Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pabianice walczą o tunel na Lutomierskiej. Prezydent Grzegorz Mackiewicz pisze do Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Przejazd przez tory kolejowe na ulicy Lutomierskiej jest kłopotliwy, władze Pabianic chciałyby w tym miejscu mieć zbudować bezkolizyjny tunel
Przejazd przez tory kolejowe na ulicy Lutomierskiej jest kłopotliwy, władze Pabianic chciałyby w tym miejscu mieć zbudować bezkolizyjny tunel Anna Janiszewska
Władze Pabianic dostrzegły nadzieję na budowę tunelu pod przejazdem kolejowym na ulicy Lutomierskiej. Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad studzi ich zapał.

Tunel pod ulicą Lutomierską w Pabianicach. Czy jest szansa, że powstanie?

W Pabianicach powrócił temat budowy tunelu pod ulicą Lutomierską. Władze Pabianic dostrzegły szansę na budowę bezkolizyjnego przejazdu na przecięciu ulicy Lutomierskiej z przejazdem kolejowym, o które miasto stara się od lat. W tych nadziejach opierają się na trzech orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, który orzekł niedawno, że drogą krajową 71 czyli m.in. ulicą Lutomierską w Pabianicach na odcinku między węzłami Pabianice Północ a drogą krajową 91 w Rzgowie zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a nie Zarząd Województwa Łódzkiego.

Wątpliwości te pojawiły się, gdy powstała droga ekspresowa S14 i DK 71 straciła na znaczeniu. NSA uznał jednak, że na tym akurat odcinku drogi ekspresowej nie ma, więc zarządzanie nią leży w gestii GDDKiA.

To dało nadzieję na to, że Generalna Dyrekcja Dróg Krakowych i Autostrad wybuduje przejazd.

- W świetle postanowień NSA wskazujących zarządcę DK 71, jedyny argument, dla którego GDDKiA nie podjęło się realizacji inwestycji jest już nieaktualny - pisze w informacji prasowej Aneta Klimek, rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Pabianicach.

Dlatego prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz skierował w środę (26 kwietnia) pisma do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz do oddziału GDDKiA w Łodzi w w których prosi o pilne podjęcie działań zmierzających do wyłonienia wykonawcy przejazdu na Lutomierskiej.

- Planowane zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów oraz uruchomienie przystanku osobowego Pabianice Północne są przesłankami do wybudowania tunelu drogowego pod linią kolejową nr 14 jak najszybciej, w trybie pilnym - podkreśla rzeczniczka.

Tymczasem GDDKiA jest zdania, że... wcale nie jest zarządcą tej drogi.

- W naszej ocenie wspomniane odcinki DK71 na mocy ustawy stały się drogą wojewódzką, z wszystkimi tego konsekwencjami - podkreśla Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Do pism i decyzji szczegółowo się odniesiemy, kiedy do nas dotrą - dodaje.

Tunel pod ulicą Lutomierską. Dlaczego jest taki ważny?

Starania o budowę tunelu pod ulicą Lutomierską trwają od 2007 roku. Były przymiarki, żeby powstał ze środków unijnych oraz państwowych, pojawił się nawet harmonogram budowy tunelu w latach 2023-2024. Decyzja o budowie tunelu wciąż jednak nie zapadła. Tymczasem władze Pabianic podkreślają, że na ul. Lutomierskiej tworzą się korki, część miasta jest niemal odcięta torami od reszty, a po uruchomieniu tunelu średnicowego w Łodzi liczba pociągów na tej trasie jeszcze wzrośnie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki