1/5
Po żywności, prądzie i gazie przyszedł czas na kolejne...
fot. Pixabay

Czy wkrótce papier toaletowy stanie się towarem luksusowym?

Po żywności, prądzie i gazie przyszedł czas na kolejne podwyżki. Już niebawem zdrożeje jeden z podstawowych produktów codziennego użytku: papier toaletowy. Wszystko przez ceny celulozy oraz rosnące koszty energii.

Nawet o 30 procent zapłacimy za papier toaletowy i to już wkrótce. Podwyżki są nieuniknione, gdyż drożeje nie tylko podstawowy surowiec do produkcji papieru, ale bardzo rosną też koszty energii niezbędnej do jego wytworzenia.

- To już się dzieje, ale jeszcze nie na taką skalę - mówi Paweł Gizowski z hurtowni Dom Papieru w Zgierzu. - Cena celulozy już rośnie, a do tego dochodzą ceny energii, opłaty środowiskowe. Do wyprodukowania papieru toaletowego potrzeba naprawdę dużo energii, w tym pochodzącej z gazu, a on także drożeje. Droga jest również woda. Dla gospodarstw domowych wzrost cen energii nie jest aż tak mocno odczuwalny jak w przypadku produkcji.

2/5
O rosnących kosztach produkcji wspomina także pan Jacek,...
fot. Pixabay

Papier toaletowy bardzo zdrożeje!

O rosnących kosztach produkcji wspomina także pan Jacek, właściciel firmy produkującej papier toaletowy spod Łodzi. - Tych podwyżek nie da się dłużej wrzucać w koszty firmy, ceny muszą wzrosnąć - mówi przedsiębiorca.

Jak sprawdzili specjaliści z Instytutu Badawczego ABR SESTA i oraz firmy Hiper-com Poland przez ponad dwa lata średnia cena paczki zawierającej osiem sztuk papieru toaletowego utrzymywała się na dość wyrównanym poziomie. Najtaniej było w dyskontach.

3/5
- Tam w 2016 roku paczka papieru złożona z ośmiu rolek...
fot. Pixabay

Ile będzie kosztował?

- Tam w 2016 roku paczka papieru złożona z ośmiu rolek kosztowała 5,12 zł , a w 2017 roku 5,47 zł w 2017, natomiast w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 roku 4,72 zł - czytamy w raporcie instytutu i firmy. - Hipermarkety i supermarkety mają szerszy asortyment w sklepach i mniej przestrzeni na dodatkowe ekspozycje w przeliczeniu na jeden produkt, dlatego nie mogą pozwolić sobie na tak głębokie rabaty jak dyskonty. Papier toaletowy zajmuje dużo miejsca w stosunku do jego wartości i marży. Średnie ceny promowanych opakowań w hipermarketach spadły z 7 zł w 2016 roku do 6,65 zł w 2017 roku, a w tym roku do 6,62 zł. W supermarketach obniżyły się z 6,87 zł w 2016 roku do 6,67 zł w ubiegłym roku i w ciągu 8 miesięcy tego roku osiągnęły poziom 6,80 zł.

Łukasz Jaskulski z Wytwórni Papieru Toaletowego EKO-KLAN zaznaczył w raporcie, że do tej pory podwyżki były odwlekane ze względu na dużą konkurencję na rynku papieru.

4/5
Celuloza drożeje bez przerwy od ponad dwóch lat, a ma to...
fot. Pixabay

Celuloza drożeje bez przerwy od ponad dwóch lat, a ma to związek z brakiem tego surowca. Celulozy brakuje z kolei dlatego, ze występuje na nią ogromny popyt w Chinach. W tym kraju został ograniczony import niesortowanej makulatury, co także przyczyniło się do zawirowań.

– Wzrost cen celulozy już i tak przez długi czas brali na siebie producenci, ale na dłuższą metę nie będzie to możliwe, zwłaszcza gdy dojdą kolejne czynniki - zaznacza w raporcie Marcin Grabowski, wiceprezes zarządu Velvet Care. - Dostawcy prądu zapowiedzieli na 2019 rok ponad dwukrotne podwyżki opłat za energię dla firm. Z kolei podniesienie cen paliw przełoży się nie tylko na wyższe koszty transportu, ale też m.in. zakupu foliowych opakowań.


Podwyżki cen papieru mają być odczuwalne w styczniu lub lutym przyszłego roku.

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Hotel Światowit już w gruzach. Co będzie się teraz działo? ZDJĘCIA

Hotel Światowit już w gruzach. Co będzie się teraz działo? ZDJĘCIA

Program Lexus Select. 60 procent klientów wybiera hybrydy

Program Lexus Select. 60 procent klientów wybiera hybrydy

Horoskop dzienny na piątek 19 kwietnia. Komu dziś będzie sprzyjał los?

Horoskop dzienny na piątek 19 kwietnia. Komu dziś będzie sprzyjał los?

Zobacz również

Barwna, żywa, teatralna bajka o najtrudniejszym z tematów w Teatrze im. S. Jaracza

Barwna, żywa, teatralna bajka o najtrudniejszym z tematów w Teatrze im. S. Jaracza

Program Lexus Select. 60 procent klientów wybiera hybrydy

Program Lexus Select. 60 procent klientów wybiera hybrydy