Pierwszy asfalt na zachodniej obwodnicy Łodzi. Najnowsze zdjęcia z budowy pierwszego odcinka drogi ekspresowej S14 Lublinek - Teofilów

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Pierwsze warstwy asfaltu na zachodniej obwodnicy Łodzi. Widać je na odcinkach w okolicach Niesięcina, Antoniewa i Rąbienia na najnowszych zdjęciach, którymi Gneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dokumentuje postęp prac przy tej inwestycji.

Układanie pierwszych warstw drogowej nawierzchni na budowanym pierwszym odcinku S14 i jego efekty widać na fragmentach inwestycji między Teofilowem a Rąbieniem. Dokładnie to widać na zdjęciach lotniczych i z poziomu ziemi, które wykonano w lipcu i pod koniec sierpnia (2020).

Zmiany w organizacji ruchu

W związku z pracami przy budowie odcinka pierwszego S14 - od przyszłego węzła Lublinek (okolica Pabianic) po okolice Rąbienia – pod koniec lipca zmieniono organizację ruchu na ul. Maratońskiej w Łodzi, a w kwietniu na istniejącym już fragmencie czternastki w okolicach Szynkielewa.

Nad ul. Maratońską powstaną dwa zespolone wiadukty będące częścią drogi ekspresowej S14. Z końcem lipca z ruchu wyłączono ok. 300-metrowy odcinek tej ulicy. Ruch "przełożono" na by-pass, który biegnie równolegle do Maratońskiej po stronie południowej.

- Tymczasowa jezdnia ma 7 metrów szerokości, co oznacza, że dla każdego kierunku ruchu będzie do dyspozycji "pełnowymiarowy" pas o szerokości 3,5 metra – komunikował łódzki oddział GDDKiA. - Po przełożeniu ruchu na by-pass nie tylko rozpocznie się budowa wiaduktów, ale przebudowany zostanie także cały zamknięty odcinek ulicy Maratońskiej. Ulica będzie nieco węższa niż obecnie, ale dzięki temu, że otrzyma nową konstrukcję i nawierzchnię.

Wykonawca zadeklarował, że ta organizacja ruchu będzie obowiązywała do końca roku, kiedy większość prac przy wiaduktach zostanie wykonana, a samochody wrócą na przebudowaną Maratońską.

Z kolei już od kwietnia występują utrudnienia na istniejącej części czternastki w okolicach Szynkielewa. Ruch w obu kierunkach (ok. 1,5 km) odbywa się tylko po jezdni wschodniej (od wiaduktu nad torami PKP, do okolic Petrykoz). Jest tam zakaz wyprzedzania, a dozwolona prędkość wynosi do 50 km/h. Takie ograniczenia będą utrzymane do końca trwania kontraktu, czyli do schyłku 2022 roku.

Eskspresowa S14 – co to za droga?

Budowę 28-kilometrowej drogi ekspresowej S14 (zachodniej obwodnicy Łodzi) podzielono na dwie części. Pierwszą 12-kilometrową od węzła Łódź Lublinek do Teofilowa buduje konsorcjum firm Budimex i Strabag. Wartość kontraktu to ponad 560 mln zł (prace budowlane). Drugi odcinek (16 km) za 724 mln zł buduje chińska firma Stecol Corporation. Chińczycy podpisali umowę na odcinek od Teofilowa do Słowika dopiero w sierpniu minionego roku, a Budimex umowę na pierwszy odcinek zawarł już w październiku 2018 roku.

Na pierwszym odcinku S14, którego dokumentację fotograficzną prezentujemy, mają być cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/droga krajowa 14bis), Łódź Retkinia (S14/ulica Maratońska w Łodzi), Konstantynów Łódzki (S14/DK71), Łódź Teofilów (S14/DK71).

Cała droga ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku jazdy, ale docelowo - po trzy.

S14 ma być gotowa w kwietniu 2023 roku, ale ciepła ostatnia zima sprzyjała drogowcom i możliwe, że pojedziemy nią pod koniec 2022 roku.
Zakończenie inwestycji wyprowadzi ciężki ruch samochodowy z Łodzi, Zgierza, Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa Łódzkiego. Nowy fragment ekspresowej S14 połączy drogę ekspresową S8 z autostradą A2 i domknie tzw. ring dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Tworzą go: od północy - autostrada A2, od południa - droga ekspresowa S8, od wschodu - autostrada A1 i od zachodu - S14.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Osocze ozdrowieńców pod lupą badaczy

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
True

S14 nie wyprowadzi ciężkiego ruchu samochodowego bez łącznika Radogoszcz

(przedłużenie al. Włókniarzy) oraz węzła Zgierz połączenia z autostradą.