Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Otwarto koperty w przetargu na budowę A1 Stryków-Tuszyn

Piotr Brzózka
Grzegorz Gałasiński
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła koperty w trzech przetargach, które mają wyłonić wykonawców autostrady A1 Stryków-Tuszyn. Najtańsze oferty złożyły konsorcjum Budimeksu i Strabagu, oraz firma Mota-Engil - w sumie opiewają one na nieco ponad 1 miliard zł.

Po podpisaniu umów ze zwycięzcami, będą oni mieli 22 miesiące na wybudowanie drogi i uzyskanie wszelkich pozwoleń. Nie wiadomo jednak, kiedy dojdzie do wyboru konkretnych ofert i podpisania umów.

40-kilometrowy odcinek Stryków-Tuszyn został podzielony na trzy mniejsze fragmenty, do każdego z osobna prowadzone jest postępowanie przetargowe. Pierwszy z przetargów dotyczy 15-kilometrowego fragmentu od węzła Stryków na południe. GDDKiA postanowiła przeznaczyć na tę inwestycję 366,9 mln zł brutto. Połowa z sześciu złożonych ofert opiewa na kwoty niższe, niż wycena Dyrekcji, widać jednak wyraźnie, że skończył się, czas, gdy walczące o kontrakty firmy proponowały ceny niższe o 40 procent od kosztorysu. W tym przypadku najniższa oferta odbiega o 9 procent od kwoty wskazanej przez GDDKiA.

Oferty w pierwszym z przetargów złożyli: Strabag w konsorcjum z Budimeksem (339,6 mln zł), Mota-Engil (348,7 mln zł), Salini Polska wraz z włoskimi partnerami (353,5 mln zł), włoska firma Astaldi (378,3 mln zł), Intercor (384 mln zł), zł) oraz Pol-Aqua (405,1 mln zł).

W przetargu dotyczącym drugiego, 10-kilometrowego fragmentu, oferty złożyło 5 firm, wszystkie wymienione powyżej, za wyjątkiem Pol-Aqua. W tym przypadku kosztorys GDDKiA zakłada wydanie 402,5 mln zł, natomiast najtańsza z ofert, złożona przez Mota-Engil, opiewa na 360,7 mln zł. Budimex-Strabag oferuje swoje usługi za 363,9 mln zł, Salini i partnerzy - 378,7 mln zł, Astaldi - 396,6 mln zł, zaś Intercor - 412,7 mln zł.

Ostatnich 15 kilometrów przed planowanym węzłem Tuszyn również chce budować 6 firm, ich zestaw pozostaje niemal niezmienny w stosunku do pozostałych przetargów. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag-Budimex, które chce wykonać usługę za 327 mln zł. Kosztorys GDDKiA zakłada w wydanie 414 mln zł, w tym więc przypadku różnica jest znaczna, bo sięgająca 26 procent. Konsorcjum Salini złożyło ofertę opiewającą 332,5 mln zł, Mota-Engil - 354,4 mln zł, Intercor - 372,4 mln zł, Astaldi - 374,2 mln zł a Berger Bau oraz Himmel i Pepesch Opole - 416, 6 mln zł.

Jedynym kryterium wyboru zwycięzców będzie kryterium najniższej ceny.

Przypomnijmy - nowi wykonawcy mają za zadanie dokończyć inwestycję przerwaną przez firmę Polimex-Mostostal. Stan zaawansowania robót szacuje się na około 10 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki