Opóźnia się budowa łódzkiego odcinka A1

    Opóźnia się budowa łódzkiego odcinka A1

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Dziennik Łódzki

    Z budowy autostrady A1 nie dochodzą dobre wieści

    Z budowy autostrady A1 nie dochodzą dobre wieści ©Grzegorz Gałasiński

    Wykonawca odcinka autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna miał na przełomie lipca i sierpnia wyłonić firmę, która zbuduje tam mosty i wiadukty. Wcześniej tego zadania podjął się Strabag, ale zrezygnował, bo nie dostał gwarancji zapłaty za pracę. Niestety, nadal nie wiadomo, kto przejmie budowę obiektów inżynieryjnych.
    Z budowy autostrady A1 nie dochodzą dobre wieści

    Z budowy autostrady A1 nie dochodzą dobre wieści ©Grzegorz Gałasiński

    Opóźnia się również modernizacja odcinka Tuszyn - Pyrzowice, który ma być przebudowany z poziomu drogi krajowej do standardu autostrady. Niedawno minister transportu Sławomir Nowak przekonywał, że przetarg na wykonawcę budowy tej trasy będzie rozpisany w połowie roku. Wiadomo, że nie będzie, ponieważ regionalny dyrektor ochrony środowiska w Łodzi ogłosił ponowną procedurę oceny oddziaływania autostrady na środowisko.

    Najkorzystniej prezentuje się postęp prac przy kontynuacji budowy A1 na Kujawach. Optymizmem powiało też w Wieluniu. We wtorek ministerstwo transportu zaproponowało, aby do planów inwestycji drogowych dopisać obwodnicę Wielunia w tzw. ciągu drogi krajowej nr 8. Jeśli rząd przyjmie koncepcję dodatkowych 11 obwodnic miast, to przetarg na wybór wykonawcy rozpocznie się jeszcze w tym roku. Obwodnica Wielunia ma mieć 13,2 km i kosztować 331 mln zł.

    Na budowie autostrady A1 Stryków - Tuszyn w ostatnim tygodniu pracowało 190 osób, które wykorzystywały 220 maszyn. Od 1 sierpnia w inwestycję zostało włączonych 48 podwykonawców. Wykonano kolejne nasypy i wykopy, prowadzono prace przy odhumusowaniu terenu pod drogę główną, trwały prace przy przepustach. Kontynuowano stawianie pali fundamentowych jednego z wiaduktów.

    Drogi technologiczne są już gotowe w 88 proc. Trwa likwidacja kolizji energetycznych, wodno-kanalizacyjnych i telekomunikacyjnych. W tym tygodniu mają być prowadzone prace ziemne, bo wciąż nie ma firmy, która podejmie się budowy mostów i wiaduktów.

    - Nie udało się wyłonić firmy, która przejmie zadanie Strabagu - powiedział Paweł Szymoniak, rzecznik firmy Polimex-Mostostal, wykonawcy odcinka Stryków - Tuszyn. - W przyszłym tygodniu zarząd ogłosi nową koncepcję wykonania robót inżynieryjnych - dodał tajemniczo, bo nie chciał zdradzić, jaka to będzie koncepcja.

    Wykonawca ciągle ma nadzieję, że zakończy inwestycję zgodnie z planem, czyli w sierpniu przyszłego roku. Każdy dzień opóźnienia będzie kosztował 0,03 proc. wartości kontraktu. To aż 375 tys. zł.

    Na kujawskim odcinku A1 Czerniewice - Kowal pracowało w minionym tygodniu 1,2 tys. osób. Prace prowadzono na 40 obiektach inżynieryjnych. Postęp prac przy podbudowie zasadniczej autostrady to 40 proc. Niestety, opady spowodowały, że trzeba było odwołać układanie warstw nawierzchni.

    Na Kujawach działa już kolejna wytwórnia mas bitumicznych, dzięki czemu będzie można produkować 7 tys. ton masy dziennie. Powinno to znacznie przyspieszyć budowę. Podtoruński odcinek autostrady Czerniewice - Brzezie ma być skończony do marca przyszłego roku, zaś Brzezie - Kowal do kwietnia 2014 roku.

    Nie wiadomo, kiedy rozpocznie się modernizacja autostrady A1 od Tuszyna do Pyrzowic. Projekt jest gotowy, brakuje oceny oddziaływania na środowisko. RDOŚ postawił przeprowadzić ponowną procedurę z tym związaną. Uwagi można składać w siedzibie RDOŚ w Łodzi lub w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim od 7 do 27 sierpnia.

    Minister Sławomir Nowak zapowiadał, że jeśli uda się rozpisać przetarg na budowę trasy Tuszyn - Pyrzowice w połowie tego roku, to będzie szansa, że autostrada będzie tam gotowa w 2016 roku.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (11)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Polimex UPRAWIA SABOTAŻ a PAŃSTWO to TOLERUJE i PRZEMYKA OKO !!!

    Zgłoś naruszenie treści

    Polimex UPRAWIA SABOTAŻ zawalając WSZYSTKIE kontrakty drogowe (A4, A1, S69) a PAŃSTWO to TOLERUJE i PRZYMYKA OKO, wspaniałomyślnie przedłużając kolejne terminy.
    NASZYM KOSZTEM i ZA NASZE PIENIĄDZE...rozwiń całość

    Polimex UPRAWIA SABOTAŻ zawalając WSZYSTKIE kontrakty drogowe (A4, A1, S69) a PAŃSTWO to TOLERUJE i PRZYMYKA OKO, wspaniałomyślnie przedłużając kolejne terminy.
    NASZYM KOSZTEM i ZA NASZE PIENIĄDZE !!! SKANDAL !!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W 2014r bez A1 Stryków-Tuszyn i bez S14 Łodź zakorkuje się na amen.

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 2

    Kiedy w początkach '2014 oddana zostanie do użytku CAŁA droga S8 z Wrocławia do Łodzi (jej budowa posuwa się w miarę zgodnie z harmonogramem) ruch tranzytowy Wrocław-Warszawa (S8-A2) utknie na...rozwiń całość

    Kiedy w początkach '2014 oddana zostanie do użytku CAŁA droga S8 z Wrocławia do Łodzi (jej budowa posuwa się w miarę zgodnie z harmonogramem) ruch tranzytowy Wrocław-Warszawa (S8-A2) utknie na ulicach Łodzi. Do obecnego tranzytu na kierunku północ-południe (Gdańsk-Katowice), który już obecnie skutecznie paraliżuje to miasto, DOŁOŻY SIĘ dodatkowo ruch na kierunku Wrocław-Warszawa (S8-A2), który wobec stale rosnących opóźnień na budowie łącznika A1 Stryków-Tuszyn wleje się w istniejący strumień tranzytowy. Obie trasy (Gdańsk-Katowice i Wrocław-Warszawa) przez Łódź przebiegać będą bowiem tym samym, już zakorkowanym korytarzem. Na domiar złego miłościwie nam panujący, światły Minister-Zegarmistrz wyciął właśnie z planów dokończenie budowy zachodniej obwodnicy Łodzi - drogi ekspresowej S14, która mogłaby stanowić alternatywę dla nieistniejącej A1 Stryków-Tuszyn. W obecnym tempie budowa tego najważniejszego odcinka spinającego A1 z gierkówką oraz S8 z A2 ma szanse skończyć się może gdzieś ok.'2017. I to tylko pod warunkiem, że POZORUJĄCY budowanie A1 Polimex-Mostostal zostanie z tej budowy w miarę szybko usunięty i zastąpiony poważnym i solidnym wykonawcą! Obecny "postęp" na budowie A1 uzasadnia przypuszczenie, że Armagedon w Łodzi potrwa co najmniej 3 lata. Zamiast zapowiadanego przez min.Nowaka "uciąglenia" sieci na 3 lata zakonserwowana zostanie łódzka CZARNA DZIURA w środku Polski. Czy w tym kraju ktokolwiek spośród decydentów potrafi myśleć racjonalnie i działać odpowiedzialnie ?!!!... zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A1 Stryków-Tuszyn miała być otwarta w sierpniu '2013. Czy zdążą na '2016 ??!

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 5

    Wg pierwotnego kontaktu A1 Stryków-Tuszyn miała być oddana do użytku w sierpniu '2013. Polimex spóźnił się jednak z projektem o rok i na plac budowy wszedł dopiero w lutym b.r., roboty ziemne...rozwiń całość

    Wg pierwotnego kontaktu A1 Stryków-Tuszyn miała być oddana do użytku w sierpniu '2013. Polimex spóźnił się jednak z projektem o rok i na plac budowy wszedł dopiero w lutym b.r., roboty ziemne rozpoczął zaś w lipcu. Tempo tych robót jest imponujące i doprawdy powala a kapelusz sam unosi się nad głowę. Na 40-kilometrowej budowie zatrudnionych jest 190 osób. Niespełna 5 osób na kilometr!
    Gdyby rozmieścić ich równomiernie wzdłuż budowanego odcinka znajdowaliby się po 210 metrów jeden od drugiego. Za daleko, by mogli się usłyszeć!
    Wg raportów GDDKiA przez ostatnie 4 tygodnie ROBÓT ZIEMNYCH wykonano aż ... 6%. Średnio wypada więc 1,5% na tydzień!
    Ekstrapolując - W OBECNYM TEMPIE = 1,5% /tydzień - "wykopki" potrwają ca 67 tygodni. Ciepłych! Doliczając najkrótsze nawet zimy SAME PRACE ZIEMNE potrwają zatem ca 2 LATA.
    Rozpoczęły się z początkiem lipca '2013, więc już gdzieś koło lipca '2015 wykopy i nasypy powinny być gotowe. A potem już tylko mosty i wiadukty (dla których dotąd nie znaleziono wykonawcy) oraz roboty nawierzchniowe, wykończeniówka i infrastruktura. I będzie sukces. W '2016, czy w '2017?
    Chapeau bas ! zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W '2017 premier Jarosław K. ze swoim Polaczkiem - zasłużonym ministrem od 3 km autostrad ...

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 15

    ... będą uroczyście świętować swój sukces otwierając A1 Stryków-Tuszyn. Sie narobiło ...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Progrma utknal

    pardons (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 16 / 17

    Wyraznie widac robi sie pusto na mapie polskich firm budowlanych ten nieudaczny pokraczny rzad nie dopilnowal systemowego zabezpieczenia podwykonawcow i mamy co mamy wszyscy boja sie tykac gdaki i...rozwiń całość

    Wyraznie widac robi sie pusto na mapie polskich firm budowlanych ten nieudaczny pokraczny rzad nie dopilnowal systemowego zabezpieczenia podwykonawcow i mamy co mamy wszyscy boja sie tykac gdaki i jej pomyslu na budowanie drog. Wyglada na to ze z ogromnych pieniedzy unijnych nie uda sie w Polski spiac podsatwowa siecia autostradowa nie mowiac o ekspresowkach a takiej kasy juz panstwo nie dostanie. Odcinek Tuszyn Pyrzowice idacy isrniejaca gierkowaka czykowany jest dla swoich czyli kulczyka czy innego swojaka pasozyta na finansach publicznych ktory sam zadnego biznesu nie zrobi poza prowizja z pieniedzy podatnika. Utknelo wszedzie pod Warszawa Lodz podkarpackie kujawy do tego przerazajacy niesplacalny dlug ktory rosnie kazdego dnia szykujac narodowi nedze i upodlenie zgotowana przez ludzi okraglakazwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Problemy ? Dlaczego Nowak nie dał gwarancji

    czytelnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 24 / 9

    Jeśli ten odcinek drogi byłby ważny dla Nowaka to dałby gwarancje rządowe zapłaty Strabagowi. Z postępowania generalnego wykonawcy i zamawiających jednoznacznie widać, że chcą wydoić podwykonawcę....rozwiń całość

    Jeśli ten odcinek drogi byłby ważny dla Nowaka to dałby gwarancje rządowe zapłaty Strabagowi. Z postępowania generalnego wykonawcy i zamawiających jednoznacznie widać, że chcą wydoić podwykonawcę. Dobrze, że Strabag zachował odrobinę rozsądku!zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dla Strabagu pewnie dobrze, że nie umoczy. Ale ja jakoś nie bardzo się cieszę, że A1 nie powstaje.

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 6

    i to by było na tyle.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Znowu zabiorą drogę?

    Łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 8

    Czy autostrada Tuszyn Pyrzowice ma iść "śladem" aktualnej gierkówki? Jeśli tak to jest to rozbój w biały dzień. Typowe okradanie społeczeństwa. Jak Nowak chce wybudować autostradę to niech ją...rozwiń całość

    Czy autostrada Tuszyn Pyrzowice ma iść "śladem" aktualnej gierkówki? Jeśli tak to jest to rozbój w biały dzień. Typowe okradanie społeczeństwa. Jak Nowak chce wybudować autostradę to niech ją buduje nowym torem. A gierkówkę zostawi w spokoju dla jej użytkowników BEZPŁATNĄ!zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zgadza się

    olo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Owszem, będzie szła śladem, i w dodatku będzie płatna - to jest dopiero rozbój.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Od Częstochowy do Pyrzowic A1 pójdzie nowym śladem. Do Częstochowy - śladem gierkówki.

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

    ...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W okolicach czarnej dziury czas płynie wolniej

    kosmolog (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 16

    a wszystko co materialne -znika.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo