PKP Intercity zdecydowały się na zakup pociągów Stadlera typu Flirt 3, czyli takich samych jakie szwajcarska firma buduje dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Stadler będzie montował pudła i wózki kołowe pociągów w swoim zakładzie w Siedlcach, a Newag zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Pojazdy zostaną zespolone w fabryce Newagu w Nowym Sączu, gdzie będą testowane.
Każdy z 20 bezprzedziałowych pociągów ma mieć łącznie 360 miejsc (60 w pierwszej klasie i 300 w drugiej). Klimatyzowany pojazd będzie wyposażony w ergonomiczne fotele, miejsca dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, stojaki na rowery, gniazdka elektryczne dla każdego pasażera, toalety z przewijakami dla niemowląt, automatyczne drzwi zewnętrzne i wewnętrzne, wewnętrzne nagłośnienie związane z system informacji pasażerskiej, monitoring oraz przedział barowy.
- Wzrost komfortu podróżowania to jeden z warunków powrotu Polaków do kolei - mówi Maria Wasiak, członek zarządu PKP S.A. - Jest on możliwy dzięki programowi inwestycyjnemu PKP Intercity na ponad 5,5 mld zł. Warto pamiętać, że tak szeroki zakres inwestycji to efekt wykorzystania przez narodowego przewoźnika środków unijnych. Istotny jest także fakt, że kontrakt na 20 nowoczesnych pociągów będzie realizowany przez polskich producentów – dodaje.
Umowa pomiędzy PKP Intercity a konsorcjum Newag i Stadler Polska opiewa na 1,6 mld zł, z czego zakup pociągów wyniesie 1 mld 156 tys. zł, a ich serwisowanie przez 15 lat 465 tys. zł. 70 proc. środków na zakup pociągów zostanie pozyskanych z Unii Europejskiej. Konsorcjum zapewni również odpowiednie zaplecze techniczne, które zlokalizowane będzie w Warszawie, Krakowie lub Łodzi.
Składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na liniach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Gdynia - Katowice oraz Kraków - Szczecin. Zobacz trasy:
- Warszawa - Kutno - Toruń - Bydgoszcz - 290 km
- Olsztyn - Warszawa - Kielce - Kraków - 551 km
- Gdynia - Bydgoszcz - Kutno - Łódź - Częstochowa - Katowice - 655 km
- Kraków - Miechów - Opoczno - Łódź - Kutno - Konin - Poznań - Szczecin - 734 km
Pociągi będą mogły rozwijać prędkości do 160 km/h. Będą to jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2.
- Naszym priorytetem jest zapewnienie komfortowych warunków podróżowania, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa - mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A. - Zaproponowaliśmy komfortowy, niezawodny i sprawdzony pojazd w racjonalnej cenie, którego wieloletnia eksploatacja przyniesie PKP Intercity wymierne oszczędności wynikające z niższych kosztów dostępu do infrastruktury i mniejszego zużycia energii elektrycznej – dodaje Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.
Wszystkie składy mają być dostarczone PKP Intercity do 30 października 2015 r.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?