Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingi wielopoziomowe w Łodzi. Miasto chce przeznaczyć 10 miejsc na ich budowę

Marcin Bereszczyński
Jeden z parkingów ma powstać przy ulicy Nawrot 3/5. Miasto chce go utworzyć w formule partnerstwa prywatno-publicznego
Jeden z parkingów ma powstać przy ulicy Nawrot 3/5. Miasto chce go utworzyć w formule partnerstwa prywatno-publicznego Grzegorz Gałasiński
Miasto przeznaczy 10 miejsc na parkingi wielopoziomowe. Są one tańsze w budowie i eksploatacji od parkingów podziemnych.

Rada Miejska w Łodzi zgodziła się na budowę dwóch parkingów wielopoziomowych. W pierwszym etapie ma powstać 10 takich parkingów. To początek polityki parkingowej miasta, które nie ma jeszcze ani jednego parkingu wielopoziomowego.

Na sprzedaż zostanie wystawiona działka przy ulicy Rewolucji 1905 Roku nr 10. Wyceniono ją na blisko 2 mln zł. Może tam powstać przynajmniej 150 miejsc parkingowych i część usługowa od strony ulicy. Miejsc parkingowych może tam powstać nawet 380, ale tylko w przypadku, gdyby parking przysłonił trzy okna sąsiedniej kamienicy, które prawdopodobnie są nielegalne.

Drugi parking ma powstać przy ulicy Nawrot 3/5. Miasto chce go utworzyć w formule partnerstwa prywatno-publicznego (PPP). Miasto wniosłoby do partnerstwa tę działkę, a prywatny partner zbudowałby parking i zarządzał nim dla zysku.

- Do końca roku chcemy zbadać rynek - mówi Marcin Obijalski, dyrektor Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta Urzędu Miasta Łodzi (UMŁ). - W trakcie dialogu technicznego zgłosiły się cztery podmioty, więc powinno być zainteresowanie. Na początku przyszłego roku odbędzie się konkurs ofert, a w połowie 2016 roku wybierzemy partnera.

W trakcie negocjacji z potencjalnymi partnerami wybrany będzie model współpracy z miastem. Są trzy warianty. W pierwszym miasto płaci określoną stawkę miesięczną partnerowi za tzw. dostępność. Partner nie martwi się wtedy stawkami za postój, bo ma stały zysk. Miasto natomiast określa stawki za parkowanie, a opłaty za postój wpływają do budżetu miasta. Drugi wariant wiąże się z większą odpowiedzialnością operatora parkingu. To partner ustala stawki, dzięki którym zarabia. Ale wtedy miasto nie ma wpływu na wysokość opłat. Jest też wariant pośredni, w którym miasto rezerwuje pulę miejsc parkingowych dla okolicznych mieszkańców, a resztą miejsc administruje partner. To najlepsze rozwiązanie, bo miasto chce zlikwidować parkowanie wzdłuż ulic, aby poszerzyć chodniki i posadzić drzewa.

Kolejny parking wielopoziomowy zostanie przedłożony radnym na najbliższej sesji. To teren przy Piotrkowskiej 94. Następne propozycje to: Zachodnia 66/68, Jaracza 22, dziedziniec za UMŁ, Ogrodowa 30/32, Traugutta 7, zbieg Narutowicza i Sienkiewicza oraz Wólczańskiej i Zielonej.

- Parkingi wielopoziomowe to wielka porażka władz Łodzi - mówi radny Marek Michalik (PiS). - Trzymamy kciuki, żeby się udało.

7 października odbędzie się w Łodzi konferencja "Parkingi 2015 - zarządzanie, biznes, technologia". Przyjadą samorządowcy z miast, które rozwiązały problem parkingów. Łódź będzie miała okazję zebrać ich doświadczenia i wreszcie wdrożyć politykę parkingową.

ZOBACZ TEŻ: Na ul. Rewolucji 1905 r. powstanie wielopoziomowy parking

Zobacz też:

Parking za kilkadziesiąt milionów złotych - Ferrari pod Zamkiem Ujazdowskim w Warszawie. Źródło: TVN Turbo/X-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki