Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszeństwo pieszych na pasach. Nowe przepisy mogłyby uratować w Łódzkiem nawet 10 osób rocznie

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Rząd rozpoczął już prace nad zapowiadanymi zmianami w przepisach o ruchu drogowym. Pierwszeństwo pieszego już przed przejściem dla pieszych w regionie łódzkim mogłoby uratować nawet do 10 osób rocznie.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE
Rząd rozpoczął już prace nad zapowiadanymi zmianami w przepisach o ruchu drogowym. Pierwszeństwo pieszego już przed przejściem dla pieszych w regionie łódzkim mogłoby uratować nawet do 10 osób rocznie.CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNYM SLAJDZIE Przemysław Świderski/archiwum Polska Press
Rząd rozpoczął już prace nad zapowiadanymi zmianami w przepisach o ruchu drogowym. Pierwszeństwo pieszego już przed przejściem dla pieszych regionie łódzkim mogłoby uratować nawet do 10 osób rocznie.

Premier Mateusz Morawiecki poinformował, że ma już projekt przepisów wprowadzających m.in. pierwszeństwo pieszych już zbliżających się do zebry. To rewolucja w relacjach między kierowcami i pieszymi na przejściach dla pieszych, która w regionie łódzkim uratowałaby wiele osób.

Obecnie pierwszeństwo ma pieszy znajdujący się już na pasach. To powoduje to wiele nieporozumień w interpretacji przepisu. Pojawia się też pojęcie „wtargnięcia” pieszego na pasy czyli wypadku z jego winy. Zgodnie z nowymi wytycznymi pieszy będzie mieć pierwszeństwo już gdy zbliży się do przejścia dla pieszych. Kierowca będzie musiał się zatrzymać.

Te zmiany chwali w regionie wielu kierowców i pieszych. - Takie przepisy obowiązują w całej Europie. Nie ma powodu, dla którego w Polsce miałoby być inaczej. Nie jesteśmy Trzecim Światem - ocenia Zbigniew Popławski, instruktor nauki jazdy z Łodzi.

Podobne przepisy wprowadzone zostały już rok temu na Litwie. To kraj o podobnej mentalności i stanie dróg jak Polska. I tam rozwiązanie się sprawdziło. Jak ustalił portal brd24.pl w ciągu roku od dania pieszym pierwszeństwa już na pasach liczba zabitych w tych miescach spadła o około 40 proc. Najbardziej - w nocy. Gdyby podobnie prawo to zadziałało w regionie łódzkim, mogłoby uratować około 6-10 osób rocznie.

W ubiegłym roku na przejściach dla pieszych w regionie łodzkim zginęło 21 osób. Rok wcześniej zabitych było 15 osób, w 2016 - 23 osoby.

Hubert Barański z łódzkiej Fundacji Fenomen jest przekonany, że pierwszeństwo dla pieszych stojących przed pasami powinno obowiązywać jak najszybciej.

- Co tydzień gazety donoszą o kolejnym wypadku na przejściu dla pieszych - mówi Barański. - Czasem policja dochodzi do wniosku, że 88-letnia staruszka o kulach „wtargnęła” na jezdnię. To absurdalne - podkreśla.

W ubiegłym roku w regionie łódzkim doszło do 3755 wypadków drogowych, z tego aż 464 na przejściach dla pieszych. Wśród ofiar śmiertelnych była m.in. dziewięciolatka, która na przejściu wpadła pod tramwaj.

Ale przepisy nie rozwiążą wszystkich problemów. W pierwszej połowie 2019 w regionie łódzkim na pasach osiem osób. Aż pięć z nich z powodu nieustąpienia im przez kierowców pierwszeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami. W ubiegłym roku z 21 ofiar aż 13 zginęło, bo kierowcy się nie zatrzymali.

Dlatego sierż. szt. Jadwiga Czyż zwraca uwagę, że przepisy nie zapewnią całkowitego bezpieczeństwa.

- Piesi giną obecnie na pasach także wtedy, gdy mają pierwszeństwo - zauważa.

Jednak kierowcy widzą też zagrożenia. Mariusz Bedyniak, szef łódzkiej korporacji taksówkarskiej 6400-400 zauważa, że wprowadzenie przepisów mogłoby być trudne. - Konieczny byłby jakiś okres przejściowy. Jeśli nie wszyscy usłyszeliby o nowych przepisach, mogłoby dochodzić do tragediii - zauważa.

Wśród rządowych propozycji jest też plan obniżenia dozwolonej prędkości na terenie zabudowanym w nocy do 50 km/godz., czyli tak jak w dzień. Dodatkowo kierowcy mieliby tracić prawo jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/godz. także na terenie niezabudowanym.

Ma to zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Ale tu znów dane pokazują, że same przepisy nie wystarczą. Z badań dla Ministerstwo Infrastruktury wynika, że 85 proc. kierowców w miastach i małych miejscowościach przed przejściami dla pieszych przekracza dopuszczalną prędkość 50 km/godz. Nie ma podstaw by uznać, że w regionie jest inaczej...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki