1/10
Ostatni mały fiat zjechał z taśmy produkcyjnej 20 lat temu,...
fot. Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska

Ostatni mały fiat zjechał z taśmy produkcyjnej 20 lat temu, duży fiat 30 lat temu, a państwo płaci rekompensaty ludziom, którzy dokonali przedpłat na fiata 126 i FSO 1500 w latach 80. XX wieku. A przynajmniej szuka tych nielicznych, którzy wpłat niegdyś dokonali, ale samochodu nigdy nie odebrali.

Na zdjęciu: Całkowita produkcja fiata 126p w Polsce w latach 1972-2000 wyniosła nieco ponad 3,3 mln egzemplarzy

CZYTAJ DALEJ>>>

2/10
Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej...
fot. Waldemar Wylegalski

Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej ogłosiło właśnie wysokości kwot rekompensat wypłacanych osobom, które wniosły przedpłaty na zakup samochodów osobowych marki Fiat 126p lub FSO 1500. Są to stawki, które będą obowiązywać w I kwartale 2021 r.
Jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki Fiat 126p, rekompensata wynosi 13 797,00 zł
Jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki FSO 1500, rekompensata wynosi 19 551,00 zł.


Na zdjęciu: maluch w służbie straży pożarnej

CZYTAJ DALEJ>>>

3/10
Skąd takie zaległości? Niedawno bank PKO BP, który wypłaca...
fot. Pawel "Tymek" Tyminski/Polska Press

Skąd takie zaległości? Niedawno bank PKO BP, który wypłaca rekompensaty (płaci budżet państwa), przypomniał historię przedpłat na maluchy. W 1973 r. PKO uruchomiła specjalny program sprzedaży maluchów. Posiadacze książeczek oszczędnościowych wpłacali na nie raty, a gdy zebrała się tam cała suma, nabywali prawo do odbioru samochodu. Jednak liczba chętnych wielokrotnie przekraczała możliwości produkcyjne, mimo że w ówczesnych realiach maluch nie był wcale tani (choć najtańszy z dostępnych w Polsce aut). Na początku lat 70. kosztował 69 tys. zł – równowartość 20 średnich pensji. W latach 1977-80 wystawiono 272 tys. książeczek przedpłatowych na fiaty. Fabryki nie nadążały z produkcją. Po podpisaniu umowy na książeczkę oszczędnościową „F” (jak fiat 126p) należało wpłacić min. 5 tys. zł i zadeklarować rok odbioru auta. Od tego zależały wysokość rat i cena końcowa samochodu, wkład był bowiem oprocentowany. Osobną ścieżką zdobycia samochodu był talon, który gwarantował kupno małego fiata po cenie urzędowej i przy wpłaceniu całej należności.

Na zdjęciu: Silnik przysparzał kłopotów, ale można go było naprawić samemu.

CZYTAJ DALEJ>>>

4/10
[sc]Polacy żądni samochodu[/sc]...
fot. Waldemar Wylegalski/Polska Press

[sc]Polacy żądni samochodu[/sc]
Rekompensaty, które dziś wypłaca albo chce wypłacić niedoszłym posiadaczom samochodów PKO BP i ministerstwo finansów, dotyczą jednak nieco późniejszego okresu. W 1981 roku ogłoszono nowy system przedpłat na samochody, które miały być dostarczone w pierwszej połowie lat 80. Spragnieni samochodów Polacy założyli wtedy w PKO około półtora miliona rachunków. Dodatkową motywacją była nabierające rozpędu inflacja. Złamana gospodarka, obłożona w dodatku sankcjami po wprowadzeniu stanu wojennego, nie była jednak w stanie dostarczyć liczby samochodów, do których zobowiązało się państwo. Wystarczy przytoczyć liczby: całkowita produkcja fiata 126p w Polsce w latach 1972-2000 wyniosła nieco ponad 3,3 mln egzemplarzy. FSO 1500 w latach 1967-1991 wyprodukowano niespełna 1,5 mln, z czego około 860 tys. na rynek krajowy.

Na zdjęciu: Maluch wyposażony w pług do odśnieżania

CZYTAJ DALEJ >>>

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Rossmann Run za tydzień. W tę niedzielę zapraszamy na zawody dla dzieci i młodzieży

Rossmann Run za tydzień. W tę niedzielę zapraszamy na zawody dla dzieci i młodzieży

Skoda Octavia 2024. Zmiany, nowości, wrażenia z jazdy, wyposażenie, ceny

Skoda Octavia 2024. Zmiany, nowości, wrażenia z jazdy, wyposażenie, ceny

Horoskop na piątek dla wszystkich znaków zodiaku

Horoskop na piątek dla wszystkich znaków zodiaku

Zobacz również

Plantacja marihuany w centrum Łodzi. Zatrzymano mężczyznę

Plantacja marihuany w centrum Łodzi. Zatrzymano mężczyznę

Ford na EKG w Katowicach. Elektromobilność wymaga od nas zmiany podejścia

Ford na EKG w Katowicach. Elektromobilność wymaga od nas zmiany podejścia