Władze Łodzi nie chcą umieścić na przystankach MPK informacji, jak udzielić pierwszej pomocy. Tłumaczą, że gabloty są zapełnione rozkładami jazdy, przepisami i taryfami. Magistrat przekonuje, że umieszczenie informacji o pierwszej pomocy będzie wiązało się z koniecznością zmniejszenia rozkładów jazdy, przez co stałyby się one nieczytelne. Radni PiS są zdziwieni, bo sfotografowali na przystankach gabloty, w których jest dużo miejsca na takie informacje.
Z badań instytutu Pentor wynika, że 30 procent Polaków nie wie, jak należy udzielić pierwszej pomocy. Wiedza kolejnych 25 procent jest teoretyczna, bo czerpana z książek i telewizji. Badania dowodzą, że szybka resuscytacja w czasie trzech - pięciu minut od chwili zatrzymania akcji serca pozwala uratować życie.
Radni PiS Marcin Zalewski i Sebastian Bulak chcieli, żeby na przystankach były informacje, jak prawidłowo udzielić pierwszej pomocy. Napisali w tej sprawie interpelację do prezydent Łodzi. Odpowiedział im wiceprezydent Ireneusz Jabłoński. Wyjaśnił, że w pojazdach MPK przy kabinie kierowcy są naklejki z numerem alarmowym 112. Dodał, że w przypadku zasłabnięcia kierowca ma obowiązek powiadomić dział nadzoru ruchu MPK, który wezwie pogotowie. W ostatnich dwóch latach przeszkolono 700 kierowców MPK. Wiceprezydent zaznaczył, że naklejki z instrukcją udzielania pomocy umieszczano w tramwajach i autobusach w 2006 i 2013 roku. Przyznał też, że zostały zniszczone i usunięte. Jabłoński zapewnił, że ZDiT z MPK planują w miarę możliwości technicznych umieszczenie w tramwajach i autobusach infografik, dotyczących udzielania pomocy.
„W chwili obecnej na przystankach komunikacji miejskiej, oprócz rozkładów jazdy, znajdują się informacje na temat taryfy przewozowej, przepisy porządkowe, schematy tras lokalnego transportu zbiorowego i inne odnoszące się do funkcjonowania komunikacji miejskiej. Zawieszenie kolejnych wiązałoby się z koniecznością zmniejszenia formatów rozkładów jazdy, a co za tym idzie brakiem ich czytelności” - napisał wiceprezydent w odpowiedzi na interpelację.
Radni są wzburzeni jego odpowiedzią. - Znaleźliśmy wiele gablot, w których na informacje o pomocy jest dużo wolnego miejsca. Chcemy, żeby każdy łodzianin, czekający na pojazd MPK, miał w sytuacji kryzysowej potrzebne informacje w zasięgu wzroku - mówi radny Marcin Zalewski. - Rada Miejska przyjęła program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zgodnie z którym miasto ma obowiązek prowadzenia kampanii, związanych z bezpieczeństwem. Nasz pomysł wpisuje się w tę uchwałę - mówi Sebastian Bulak. - Nie rozumiem, dlaczego nasza inicjatywa nie zyskała poparcia. Czy dlatego, że należymy do PiS? - zastanawia się radny.
Osoby promujące wiedzę o pierwszej pomocy przyklasnęły inicjatywie radnych. - To bardzo dobry pomysł - twierdzi Piotr Skura, koordynator krajowy pierwszej pomocy PCK. - Im więcej informacji o pierwszej pomocy, tym lepiej. Informacje na przystanku na pewno pomogą prawidłowo zachować się w krytycznej sytuacji.
Pierwsza pomoc |
Od 2006 roku prowadzony jest w Polsce program „Ratujemy i uczymy ratować”. Przeszkolono 27 tys. nauczycieli z ponad 12 tys. szkół. Dzięki temu 2 mln dzieci poznało podstawy pierwszej pomocy. W 2013 roku odbyła się próba ustanowienia rekordu jednoczesnego prowadzenia resuscytacji przez największą grupę osób. Zaangażowało się aż 83.111 osób z 1.132 instytucji w Polsce. W latach 2010 - 2012 przeprowadzono w Łodzi badania, dotyczące wiedzy o pierwszej pomocy wśród kierowców. Najwięcej osób wiedziało, jak zachować się w przypadku urazów kręgosłupa. Tylko 32 proc. łódzkich kierowców wiedziało, jak się wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową. Najgorzej wypadli uczestnicy kursów na prawo jazdy. Badania kierowców w woj. lubelskim wykazały, że tylko połowa ankietowanych potrafiłaby udzielić pomocy. Aż 70 proc. badanych nigdy nie była w sytuacji, gdy potrzebna była pierwsza pomoc. |
Zobacz też:
Co to jest anafilaksja? Źródło: Studio Active / TVN Meteo Active/x-news
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?