ do pracy ŁKA i komunikacją miejską. Od razu będą chodziły jak w zegarku.
D
Darek
Jak się daje tak się ....................... .
k
kierowca
Po wyborach tak -zobaczycie.
k
kierowca
Dojenia kierowców cd.
Mają na samochód, mają i na opłaty. To jest myślenie socjalistycznych urzędasów.
S
Szur
stawki za parkowanie???? Bezwzględnie!!!. Pieniądze od tych co chcą jeździć samochodami po mieście przeznaczyć na następne stacje rowerowe. Powinny trafiać do prywatnej firmy NEXTBIKE, sponsorowanej przez łódzkich podatników.
Rower to w Łodzi jedyny sposób aby dotrzeć z jednego miejsca na drugie.
Niestety nie wprowadzono jeszcze rowerów dla inwalidów, dzieci oraz emerytów.
Są już rowery do przewozu towarów ale to zamało.
Hanka Łódź czeka na rowery.
Dodaj ogłoszenie