Ostatni element symbolicznie umieścił w instrumencie nie dyrektor Filharmonii, Tomasz Bęben, ale marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.
- Dźwięk organów barokowych jest transparentny, przejrzysty, organy romantyczne są bardziej masywne. Poza tym to instrument-kameleon – mówi Krzysztof Urbański, pianista i organmistrz, konsultant FŁ w sprawie budowy organów i artysta rezydent FŁ. - W organach romantycznych ważny jest walor przestrzennego brzmienia. Dlatego instrument będzie znajdował się także po bokach sali. W organach barakowych dźwięk wydobywa się z jednego korpusu, jednego miejsca.
Łódzkie organy (na które składać się będzie instrument barokowy i romantyczny) są niepowtarzalne w skali europejskiej. Żadna z filharmonii nie dysponuje dwoma różnymi instrumentami i nie ma możliwości wykonywania repertuaru solowego i zespołowego. Pulpit organów romantycznych dla organmistrza będzie mógł znajdować się w dowolnym miejscu estrady koncertowej, która wyposażona została w trzy miejsca umożliwiające jego podłączenie.
- Organy barokowe są kopią pochodzącego z pierwszej połowy XVIII wieku instrumentu słynnego budowniczego Gottfireda Silbermanna, na którego organach grał Jan Sebastian Bach - mówi Krzysztof Urbaniak. - Teraz czeka nas żmudny proces intonacji, to znaczy dostosowania brzmienia każdej z ponad dwóch tysięcy piszczałek do sali Filharmonii Łódzkiej. Ich brzmienie usłyszymy najwcześniej około marca przyszłego roku.
- Montaż pierwszych organów oznacza dla nas również koniec podróży. Po sześciu miesiącach "podróżowania" i grania w najróżniejszych miejscach, wracamy do domu muzyki – cieszy się dyrektor FŁ, Tomasz Bęben.
Organy barokowe mają 37 głosów. Stół gry składa się z dwóch klawiatur ręcznych oraz klawiatury nożnej i znajduje się na emporze nad sceną. Budowę organów barokowych realizują organmistrzowie z drezdeńskiego zakładu Wegscheider Orgelbau.
Organy romantyczne będą dysponować 66 głosami i około 3,2 tysiącami piszczałek. Prace nad ich montażem rozpoczną się w połowie 2014 roku, zakończą się pod koniec lipca 2014. Instrument powstaje w warsztacie organmistrzów z austriackiego zakładu Rieger Orgelbau.
Całkowita wartość projektu to 11,6 mln zł (dofinansowanie unijne to 2,4 mln zł). Budżet województwa łódzkiego przekazał na ten cel 7 mln zł, a wkład Filharmonii Łódzkiej wynosi 2,1 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?