Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Pierwszeństwo dla pieszych i zakaz używania telefonu na przejściu. Rząd opracował projekt 2.12.2020

(fed)
Absolutne pierwszeństwo dla pieszych, ale też zakaz korzystania przez nich z telefonów komórkowych na przejściach, ograniczenie prędkości, zakaz jazdy "zderzak". Rząd chce wprowadzić znaczące zmiany w prawie o ruchu drogowym. Na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowany został komunikat o stworzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jak w szczegółach mają wyglądać zmiany w przepisach ruchu drogowego? Przeczytaj, co przygotował rząd.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE
Absolutne pierwszeństwo dla pieszych, ale też zakaz korzystania przez nich z telefonów komórkowych na przejściach, ograniczenie prędkości, zakaz jazdy "zderzak". Rząd chce wprowadzić znaczące zmiany w prawie o ruchu drogowym. Na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowany został komunikat o stworzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jak w szczegółach mają wyglądać zmiany w przepisach ruchu drogowego? Przeczytaj, co przygotował rząd.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE Tomasz Czachorowski/archiwum Polska Press
Absolutne pierwszeństwo dla pieszych, ale też zakaz korzystania przez nich z telefonów komórkowych na przejściach, ograniczenie prędkości, zakaz jazdy "zderzak". Rząd chce wprowadzić znaczące zmiany w prawie o ruchu drogowym. Na stronach internetowych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowany został komunikat o stworzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Jak w szczegółach mają wyglądać zmiany w przepisach ruchu drogowego? Przeczytaj, co przygotował rząd.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego

We wtorek, 24 listopada, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie prawa w ruchu drogowym. Co ma się zmienić, gdy zostaną zmienione przepisy ruchu drogowego?

Pierwszeństwo pieszych na pasach

Jednym z głównych zamysłów autorów projektu, jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym.

- Obecne przepisy nakazują kierowcom zbliżającym się do przejścia dla pieszych zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - czytamy w rządowym komunikacie.

Po zmianach, kierowca pojazdu zbliżającego się do pasów będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych:

  • zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego,
  • ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście.

Jak tłumaczą autorzy projektu, rozwiązania te mają wymusić na kierowcach obowiązek dokładnej obserwacji przejścia dla pieszych i jego okolicy.

Nowe rozwiązanie wymusi na kierowcach obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy.

- Kierowcy będą musieli stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię, zarówno dla pieszych znajdujących się na przejściu, jak również dla tych, którzy wchodzą na przejście - czytamy w komunikacie

Ponadto, rozszerzono dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

Zakaz używania telefonów na przejściu dla pieszych

Zakaz korzystania z telefonu i innych urządzeń elektronicznych - w sposób ograniczający możliwość obserwacji sytuacji - to kolejna zmiana, którą wprowadza projekt.

Obowiązywać ma w trakcie wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - także na przejściach dla pieszych.

W nocy wolniej

Projekt wprowadza również zmiany w zakresie dozwolonej prędkości na obszarze zabudowanym. Do tej pory, w nocy (tj. w godzinach 23-5), dopuszczalna prędkość wynosi 60 km/h. Poza tymi godzinami jest to 50 km/h.

Po zmianach, dopuszczalna prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym będzie wynosić 50 km/h – bez względu na porę doby - czytamy w komunikacie. - Różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o długość drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. W szczególności ma to znaczenie na obszarze zabudowanym, gdzie znajduje się więcej pieszych.

Nie będzie jazdy "na zderzaku"

Autorzy projektu chcą wyeliminować również niebezpieczne zjawisko, występujące na autostradach i drogach ekspresowych. Chodzi o niezachowywanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Jak argumentują, jest jedna z głównych przyczyn wypadków na tego rodzaju drogach.

- Na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę aktualnej prędkości - piszą. - Oznacza to, że kierowca jadący 100 km/h będzie musiał poruszać się 50 m za poprzedzającym samochodem, a 120 km/h – 60 m.

Obowiązek zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach nie będzie dotyczyć przypadków, w których kierowca wykonuje manewr wyprzedzania.

Nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki