Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Intercity kupuje 20 nowych pociągów. Pojadą przez Łódź [WIZUALIZACJA]

Andrzej Boratyński
Tak mają wyglądać nowe pociągi Intercity
Tak mają wyglądać nowe pociągi Intercity mat. prasowe PKP Intercity
20 nowoczesnych pociągów za 1 mld 156 mln zł kupi PKP Intercity. W poniedziałek podpisano umowę w tej sprawie z konsorcjum firm Stadler Polska i Newag, które ma wyprodukować i przez 15 lat odpowiadać za serwisowanie 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe składy, które pojadą m.in. przez Łódź, mają być gotowe pod koniec 2015 roku.

PKP Intercity zdecydowały się na zakup pociągów Stadlera typu Flirt 3, czyli takich samych jakie szwajcarska firma buduje dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Stadler będzie montował pudła i wózki kołowe pociągów w swoim zakładzie w Siedlcach, a Newag zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Pojazdy zostaną zespolone w fabryce Newagu w Nowym Sączu, gdzie będą testowane.

Każdy z 20 bezprzedziałowych pociągów ma mieć łącznie 360 miejsc (60 w pierwszej klasie i 300 w drugiej). Klimatyzowany pojazd będzie wyposażony w ergonomiczne fotele, miejsca dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, stojaki na rowery, gniazdka elektryczne dla każdego pasażera, toalety z przewijakami dla niemowląt, automatyczne drzwi zewnętrzne i wewnętrzne, wewnętrzne nagłośnienie związane z system informacji pasażerskiej, monitoring oraz przedział barowy.

- Wzrost komfortu podróżowania to jeden z warunków powrotu Polaków do kolei - mówi Maria Wasiak, członek zarządu PKP S.A. - Jest on możliwy dzięki programowi inwestycyjnemu PKP Intercity na ponad 5,5 mld zł. Warto pamiętać, że tak szeroki zakres inwestycji to efekt wykorzystania przez narodowego przewoźnika środków unijnych. Istotny jest także fakt, że kontrakt na 20 nowoczesnych pociągów będzie realizowany przez polskich producentów – dodaje.

Umowa pomiędzy PKP Intercity a konsorcjum Newag i Stadler Polska opiewa na 1,6 mld zł, z czego zakup pociągów wyniesie 1 mld 156 tys. zł, a ich serwisowanie przez 15 lat 465 tys. zł. 70 proc. środków na zakup pociągów zostanie pozyskanych z Unii Europejskiej. Konsorcjum zapewni również odpowiednie zaplecze techniczne, które zlokalizowane będzie w Warszawie, Krakowie lub Łodzi.

Składy zostaną włączone do obsługi pasażerów na liniach: Warszawa - Bydgoszcz, Olsztyn - Kraków, Gdynia - Katowice oraz Kraków - Szczecin. Zobacz trasy:

  • Warszawa - Kutno - Toruń - Bydgoszcz - 290 km
  • Olsztyn - Warszawa - Kielce - Kraków - 551 km
  • Gdynia - Bydgoszcz - Kutno - Łódź - Częstochowa - Katowice - 655 km
  • Kraków - Miechów - Opoczno - Łódź - Kutno - Konin - Poznań - Szczecin - 734 km

Pociągi będą mogły rozwijać prędkości do 160 km/h. Będą to jedne z pierwszych w Polsce pociągów seryjnie wyposażonych w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2.

- Naszym priorytetem jest zapewnienie komfortowych warunków podróżowania, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa - mówi Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A. - Zaproponowaliśmy komfortowy, niezawodny i sprawdzony pojazd w racjonalnej cenie, którego wieloletnia eksploatacja przyniesie PKP Intercity wymierne oszczędności wynikające z niższych kosztów dostępu do infrastruktury i mniejszego zużycia energii elektrycznej – dodaje Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

Wszystkie składy mają być dostarczone PKP Intercity do 30 października 2015 r.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki