18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Oto pytanie

Witaszczyk na dziś
Jerzy Witaszczyk
Jerzy Witaszczyk DziennikŁódzki/archiwum
Są kolejni poszkodowani przez Euro 2012. Grupa PBG złożyła wniosek o upadłość. Podobnie podległa jej Hydrobudowa. PBG była generalnym wykonawcą Stadionu Narodowego, Hydrobudowa - autostrad.

Kilka dni wcześniej przedsiębiorcy, którzy załapali się do budowy stadionu w charakterze podwykonawców, zapowiedzieli, że nijakiego meczu otwarcia nie będzie, bo zablokują stadion. Od pół roku czekają na pieniądze za wykonane prace. Nie dosyć, że z kontraktu wyszli goło i niewesoło, to jeszcze goni ich komornik, który w imieniu III RP domaga się, aby zapłacili podatek od pieniędzy, których nigdy nie dostali.

Jeśli upadek PBG nie jest tylko sprytnym manewrem, to okaże się, że na budowie stadionów i autostrad na Euro wszyscy niemal stracili. Podwykonawcy i inni, których nie ma sensu tu wyliczać. Stracili też przyszli emeryci, którzy powierzyli swoją przyszłość ING OFE. Tak bowiem się składa, że akurat ten OFE ma w swoim portfelu prawie 13 proc. akcji PBG i 11 proc. akcji Hydrobudowy. W tym miejscu pozwalam sobie zgryźliwie zauważyć, jakie świetlane perspektywy zafundował emerytom premier Buzek i jego ferajna.

Skoro wszyscy stracili, to kto zarobił miliardy, które wrzuciliśmy w stadiony i autostrady? Oto jest pytanie, na które nigdy nie otrzymamy dobrej odpowiedzi.

Jerzy Witaszczyk

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Magazynier

Murawa kładziona w 20 stopniowe mrozy, autostrady do kapitalnego remontu, coś w końcu zadziała. Gdy tubylcy zorientują się, że za te zabawy będą płacić ich dzieci. Imunitety się skończą.

v
virtus

Chyba przesadzasz, bo niby co mają kraść? Powiedzmy natomiast, że są mało skuteczni przy wielkich aferach, a może za mali?

e
es.me

Zauważcie, że wszyscy po kolei od 23 lat robią to samo mniej lub bardziej bezczelnie, nie było żadnych wyjątków!

M
Michał Wołodyjowski.

Wychodzi na to że nasza sprawa jest malutkim przekrętem publicznych pieniędzy w porównaniu z dokapitalizowaniem przez UE z tych samych pieniędzy banków na sumę 4,2biliona euro !!!!!!

k
ksantypa_222

W pełni zgadzam się z komentarzem.
Tylko w tytule zamieniłabym słowo "teoria" na "praktyka."
Serdecznie pozdrawiam.

H
Ha.Mas.

Jeden z czytelników wytłumaczył to następująco:
Mechanizm wyprowadzania pieniędzy z wielkich kontraktów realizowanych za publiczne pieniądze jest wzorowany na tym, co robiła włoska mafia w latach 80-tych poprzedniego stulecia, także wyprowadzając pieniądze z publicznych kontraktów drogowych.

Tak realizowany kontrakt ma aż 4 poziomy wykonawców, tworzących swoisty „łańcuch” podmiotów gospodarczych.

Ten pierwszy jest renomowanym podmiotem którego podstawowym zadaniem jest uzyskanie zamówienia publicznego na wielką inwestycję, której realizacja jest związana z wydatkowaniem setek milionów publicznych pieniędzy.

Następnie jest tworzony kolejny podmiot niepowiązany ani kapitałowo ani osobowo z tym pierwszym, który ma przejąć od niego bezpośrednie wykonywanie prac związanych z inwestycją. Pomiędzy nimi jest zwierana z reguły bardzo rygorystyczna umowa, obwarowana wysokimi karami umownymi nawet w przypadku minimalnych opóźnień w realizacji harmonogramu prac.

Ten drugi podmiot korzysta również z licznych powoływanych na realizację tylko tego kontraktu podmiotów „pośredników”, którzy z kolei faktycznie cedują wykonywanie bezpośrednich prac na zewnętrzne „obce” podmioty.

Przy czym, żeby wyeliminować możliwość dochodzenia przez nie zapłaty bezpośrednio od pierwotnego wykonawcy, zakres przekazywanych najniżej robót, polega na ich rozbiciu na takie „czynniki pierwsze” aby nie spełniały definicji robót budowlanych (np. na fakturach u bezpośrednich wykonawców inwestycji umieszcza się wynajem sprzętu budowlanego, dostawy surowców lub wypożyczenie pracowników).

Charakterystyczną cechą całego systemu są wielomiesięczne opóźnienia w wypłacaniu należności faktycznym wykonawcom robót. W momencie zbliżania się do końca realizacji inwestycji spółka która wygrała przetarg popada w konflikt ze spółką na drugim poziomie, egzekwuje od niej kary i zrywa kontrakt, spółka ta ma już podstawy do zgłoszenia wniosku o upadłość.

Podobnie spółki na trzecim poziomie po otrzymaniu faktur od bezpośrednich wykonawców mają tak wysokie zobowiązania, że zgłaszają wnioski o upadłość. Spółka która wygrała przetarg inkasuje przez cały czas pieniądze od podmiotu publicznego ale nie trafiają one do ostatecznych wykonawców bo tych, którzy zlecili im prace faktycznie nie ma.

Tak zapewne działo się w tych wszystkich kontraktach autostradowych, gdzie obecnie do GDDKiA zgłaszają się faktyczni wykonawcy inwestycji (firmy z czwartego poziomu), do których nie dotarły pieniądze, bo zainkasowały je podmioty, których już w obrocie gospodarczym nie ma.

We wspomnianym liście do premiera Tuska jego autor zwraca także uwagę na niską jakość wykonywanych robót drogowych (pisze między innymi że jeden z odcinków autostrady powstał na gruncie zawierającym blisko 25% pyłów ilastych) co będzie powodowało „rozpływanie” się tego odcinka autostrady. Ale tego rodzaju zamiana surowca z którego wykonywana jest podbudowa autostradowa, obniża jej koszty o 50%, co oznacza „zaoszczędzenie” dziesiątków milionów złotych, które powędrowały do kieszeni nieuczciwych przedsiębiorców.

Faktycznym wykonawcom trzeba będzie dodatkowo wypłacać z publicznych pieniędzy ich należności, setki milionów złotych (jeżeli parlament przyjmie stosowną ustawę), a już niedługo te nowe autostrady będą masowo remontowane w ramach kolejnych kontraktów drogowych.

l
lena

Sposób jest prosty. Przetarg na wykonanie wygrywa firma X. Firma X zostaje generalnym wykonawcą. Żeby wygrać płaci (powiedzmy) 5% od sumy zlecenia. Następnie firma X szuka głównych podwykonawców. Każdy z podwykonawców płaci (powiedzmy) 5% żeby wygrać. Ci podwykonawcy też wynajmują podwykonawców, którzy płacą (powiedzmy) 5%, żeby wygrać i tak dalej, i tym podobnie. Jeśli by się zsumowało te wszelakie "prowizje", to by wyszło dlaczego tak drogo budujemy. Prasa pisała po nazwiskach kto, ile wziął "prowizji".

e
ekonomista

rzecz której nie jestem w stanie zrozumieć Koszty budowy w dzikim kraju autostrad i stadionów są najwyższe we współczesnym świecie a mimo wszystko podwykonawcy i wykonawcy bankrutują.Jak to możliwe? Prawda,że ekonomię kończyłem 30 lat temu może dlatego nie jestem w stanie zrozumieć obowiązujących w tym przypadku zjawisk W trakcie pobierania nauki na UŁ wśród obowiązkowych zajęć były dwa sztandarowe przedmioty:Ekonomia polityczna socjalizmu i kapitalizmu.Wykładowcy z tyt profesorskimi mieli pianę na ustach opowiadając jak w kapitaliżmie jest żle a w socjaliżmie wspaniale.Wówczas szydziliśmy z nich.A dziś wychodzi na to,że mieli rację

****

nik ,cba cbś nie mają czasu ,bo kradną na potęgę

M
Magazynier.

Panie Redaktorze, gdy przegramy mecz otwarcia i drugi "o wszystko", odpowiedź uzyskamy bardzo prędko. Gdy wyjdziemy z grupy, potrwa to trochę dłużej, ale nasi przedsiębiorcy już maja dość, tego chorego prawa i tego chorego kraju. Nie cwaniaczkom co nie sieją, a zbierają. A innym pokazują, że można im skoczyć.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3