Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingi wielopoziomowe w Łodzi. Magistrat wytypował dziesięć działek

Agnieszka Magnuszewska
mat. prasowe
Łódzki magistrat wytypował dziesięć działek, na których mogą powstać wielopoziomowe parkingi. Pierwsze mogą być zbudowane w tym roku.

Pierwsze wielopoziomowe parkingi mogą stanąć w centrum Łodzi, jeśli będą to gotowe, przenośne konstrukcje, a nie murowane. Na razie władze miasta wybrały 10 lokalizacji na parkingi, m.in. przy Wólczańskiej, Piotrkowskiej, Zachodniej, Jaracza, Rewolucji, Traugutta i Ogrodowej. Dzisiaj zakończył się tzw. dialog techniczny poświęcony działce przy Nawrocie 3/5. W jego trakcie inwestor i urzędnicy mieli wybrać najlepszą metodę budowy parkingu, sposobu udziału miasta w tej inwestycji i ustalenia czy miasto będzie miało wpływ na stawki za postój.

W czwartek do budowy parkingu przy ul. Nawrot 3/5 były chętne dwie firmy, które stawiały już obiekty we Wrocławiu. Jedna ma kapitał polski, a druga zagraniczny. Pracownicy Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta są przekonani, że do "dialogu technicznego" przystąpi więcej firm, dlatego postanowili przesunąć termin zgłoszeń do dzisiejszego popołudnia.

- Otrzymywaliśmy wiele telefonów oraz mejli od potencjalnych inwestorów, więc liczba osób biorących udział w dialogu na pewno się zwiększy - mówi Justyna Piech z Biura ds. Rewitalizacji. - W przyszłym tygodniu będziemy się umawiać z inwestorami na rozmowy, które z jedną firmą mogą trwać 4 - 5 godzin.

Na działce przy Nawrocie, która jest własnością miasta, może powstać parking na 300-550 miejsc na 4 - 6 kondygnacjach. Parking ma zapewniać miejsca zmotoryzowanym gościom ul. Piotrkowskiej i Off Piotrkowskiej. Obecnie teren jest dzierżawiony na prywatny parking, ale magistrat może tę umowę wypowiedzieć.

Nie wszystkie działki, które proponowane są na nowe parkingi, są w tak komfortowej sytuacji prawnej.

- Wystąpiliśmy do wydziału majątku miasta, by sprawdził czy nie będzie żadnych zagrożeń dla planowanych inwestycji - mówi Justyna Piech.

- Na większości terenów mamy własność lub współwłasność, gdzie jest możliwość odkupienia udziałów - dodaje Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu.

Niektóre nieruchomości, wytypowane na parkingi, magistrat chce sprzedać, choć pod koniec marca zapewniał, że to zły pomysł. Dlaczego? Bo nie ma gwarancji, że po sprzedaży działki stanie na niej wielopoziomowy parking.

Jednak w czwartek okazało się, że sprzedana ma być działka przy ul. Piotrkowskiej 94. Chodzi o teren na tyłach kamienicy zajmowanej m.in. przez Angorę. Parking wielopoziomowy jest tam wskazany ze względu na planowaną budowę drogi między ul. Tuwima a Moniuszki.

Kolejny "dialog techniczny" zostanie ogłoszony w przyszłym tygodniu dla działki przy ul. Zachodniej 66/68, gdzie jeszcze niedawno trwały wyburzenia. Teren ten sąsiaduje z prywatną kamienicą, której oficyny od strony ul. Zachodniej wyglądają dość obskurnie. Docelowo mają one zostać zasłonięte wielopoziomowym parkingiem.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Zasłonięty częściowo może też zostać budynek magistratu od strony pl. Komuny Paryskiej, bo jedna z lokalizacji proponowanych na parking to dziedziniec za urzędem miasta. Jeśli konserwator zabytków wyrazi zgodę, to na dziedzińcu może stanąć wielopoziomowa gotowa konstrukcja, na której auta przenoszone będą na specjalnych platformach. Takie parkingi montuje się bardzo szybko, dlatego mogą one stanąć w kilku z 10 wyznaczonych lokalizacji.

- Taką konstrukcję można ustawić na kilka lat w ramach dzierżawy terenu - mówi Katarzyna Mikołajec.

Inną jeszcze propozycją jest budowa biurowca z wielopoziomowym parkingiem wewnątrz.

- W takim przypadku dawalibyśmy warunek, że budowa biurowca ma być związana z kilkupoziomowym parkingiem, również pod ziemią - podkreśla Katarzyna Mikołajec. - Na etapie przetargu możemy zastrzec, by pewna liczba miejsc parkingowych była ogólnodostępna, czyli nie do użytku najemców biurowca.

Według zastępcy dyrektora ZDiT, budowa takiego biurowca mogłaby trwać od 2 do 3 lat.

- Budowa parkingów przenośnych wiąże się ze znacznie krótszym czasem, więc już w tym roku możemy myśleć o pierwszych innowacyjnych rozwiązaniach dla miasta - mówi Katarzyna Mikołajec.

Wszystkie 10 działek musiał zaopiniować ZDiT ze względu na zapewnienie na jezdni zjazdów i wjazdów do parkingów. A jeśli wielopoziomowe obiekty powstaną, szykują się zmiany na chodnikach i skwerach.

- Budowa parkingów wielopoziomowych daje możliwość odzyskania przestrzeni w pasach drogowych i na chodnikach, wykreowania jej na nowo. Możemy zaproponować mieszkańcom szersze chodniki, ustawienie ławek i zasadzenie drzew. W tym właśnie kierunku będziemy chcieli iść - mówi Mikołajec.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki